وبلاگ Blog

حقایقی درباره شیرآلات هوشمند که نمی‌دانستید!

خلاصه :شیرآلات چشمی شودر از جمله نوین‌ترین شیرآلات موجود در بازار هستند. تکنولوژی به کار رفته در این مدل از شیرآلات به شما این امکان را می‌دهد که بدون لمس دسته شیر روشویی، شیر آب را باز کنید. تنها کافی است که دست خود را به قسمت سنسوردار شیرآلات چشمی نزدیک کنید. به همین راحتی! اگرچه که سبک‌های محدودی از شیرآلات چشمی‌ دار در بازار موجود هستند، اما تکنولوژی موجود در این شیرآلات چه از نظر صرفه‌جویی در انرژی و چه از نظر سهولت بیشتر توانسته افراد بسیاری را به خود جلب کند.
شیرآلات چشمی شودر از جمله نوین‌ترین شیرآلات موجود در بازار هستند. تکنولوژی به کار رفته در این مدل از شیرآلات به شما این امکان را می‌دهد که بدون لمس دسته شیر روشویی، شیر آب را باز کنید. تنها کافی است که دست خود را به قسمت سنسوردار شیرآلات چشمی نزدیک کنید. به همین راحتی! اگرچه که سبک‌های محدودی از شیرآلات چشمی‌ دار در بازار موجود هستند، اما تکنولوژی موجود در این شیرآلات چه از نظر صرفه‌جویی در انرژی و چه از نظر سهولت بیشتر توانسته افراد بسیاری را به خود جلب کند. شیرآلات هوشمند الکترونیکی این امکان را به شما می‌دهند که زمانی که دستانتان کثیف است بتوانید بدون لمس سطح شیرآلات دستان خود را بشویید. با این حال، منبع تغذیه انواع شیرآلات هوشمند برقی و یا باتری می‌باشد. سوالی که ممکن است برایتان پیش آید این است که با تمام شدن باتری و یا رفتن برق چه اتفاقی می‌افتد؟ آیا دیگر نمی‌توان از آن استفاده کرد؟! در این مقاله به بررسی دقیق شیرآلات چشمی دار، مدل شیرآلات چشمی، طرز کار شیر آب چشمی، مزایا و معایب آن می‌پردازیم.

شیرآلات هوشمند چیست؟

به شیر غیرلمسی، شیرآلات اتوماتیک، شیرآلات چشمی، شیرآلات سنسوردار و شیرآلات چشم الکترونیکی گفته می‌شود. شیرآلات هوشمند به طور گسترده در زندگی ما استفاده می‌شوند. در بسیاری از مجتمعهای تجاری، بیمارستان‌ها، هتل‌ها، فرودگاه‌ها، مکان‌های عمومی و حتی در خانه‌های نوساز شیرآلات چشمی به وفور مورد استفاده قرار می‌گیرند. یکی از دلایل استفاده گسترده از شیرآلات لمسی این است که استفاده از آن بسیار آسان است. این شیرآلات به دلیل سنسوری که دارند این امکان را به شما می‌دهند که بدون لمس آن بتوانید دستانتان را بشویید، به همین دلیل استفاده از آن بسیار بهداشتی‌تر از شیرآلات معمولی می‌باشد. به عبارت دیگر شیرآلات چشمی آشپزخانه و شیرآلات چشمی سرویس بهداشتی مانع از انتشار ویروس‌ و میکروب در آشپزخانه، دستشویی و حمام می‌شوند.

قطعات شیر چشمی

طرز کار شیر چشمی بسیار آسان است. شیرآلات چشمی بدون لمس و تنها با حرکت ساده دست کار می‌کنند. تنها کاری که لازم است انجام دهید حرکت دستتان در قسمت سنسور یا همان چشمی شیر روشویی است. به این ترتیب با قرار دادن دستتان در قسمت چشمی، شیر آب باز و با برداشتن دست شیرآب بسته می‌شود. شیرآلات چشمی از چهار بخش اصلی تشکیل شدهاند. سنسور، شیر سلنوئیدی، منبع تغذیه و آبریز.

1.سنسور

سنسور، سیگنال حرکت را به شیر می‌فرستد تا شیر آب را فعال کند. این کار به آبریز این علامت را می‌دهد که زمان شروع یا توقف آب را براساس وجود یا عدم وجود نیروی محرک تشخیص بدهد. این سنسور از تکنولوژی نور مادون قرمز و یا انرژی اولتراسونیک برای تشخیص حرکت بهره گرفته است. سنسورهای مادون قرمز در اغلب موارد در پایه و یا لبه آبریز قرار می‌گیرند. بنابراین می‌توانند به راحتی حرکت دست را تشخیص دهند.

2.شیر سلنوئیدی

سیگنال‌های تشخیص حرکت از سنسور با شیر سلنوئیدی درگیر می‌شوند. قطبیت سیگنال بر اینکه شیر سلنوئیدی با فشار درگیر شود تاثیر می‌گذارد و دریچه جریان آب را از طریق واشر درگیر می‌کند.
زمانی که سنسورها سیگنال حرکت دست را تشخیص نمی‌دهند، دریچه باز نخواهد شد و در نتیجه آب جریان پیدا نمی‌کند. زمانی که سنسورها سیگنال را تشخیص دهند، پیامی به شیر هوشمند شودر فرستاده می‌شود که دریچه آب را باز می‌کند و آب جریان پیدا می‌کند. هنگامی که دست خود را از قسمت سنسور دور می‌کنید، شیر سلنوئیدی شیر آب را می‌بندد.

3.منبع تغذیه

شیرآلات هوشمند برای کارکرد به منبع تغدیه نیاز دارند. معمولا منبع تغدیه این مدل شیرآلات یا برق و یا باتری است. پیش از تهیه شیرآلات هوشمند خود، نوع شیرآلات هوشمند را بررسی کنید تا مطمئن شوید منبع تغذیه مناسبی برای آن دارید.

4.شیر آب

سنسور، شیر سلنوئیدی و منبع تغذیه همگی در داخل شیرآلات هوشمند الکترونیکی (شیر آب) قرار می‌گیرند. شیرآلات بسته به نوع سینک ظرفشویی و یا روشویی، بودجه و دکور آشپرخانه و دستشویی شما در متریال و اندازه‌های مختلفی ساخته می‌شوند. شیرآلات برنجی جزء دسته گرانترین مدل‌های شیرآلات هستند، و مدل زینک در دسته شیرآلات مقرون به صرفه قرار می‌گیرد. امروزه شیرآلات با جنس نیکل یا کروم نیز در بازار دیده می‌شوند که از دوام بالاتر و ظاهر زیباتری برخوردار هستند.

شیرآلات لمسی و شیرآلات چشمی

شیرآلات لمسی جزء دسته شیرآلاتی هستند که با لمس جزئی بر روی شیر روشویی روشن و خاموش می‌شوند. هردو مدل می‌توانند انتخابی مناسب برای آشپزخانه و سرویس بهداشتی شما باشند. اگر در مورد انتخاب شیرآلات خود مطمئن نیستید، قبل از خرید حتما مزایا و معایب آن را بررسی کنید. با خرید شیرآلات لمسی در صورتی که بخواهید کنترل بیشتری بر روی آن داشته باشید، می‌توانند گزینه مناسب‌تری نسبت به شیرآلات هوشمند باشند. البته که درصد خطای شیرآلات لمسی نسبت به شیرآلات هوشمند بسیار کمتر است. ممکن است که در برخی از موارد به صورت تصادفی به آن برخورد کنید، که در این صورت شیر آب باز خواهد شد. همچنین شیرآلات غیرلمسی نسبت به شیرآلات لمسی بهداشتی‌تر هستند. اگر به بهداشتی بودن سینک و شیرآلات خود اهمیت می‌دهید، شیرآلات هوشمند انتخاب مناسبی برای شما خواهند بود.

مزایای شیر چشمی شودر



صرفه‌جویی در مصرف آب

شاید در ظاهر چندان مهم به نظر نرسد اما شیرآلات بهداشتی چشمی می‌توانند در صرفه‌جویی از آب بسیار موثر باشند. شیرآلات لمسی با برداشتن دست در قسمت سنسور آن خاموش خواهند شد و جریان آب را قطع خواهند کرد. در زمان‌هایی که اتلاف آب رخ می‌دهد، مثلا زمانی که دستانتان را با صابون می‌شویید و یا در حال شستن صورتتان هستید شیر آب قطع خواهد شد. در بیشتر مواقع کودکان هنگام شستن دست‌هایشان بستن شیر آب را فراموش خواهند کرد. شیرآلات هوشمند در چنین مواقعی می‌توانند به شما کمک کنند.

ظاهر زیبا

در حالی که استیل‌های ضد زنگ برای شیرآلات هوشمند و لمسی در دسترس نیستند، جایگزین‌های شیک‌تری برای آن‌ها وجود دارند. شیرآلات چشمی دار می‌توانند از جنس مس، برنج، زینک و نیکل ساخته شوند. دلیل این امر این است که فلزاتی چون مس و نیکل جریان الکتریسیته را عبور می‌دهند، در حالیکه استیل رسانای برق نمی‌باشد. نیکل یا کروم صیقل‌خورده می‌تواند جلوه بینظیری به روشویی شما بدهد.

جلوگیری از انتقال میکروب

شیرآلات هوشمند این قابلیت را به ما می‌دهند که بدون لمس شیر آب بتوانیم دستان آلوده و کثیف خود را بشوییم. هیچ باکتری از طریق دست به شیرآلات ما منتقل نخواهد شد و پس از اتمام شستن دستانمان نیازی به تمیز کردن آن‌ها نخواهیم داشت. شیرآلات چشمی انتشار میکروبها به محیط و یا سایر افراد را به حداقل می‌رسانند که این قضیه به خودی خود یکی از بزرگترین مزیت‌های آن به شمار می‌رود.
شیرآلات شودر از بهترین و باکیفیت‌ترین شیرآلات موجود در بازار ایران می‌باشند. پوشش PVD شیر چشمی شودر دقیقا مطابق با استانداردهای روز دنیا ساخته شده است که علاوه بر نظافت آسان، دارای خاصیت آنتی باکتریال با استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته است. شما می‌توانید با مراجعه به سایت شیرآلات شودر مدل‌های مختلف شیرآلات چشمی را مشاهده و خریداری کنید.

 

معایب شیر چشمی

  • یکی از معایب اصلی شیرآلات چشمی، گرانتر بودن آن‌ها نسبت به شیرآلات معمولی می‌باشد. هزینه خرید و نصب شیرآلات الکترونیکی کمی گرانتر از سایر شیرآلات است اما این نکته را در نظر بگیرید که در دراز مدت این نوع شیرآلات میتوانند مقرون به صرفه‌تر چه از نظر صرفه‌جویی در مصرف آب و چه از نظر مصرف کمتر انرژی باشند.
  • شیرآلات هوشمند برای کار کردن به جریان برق نیاز دارند. در صورتی که شیرآلات برقی منبع تغذیه خود (باتری) داشته باشند، ممکن است پس از گذشت مدتی باتری ‌شان تمام شود. که در این صورت باید قسمت باتری را تعویض کنید. البته برخی از شیرآلات هوشمند برای استفاده (دستی) نیز طراحی شده‌اند که در این صورت می‌توان تا زمان جایگزینی باتری جدید به صورت دستی از آن‌ها استفاده کرد.
  • تغییر دما و جریان آب در شیرآلات هوشمند متفاوت از شیرآلات معمولی است. برخی از این نوع شیرآلات دارای ریموت‌‌های کنترل از راه دور هستند، در حالی که برخی دیگر تنظیمات دستی و تعبیه شده در شیر آب دارند.
  • ممکن است با خرابی شیرآلات چشمی سرویس بهداشتی رستوران‌ها مواجه شده باشید. سنسورهای شیرآلات چشمی اگر از کیفیت خوبی برخوردار نباشند می‌توانند به مرور زمان خراب شوند. شیرآلات چشمی شودر علاوه بر ظاهر زیبایی که دارند از کیفیت بالایی برخوردارند و این اطمینان را به شما می‌دهند که بدون هیچ نگرانی از خراب شدن، این مدل از شیرآلات را خریداری کنید.
مطالب بیشتر: 9 مدل شیر حمام معروف در بازار؛ انواع شیر حمام شودر

آیا شیرآلات هوشمند بدون جریان برق کار می‌کنند؟

از نظر فنی، شیرآلات هوشمند بدون برق کار می‌کنند. در بیشتر شیرآلات هوشمند دسته‌ای تعبیه شده است که در موارد خاص بتوان به صورت دستی با آن کار کرد. شیرآلات چشمی روشویی به صورت برقی یا باتری‌دار عرضه می‌شوند. به طور کلی باتری‌های شیرآلات هوشمند از نوع 6AA یا 4AA هستند. سایز باتری بر اساس مدل شیرآلات متفاوت خواهند بود.

طرز کار شیر آب چشمی شودر

شیرآلات هوشمند شودر جایگزین مناسبی برای شیرآلات معمولی هستند. معمولا شیرآلات لمسی، هوشمند و کنترل با صدا می‌توانند افراد بسیاری را به خود جلب کنند. طرز کار شیر آب چشمی بسیار آسان‌تر از چیزی است که فکر می‌کنید. شیرآلات لمسی با استفاده از حسگرهایی که در قسمت دریچه و یا دسته شیر تعبیه شده‌اند کار می‌کنند. تنها کافی است که ضربه کوچکی به یکی از این دو قسمت شیر بزنید تا جریان آب فعال شود، و با لمس دوباره آن جریان آب را قطع کنید. شیرآلات لمسی زمانی که دستانتان آلوده است و نمی‌خواهید که این آلودگی را به شیر آب انتقال دهید بسیار کارآمد هستند. تنها کافی است که به جای استفاده از دسته باز کننده که در شیرهای معمولی وجود دارند، شیر آب را به آرامی لمس کنید.
در رابطه با شیرآلات چشمی قضیه کمی متفاوت است. اگر تکنولوژی در زندگی شما از جایگاه خاصی برخوردار است مدل چشمی یقینا می‌تواند برای شما جذاب‌تر باشد. این مدل از شیرآلات در مکان‌های عمومی بیشتر کاربرد دارند اما می‌توان گفت که استفاده از آن‌ها روز به روز محبوبتر می‌شود و حتی بسیاری از افراد از شیرآلات چشمی برای خانه خود استفاده می‌کنند. شیرآلات چشمی درست مانند شیرآلات لمسی هستند. با این تفاوت که در شیرآلات چشمی تنها حرکت دست در قسمت جلوی سنسور می‌تواند سبب قطع و وصل شدن آن شود. هنگامی که دستان خود را به حسگر نزدیک می‌کنید، نور مادون قرمز از پوست شما جذب شیر آب می‌شود و شیر آب را فعال می‌کند.
همیشه هنگام خرید شیر چشمی دقت داشته باشید که مدل دسته‌دار آن را تهیه کنید. به این ترتیب این امکان را خواهید داشت که هنگام قطع شدن برق یا تمام شدن باتری بتوانید به صورت دستی با آن کار کنید. شیر چشمی شودر مجهز به دسته تغییر دما (سرد و گرم) می‌باشد که در صورت قطع شدن برق همچنان برای شما کارآمد است.
شیرآلاتی که با استفاده از سنسور تشخیص صدا کار می‌کنند از جدیدترین تکنولوژی‌ موجود در بازار برای قطع و وصل شدن شیر آب برخوردارند. این مدل از شیرآلات از سیستم لمسی پیروی نمی‌کنند و به صورت دستی در صورت قطع برق و تمام شدن باتری عمل می‌کنند. به سادگی از ویژگی دستیار صوتی برای تنظیم جریان آب استفاده کنید.

علت کار نکردن شیر چشمی

هدف اصلی پیشرفت تکنولوژی تسهیل و افزایش کیفیت زندگی ما می‌باشد. اما همانطور که می‌دانید، ابزارهای جدید هیچوقت کامل نیستند و باگهای موجود در بسیاری از گجت‌های پیشرفته می‌توانند تا حدی شما را ناامید کنند. کار نکردن شیر چشمی می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. 3 علت اصلی کار نکردن شیر چشمی تمام شدن باتری، فرسوده شدن شیر سلنوئیدی و کم بودن جریان آب است. بیایید نگاهی دقیق‌تر به علت کار نکردن شیر چشمی داشته باشیم:

تمام شدن باتری

تفاوت اصلی انواع شیرآلات چشمی هوشمند با مدل‌های معمولی آن در وجود باتری می‌باشد. همانطور که ممکن است حدس زده باشید، شیرآلات هوشمند با از کار افتادن باتری جریان آب را قطع می‌کنند. شیرآلات چشمی شودر قبل از اتمام باتری با قرمز شدن ال ای دی این امکان را به شما می‌دهند که نسبت به تعویض آن سریع‌تر اقدام کنید. برای نحوه تعویض باتری شیرآلات چشمی شودر تنها کافی است دستورالعمل‌های موجود در دفترچه را چک کنید. تعویض باتری فرایندی نسبتا آسانی است و به نصاب حرفه‌ای نیازی ندارد.

فرسوده شدن شیر سلنوئیدی

شیر سلنوئیدی برای قطع و وصل شدن آب با سنسور لمسی کار می‌کند. اگر سوپاپ شیر فرسوده شود، آنطور که باید فشار لازم را وارد نمی‌کند و ممکن است برای حفظ کارایی موثر نیاز به تعویض و یا تنظیم مجدد آب داشته باشید. شما می‌توانید شیر سلنوئیدی را در زیر سینک یا روشویی متصل به پک باتری پیدا کنید. تعویض شیر سلنوئیدی مستلزم دانش در این زمینه است. از آنجایی که شما با برق و آب سروکار دارید، بهتر است از یک متخصص برای انجام این کار کمک بگیرید.

جریان آب کم

درست مانند یک شیر آب معمولی، هنگامی که فشار کم آب را تجربه می‌کنید، اولین جایی که باید بررسی کنید پرلاتور است. این دیسک فلزی کوچک داخل شیر آب حباب‌های هوا را در داخل جریان آب نگه می‌دارد. این کار سبب حفظ و افزایش فشار آب می‌شود. با این حال، با گذشت زمان پرلاتور ممکن است با رسوبات معدنی و یا سایر مواد مسدود شود. یکی از راه‌های موثر برای پاکسازی پرلاتور، آغشته کردن آن به سرکه است. پرلاتور را از شیر بردارید و آن را درون سرکه غوطه‌ور و پس از گذشت مدتی آن را بشویید و سپس دوباره آن را نصب کنید.

خرید شیر چشمی دانوب شودر
 

سوالات پرتکرار

آیا شیرآلات لمسی و هوشمند یکی هستند؟

در جواب به این سوال باید گفت خیر. اگرچه که بسیاری از افراد این دو مدل از شیرآلات را یکی می‌دانند اما طرز کار این دو کاملا با یکدیگر متفاوت است. شیرآلات لمسی برای اینکه جریان آب را قطع و وصل کنند به لمس جزئی نیاز دارند، درحالی که شیرآلات هوشمند با تشخیص حرکت دست در قسمت چشمی عمل خواهند کرد.

عمر باتری شیرآلات هوشمند تا چه زمانی است؟

طول عمر باتری شیرآلات چشمی به اندازه و نوع باتری مورد نیاز شیر بستگی دارد. با این حال عمر باتری شیر آب چشمی به طور متوسط حدود یک الی دو سال است.

آیا شیرآلات هوشمند بدون برق کار می‌کنند؟

اکثر شیرآلات بدون لمس دارای یک حالت جایگزین یا پشتیبان باتری هستند که به آنها اجازه می‌دهد در هنگام قطع برق همچنان کار کنند.

آیا برای نصب شیر چشمی شودر به نصاب حرفه‌ای نیاز دارید؟

اگر شیرآلات چشمی روشویی و شیرآلات چشمی آشپزخانه انتخاب شما برای خانه‌تان می‌باشد، حتما به یک لوله‌کش حرفه‌ای نیاز خواهید داشت. پروسه نصب شیرآلات چشمی می‌تواند کمی سخت و زمانبر باشد. دلیل این امر متفاوت بودن پروسه نصب شیرآلات چشمی با شیرآلات معمولی می‌باشد، و نیاز به نصب سنسور و منبع تغذیه برق دارد.

آیا شیرآلات چشمی آشپزخانه خطرناک هستند؟

قسمت داخلی شیرآلات هوشمند کاملا ضدآب است. بنابراین دسترسی به باتری شیرآلات هوشمند به راحتی میسر نیست، و احتمال بازشدن محفظه بسیار کم است. در حقیقت احتمال برق گرفتگی با شیرآلات الکترونیکی صفر است. فناوری بکار رفته در حسگرها شیرالات آشپزخانه انرژی کمتری مصرف می‌کنند. به کاربران توصیه می‌شود که به هیچ عنوان نسبت به تعمیر و باز شدن آن اقدام نکنید و در صورت نیاز به تعمیر حتما با نصاب حرفه‌ای تماس بگیرید. در صورت هرگونه مشکل بهتر است هرچه سریع‌تر و در صورت دارا بودن گارانتی نسبت به دریافت آن اقدام کنید. شیر چشمی شودر دارای 18 ماه گارانتی می‌باشد که بنابر دلایل خرابی موجود می‌توان نسبت به دریافت آن اقدام کرد.

علت صرفه‌جویی بیشتر شیرآلات هوشمند نسبت به شیرآلات معمولی چیست؟

میزان جریان آب شیرآلات برحسب واحد گالن بر دقیقه (GPM) اندازه‌گیری می‌شود. (GPM) بالا به معنای جریان آب بیشتر و (GPM) پایین به معنای حفظ و صرفه‌جویی در آب می‌باشد. شیرآلات با (GPM) پایین برای آشپزخانه مناسب‌تر هستند، چراکه این نوع شیرآلات از کیفیت بیشتری نسبت به (GPM) بیشتر برخوردار هستند. در نهایت شیرالاتی که (GPM) پایین‌تری دارند برای بیشتر خانه‌ها توصیه می‌شوند اما این مسئله به میزان فشار آب و نحوه لوله‌کشی خانه شما هم بستگی دارد.

تاثیر شیرآلات هوشمند در پیشگیری از کرونا

بر طبق گفته سازمان بهداشت جهانی، ویروس کووید 19 عمدتا از طریق ترشحات و قطرات بزاق دهان هنگام سرفه یا عطسه فرد مبتلا به ویروس پخش خواهد شد. بسیاری از موسسات، شرکت‌ها و خانه‌ها مجبور شدند که بر اساس توصیه‌های دولت با شرایط جدید سازگار شوند. برای جلوگیری از انتقال آلودگی خرید شیر چشمی بیش از پیش محبوب شده است. در واقع شیرآلات چشم الکترونیکی کمک می‌کنند که انتقال آلودگی از محیط به فرد و بالعکس را به حداقل برسانند.

مدل شیرآلات چشمی شودر

شیرآلات چشمی شودر یکی از جدیدترین محصولات این کمپانی به شمار می‌روند که از نوین‌ترین تکنولوژی روز دنیا الهام گرفته است. مدل دانوب شیرآلات هوشمند شودر در رنگبندی کامل این مجموعه قابل خریداری می‌باشد و مدل آلکا در رنگ کروم قابل سفارش است.

شیر چشمی دانوب شودر (کروم مات)

 

سخن آخر

شیرآلات الکترونیکی مزایای بالقوه بسیاری دارند. سازگاری با محیط زیست، صرفه جویی در هزینه در دراز مدت، جریان آب ثابت، بهداشت بیشتر و قابلیت دسترسی بهتر برای کاربران، همه از مزایای شیرآلات چشمی دار محسوب می‌شوند. با این حال معایبی چون نیاز به محل نصب نزدیک پریز برق در مدل‌های الکترونیکی و هزینه اولیه بیشتر نسبت به شیرآلات معمولی ممکن است شما را نسبت به خرید آن دلسرد کند.
با این حال ما به شما توصیه می‌کنیم که قبل از خرید شیر چشمی گزینه‌هایی چون نوع منبع تغذیه، فشار آب، میزان جریان آب و یا حداکثر دمای آن را در مدل های شیرآلات چشمی بررسی کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به سایت و یا اینستاگرام شیرآلات شودر مراجعه کنید و اطلاعات بیشتری در این باره کسب کنید.
 
منتشر شده در تاریخ 1402/01/29

نظر خود را ثبت کنید



مطالب مرتبط

مشاهده آرشیو