وبلاگ Blog

9 مدل شیر حمام معروف در بازار؛ انواع شیر حمام شودر

خلاصه : انتخاب علم دوش ارزان و در عین حال باکیفیت کمی سخت‌تر از آن چیزی است که تصورش را می‌کنید. شیر حمام شامل تمام اکسسوری‌های آن اعم از نوع شیر، دسته، علم دوش و شاوری دستی می‌باشد. در این مقاله به بررسی دقیق انواع شیر حمام شودر می‌پردازیم و اطلاعات بیشتری در این باره در اختیار شما قرار می‌دهیم.

این سناریو را در نظر بگیرید! یک روز کاری طولانی و خسته کننده را پشت سر گذاشته‌اید و برای رفع خستگی خود ترجیح می‌دهید که یک دوش حمام آب گرم بگیرید. به حمام می‌روید و با دوش بی‌کیفتی که فشار آب پایینی دارد روبه‌رو می‌شوید این قضیه سبب می‌شود تا به جای آنکه خستگی‌تان از بین رود، دو برابر شود. در واقع دوش گرفتن به عنوان یک تسکین دهنده می‌تواند حس شادابی را به شما بازگرداند و شما را برای یک روز کاری جدید آماده کند. داشتن حس رضایت بعد از دوش به نوع دوش حمام بستگی دارد. مطمئنا تاکنون با شیر حمام بی‌کیفیت مواجه شده‌اید و در برخی از موارد مجبور به تعمیر شیر مخلوط دوش و یا تعویض کامل آن شده‌اید. انتخاب علم دوش ارزان و در عین حال باکیفیت کمی سخت‌تر از آن چیزی است که تصورش را می‌کنید. شیر حمام شامل تمام اکسسوری‌های آن اعم از نوع شیر، دسته، علم دوش و شاوری دستی می‌باشد. در این مقاله به بررسی دقیق انواع شیر حمام شودر می‌پردازیم و اطلاعات بیشتری در این باره در اختیار شما قرار می‌دهیم.

شیر شاوری چیست؟

شیر شاوری نوعی سخت‌افزار حمام است که بر روی علم دوش و یا به صورت دستی در قسمت شیرآلات وان نصب می‌شود. شیر شاوری این امکان را به شما می‌دهد تا دوش آب گرم را در یک صبح سرد پاییزی تجربه کنید و یا بعد از ورزش سنگین از دوش سرد آن استفاده کنید و یا حتی اگر تحمل آب سرد و گرم را ندارید چیزی میان این را دو را تجربه کنید! شیرآلات شاوری حمام این امکان را به شما می‌دهند تا برای زمانی که به یک آبکشی سریع نیاز دارید بتوانید از آن استفاده کنید. ممکن است درباره تفاوت شیر حمام و شاوری آن با مشکل روبه‌رو شوید. اما اگر بخواهیم به صورت ساده توضیح دهیم باید گفت که شیر شاوری بخشی از سیستم شیر حمام می‌باشد.
مطالب بیشتر برای مشاهده مدل‌های علم دوش شودر کلیک کنید

 اصطلاح "شیر حمام" در واقع در برگیرنده سه اکسسوری مختلف "دستگیره‌های کنترل دما و جریان"، "شیر آب" و "شاوری یا علم دوش" می‌باشد. شیرآلات حمام در دو مدل معمولی و توکار عرضه می‌شوند. در مدل معمولی شیر حمام، علم دوش و دسته‌های شیر به طور کامل در بیرون از دیوار قرار می‌گیرند و در مدل شیر حمام توکار شما تنها دسته شیر و شاورهد را مشاهده خواهید کرد. شیرهای کنترل معمولاً قابل مشاهده نیستند، زیرا از داخل دیوار به دستگیره های کنترل متصل می‌شوند. این شیرها به خطوط آب خانه و سر دوش شما متصل می‌شوند. در واقع زمانی که دستگیره‌های کنترل را باز و بسته می‌کنید، دریچه‌های داخلی، آب را از لوله و از طریق سر دوش به بالا پمپاژ می‌کنند. پس از این جریان آب از داخل علم دوش تا زمانی که دوباره آن را ببندید جریان پیدا می‌کند.

انواع شیرآلات حمام براساس دریچه

یراق دوش نصب شده بر روی دیوار را والو "وَلو" می‌نامند. اگر شیر با ظرفیت بهینه کار نکند، والو به تنهایی اهمیت چندانی ندارد. همانطور که قبل‌تر به آن اشاره کردیم، دوام و عملکرد یک شیر آب تا حد زیادی به کیفیت شیر ​​بستگی دارد. والو درست مانند شیر آلات انواع مختلفی دارد و براساس عملکردشان دسته‌بندی می‌شوند. بنابراین برای اینکه بدانید که کدام مدل بیشتر مناسب شماست باید در مورد مکانیسم و ویژگی‌های آن‌‌ به خوبی تحقیق کنید. علاوه بر این دانستن مدل‌های مختلف شیرآلات می‌تواند اطلاعات دقیقی را در هنگام نصب و یا تعمیر آن به شما بدهد.

شیر (والو) ترموستاتیک

این مدل از والو‌ها مجهز به سیستم ترموستاتیک می‌باشند که دمای آب را تنظیم می‌کند. قبل از باز کردن دوش حمام می‌توانید دمای آن را با استفاده از صفحه روی والو تنظیم کنید. والو ترموستاتیک مدرن مجهز به فناوری کنترل دما می‌باشد که از بالا رفتن غیر طبیعی دما جلوگیری خواهد کرد. در صورت عدم وجود این سیستم می‌تواند دستگاه ترموستاتیک را بسوزاند. یکی دیگر از خصوصیات اصلی این شیرآلات، کنترل جریان آب است. این دستگاه به شما کمک می‌کند تا حجم جریان آب از خروجی را تاحد زیادی کنترل کند.
شیر (والو) ترموستاتیک

شیر (والو) کنترل فشار

شیرآلات متعادل کننده فشار معمولا در سرویس بهداشتی و حمام‌های مدرن بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند. مانند والو‌های ترموستاتیک، این والوها فشار آب را از خروجی‌های جداگانه کنترل می‌کنند و از انتقال آب از یک لوله به لوله دیگر جلوگیری می‌کنند.
برای انجام اینکار، والو به یک واشر فنری متکی است که به عنوان یک درپوش برای کنترل جریان آب عمل می‌کند. علاوه بر این، شیر کنترل فشار مجهز به یک کارتریج دوش است که به دسته اصلی متصل می‌شود. با چرخاندن دسته، کارتریج کاری می‌کند که آب سرد و گرم بایکدیگر مخلوط شوند و در نتیجه به کاربران این امکان را می‌دهد تا دما را تنظیم کنند.
علاوه بر این، دمای آب توسط یک قطعه فلزی که در کارتریج قرار می‌گیرد تنظیم می‌شوند که از سوختن دستگاه جلوگیری می‌کند. با این حال تنها مشکل این والو این است که دمای دقیق دستگاه را نشان نمی‌دهد و این امر می‌تواند سبب شود تا دما از چیزی که برای آن تعریف شده فراتر برود. لازم به ذکر است که والو با میزان فشار و نه خود دما کار می‌کند. در نتیجه، جریان آب موجود در شیر ممکن است در هنگام انتقال آب به سایر اتصالات افزایش یا کاهش یابد.
همانطور که گفته شد، شیرآلات کنترل فشار ممکن است انتخاب مناسبی برای بازسازی خانه‌های قدیمی نباشند. چراکه خوردگی در این شیرآلات ممکن است بر کارایی آن‌ها تاثیر بگذارد. بنابراین بهتر است قبل از خرید این شیرآلات، تست فشار را بر لوله‌ها انجام دهید تا از مشکلات پس از نصب جلوگیری شود.

دسته‌بندی شیرآلات حمام براساس نحوه کنترل

شیر کنترل دما و جریان یک تکه  

همانطور که از نامش پیداست، این مدل از شیر (والو) دارای یک خروجی و کنترل دمای واحد می‌باشد. از این رو می‌توانید دما و میزان سرعت جریان آب را با کنترل تنظیم کنید.

شیر کنترل دما و جریان جداگانه

معمولا این مدل از والوها در شیرآلات شاوری به کار برده می‌شوند. این مدل از شیرالات دارای کنترل‌های جداگانه دما و جریان است و معمولا علاوه بر دوش اصلی به یک دوش کوچک قابل تغییر وصل می‌شود.

دریچه کنترل دمای تک خروجی و دوگانه

این مدل از شیر دوش با کنترل‌گرهای جدا و خروجی دوگانه ارائه می‌شوند. به علاوه این دوش شامل کنترل دما و دایورتر است که در سه موقعیت مختلف کار می‌کند. دایورتر در این مورد به عنوان یک سوئیچ و نه به عنوان کنترل جریان آب عمل می‌کند.

خروجی دوگانه و چهار والو کنترل جریان  

این نوع شیر دارای یک جفت خروجی و چهار کنترل می‌باشد. علاوه بر این، این مدل والو با کنترل جریان دوگانه و و کنترل دما ارائه می‌شود. با استفاده از این سیستم کاربران قادر خواهند بود تا خروجی‌ها را به صورت جداگانه کنترل کنند. این والو معمولا در شاورهایی با جت چندگانه مورد استفاده قرار می‌گیرند.

شیر کنترل چندمنظوره

هرکدام از این والوها دارای سه کنترل و خروجی هستند. هر کنترل به عنوان یک تغییر دهنده، تنظیم کننده دما و جریان عمل می‌کند. این مدل نیز برای شیر دوش اورهِد (بالای سر) مورد استفاده قرار می‌گیرد.
 

انواع مختلف علم دوش‌های موجود در بازار

1.علم دوش تک کاره شودر

علم دوش تک کاره از جمله معمولی‌ترین و قدیمی‌ترین شیرآلات حمام موجود در بازار می‌باشد. این شیرآلات معمولا قیمت پایینی دارند و در درجه نسبتا معمولی‌تری قرار می‌گیرند. همانطور که از نامش پیداست، علم دوش تک کاره تنها دارای یک سر دوش است و قابلیت تنظیم خاصی ندارد. این مدل از شیر الات حمام معمولا در سالن‌های ورزشی، متل‌ها و سایر مکان‌های عمومی مورد استفاده قرار می‌گیرند، چراکه علم دوش‌های تک کاره معمولا قیمت بسیار پایینی دارند و به راحتی در دسترس عموم قرار می‌گیرند.
 
مزایا معایب
نصب آسان دارای یک شاوری
قیمت مناسب کیفیت نسبتا معمولی
 

2.دوش دستی قابل تنظیم

با اینکه دوش‌های دستی مدت زیادی است که به بازار عرضه شده‌اند طراحی نسبتا ساده و ابتدایی دارند و به لطف الگوهای متعدد در پخش آب، از علم دوش‌های تک کاره محبوبیت بیشتری دارند. در واقع سر دوش‌های دستی انعطاف‌پذیری بیشتری نسبت به سر دوش‌های دیواری دارند. شیلنگ بلند و انعطاف پذیر به شما این امکان را می‌دهد که به راحتی سر دوش را از نگهدارنده روی دیوار بردارید و از آن استفاده کنید. دوش‌های دستی برای شستشوی کودکان یا حیوانات می‌تواند بسیار کارآمد و مناسب باشد. الگوهای متعدد پخش آب این شیرآلات این امکان را به شما می‌دهد تا تنظیمات مختص و ویژه خود را بر روی آن اعمال کنید. تنها کافی است که با دکمه کوچکی که در کنار آن تعبیه شده است مدل‌های مختلف شیر را تغییر دهید. معمولا دوش‌های دستی به عنوان اکسسوری همراه با علم دوش می‌آیند و چون در قسمت میله علم دوش تعبیه می‌شوند نصب بسیار آسانی دارند. برخلاف علم دوش تک کاره، دوش دستی رنج قیمت متفاوتی (از اقتصادی به گران) را دارد که بسته بر تعداد الگوهای پخش آب، برند، جنس بدنه و ... تغییر خواهد کرد.
 
مزایا معایب
الگوی پخش آب چندگانه امکان رسوب بالا در مواجه با آب سخت
قیمت مناسب  
تنوع بالا  

دوش دستی قابل تنظیم

3.دوش رِین شاور

دوش‌های رَین شاور (بارانی) یک تجربه آرامبخش و ملایم را به شما ارائه می‌دهند که دقیقا مانند الگوی طبیعی بارش باران عمل می‌کند. این نوع سر دوش مستقیما بالای سر شما قرار می‌گیرد و جریان آب را مستقیما به پایین می‌ریزد و درست مانند بارش باران عمل می‌کند. برای بسیاری از افراد تجربه قدم زدن زیر باران بسیار آرامبخش است و تداعی این حس در حمام می‌تواند استرس را تاحد زیادی از شما دور کند. علاوه بر این، دوش رَین شاور از جذابیت بالایی برخوردار است و می‌تواند جلوه زیبایی به حمام شما ببخشد.
با این حال، دوش رِین شاور معایبی دارد. اول اینکه این نوع دوش حمام الگوهای پخش آب چندانی ندارد و اغلب تنها آب را به صورت مستقیم پخش می‌کند. همچنین این مدل از شیرآلات از فشار آب پایینی برخوردارند، بنابراین شستشو با این مدل می‌تواند کمی سخت باشد. در دوش‌هایی با فشار بالا علاوه بر شستشوی بدن، حس ماساژ و آرامش را تجربه خواهید کرد که در مدل‌های معمولی این اتفاق نمی‌افتد. در آخر، نصب رَین شاور تاحد زیادی سخت است چراکه اغلب آن‌ها به طور مستقیم در دیوار نصب می‌شوند. شیرآلات رِین شاور بسیار شیک هستند، اما از پرزحمت‌ترین و گرانترین دوش‌های موجود در بازار به شمار می‌روند.

 
مزایا معایب
ظاهر جذاب و شیک نصب سخت
تداعی گر حس باران فشار آب پایین
  الگوهای پاشش آب کم
 
دوش رِین شاور

4.پنل دوش

پنل‌های دوش به طور قابل توجهی پیچیده‌تر و مدرن‌تر از دوش‌های معمولی هستند.این مدل از دوش حمام فضای زیادی از محیط را اشغال می‌کند و آپشن‌های متفاوتی را به شما ارائه می‌دهد. نازل‌های پخش آب در این نوع دوش در قسمت‌های مختلفی قرار می‌گیرند. به طور معمول یکی از شاورهای اصلی این دو در بالای سر قرار می‌گیرد و چند نازل در ارتفاعات مختلف بدنه و حتی دستی آن تعبیه شده است. درحالی که این شیر الات بسیار گرانقیمت هستند، اما در مقایسه با اینکه تمام اکسسوری‌های دوش حمام را به صورت جداگانه خریداری کنید، قیمت بهتری دارند. به خاطر داشته باشید، نصب یک شیر دوش پنل دار مستلزم حفر چندین سوراخ در دیوار پشت دوش می‌باشد، بنابراین اگر زمانی بخواهید دوباره از دوش معمولی استفاده کنید دچار مشکل خواهید شد. همچنین نصب پنل دوش تاحدی سخت است پس بهتر است برای راحتی بیشتر از یک نصاب حرفه‌ای کمک بگیرید. همچنین می‌توان از این پنل‌ها در کابین دوش حمام استفاده کرد که از نظر ظاهری مدرن‌تر و شیک‌تر بنظر برسد.
 
مزایا معایب
الگوهای پاشش آب متعدد قیمت بالا
قابلیت تنطیم بالا نصب سخت
  می‌تواند به دیوار پشت دوش در هنگام نصب آسیب وارد شود.
 

5.سردوش تصفیه آب

یکی از مشکلات اصلی دوش حمام و سایر شیرآلات رسوب‌پذیری بالا می‌باشد که به دلیل وجود آب سخت در آب بوجود می‌آید. رسوب به طور مداوم ظاهر کاشی‌ها و درهای حمام و سرویس بهداشتی را خراب می‌کند. پس از خشک شدن آب، لکه‌های سفید باقی مانده به سختی تمیز میشوند و از نظر بصری ظاهر بدی به محیط می‌دهند. تنها راه حل این مشکل یا تمیز کردن مداوم شیرآلات با مواد غیر اسیدی است و یا اینکه از یک سیستم نرم کننده آب استفاده کنید. سیستم‌های نرم کننده آب از قیمت نسبتا بالایی برخوردار هستند و همه افراد نمی‌توانند این سیستم‌ها را خریداری کنند. اگر بخواهیم از یک سیستم ارزان‌تر و آسان‌تر کمک بگیریم می‌توانیم از سردوشی سختی گیر آب استفاده کنیم. فیلتر سردوشی تصفیه آب حاوی فیلترهای کارتریجی است که نیاز به تعویض مداوم دارد. در حالی که تعویض مداوم این شیرآلات می‌تواند تاحدی دردسرساز باشد اما کاملا ارزشش را دارد! با نصب سردوش تصفیه دار شما شاهد از بین رفتن رسوب در اطراف دوش حمام خواهید بود. علاوه بر این، آب تصفیه شده برای پوست و مو شما بسیار سالم‌تر است و از پوسته پوسته شدن و خشک شدن آن جلوگیری می‌کند.
 
مزایا معایب
از بین برنده آب سخت نیاز به تعویض منظم فیلتر
مناسب برای حفظ سلامت پوست و مو  
 

6.علم دوش دو تکه

اگر میان انتخاب رین شاور و دوش دستی دو به شک هستید، علم دوش دو منظوره می‌تواند انتخاب مناسبی برای شما باشد. به جای انتخاب یک شیر دوش می‌توانید از مزایای دو نوع سر دوش بهره‌مند شوید. در این مدل از سر دوش رین شاور به صورت ایستاده و قابل تغییر در بالا و شاوری کوچک متصل به آن به عنوان شاوری دستی عرضه می‌شود. همچنین در این مدل از سردوش‌ها چندین الگوی پاشش آب دریافت خواهید کرد که انتخاب آن با شماست. تنها مشکل این شیرآلات این است که فضای بیشتری را نسبت به سایر شیر الات اشغال می‌کند و به همین جهت برای سرویس‌های بهداشتی کوچک مناسب نمی‌باشد.
 
مزایا معایب
2 نوع شاوری مختلف جاگیر بودن
دارای شاوری دستی  
الگوی پخش متنوع  
 
علم دوش دو تکه

7.شاورهای آر وی دار

آر وی‌ها منبع آب محدودی دارند و سردوش‌های آر وی برای صرفه‌جویی در مصرف آب ساخته شده‌اند تا دوام بیشتری داشته باشند. با اینکه این شیرآلات به صرفه‌جویی در مصرف آب کمک می‌کنند، اما فشار آب بالایی دارند و مخروط اسپری باریکی دارند. این به این معنی است که به دلیل کوچک بودن مخروط دوش، میزان آب کمی از آن خارج می‌شود اما فشار آب بالایی دارد. شاوری آر وی دار همچنین مانع از ورود آب سخت به جریان آب می‌شوند. شما می توانید از این سر دوش در خانه خود استفاده کنید تا از مزایای صرفه جویی در مصرف آب، کاهش قبوض مصرف آب و کاهش ردپای زیست
​محیطی استفاده کنید.
 
مزایا معایب
فشار آب بالا مخروط اسپری کوچک
صرفه‌جویی در مصرف آب  
مقاوم در برابر گرفتگی مواد معدنی سخت  


 
 

8.سر دوش ال ای دی دار

چراغ‌های ال ای دی دار در سردوش شاوری قابلیت تغییر رنگ دارند. سر دوش ال ای دی دار از جدیدترین شیرآلات موجود در بازار هستند. این سردوش‌ها به دلیل قابلیت تغییر رنگی که دارند می‌توانند فضای نسبتا شادی را به محیط حمام شما بدهند. سردوش‌های ال ای دی دار ممکن است نسبت به مدل‌های دیگر کمی گران‌تر باشند، اما برای بسیاری از افراد که به دنبال کمی هیجان هنگام حمام کردن هستند انتخاب بسیار مناسبی است. یکی از قابلیت‌های بینظیر این شیرآلات این است که هنگام تغییر دما رنگ آب عوض می‌شود. به عنوان مثال زمانی که آب گرم است، رنگ آن قرمز و زمانی که آب سرد است رنگ آن آبی می‌شود.
 
مزایا معایب
تغییر رنگ با تغییر دما قیمت بالا
دارای شاوری های متعدد  
ایجاد محیطی هیجان انگیز  
 

9.شاوری دستی

شاوری‌های دستی به دلیل انعطاف‌پذیری بالایی که دارند این امکان را به شما می‌دهند تا در هر زاویه‌ای بتوانید از آن استفاده کنید. همچنین این شاوری‌ها به دلیل نزدیک بودن به پوست، فشار آب بیشتری خواهند داشت. فشار بالا در این شاوری‌ها شستشوی صابون و شامپو را آسان‌تر می‌کند. از آنجاییکه می‌توانید نازل را به راحتی به اطراف حرکت دهید، حمام کردن کودکان و حیوانات با این شاوری‌ها کار را برای شما آسان خواهد کرد. البته که این شیرآلات به دلیل اتصالات بیشتری که دارند، به این معنی بیشتر در معرض نشت هستند.
 
مزایا معایب
شستشو را بسیار آسان می‌کند. مستعد نشت بیشتر
فشار آب بالا  
مناسب برای شستشوی کودکان و حیوانات  
 

سخن آخر

زمانی که وارد فروشگاه شیرآلات می‌شوید، با تنوع بالایی از دوش‌ها و سایر شیرآلات حمام مواجه می‌شوید. با تنوع بالایی که در این صنعت وجود دارد، تشخیص اینکه کدام نوع برای شما بهتر است می‌تواند کمی چالش برانگیز باشد. برای اینکه کار شما را آسان‌تر کنیم، در این مقاله به بررسی انواع مختلف شیرآلات حمام موجود پرداختیم. همه مدل‌هایی که به آن اشاره کردیم دارای مزایا و معایب خاصی هستند که بنابر اینکه کدام یک برای حمام شما مناسب‌تر است، می‌توانید آن را انتخاب کنید.
برای خرید شیرآلات حمام شودر کلیک کنید.
 
 
 
 
منتشر شده در تاریخ 1402/01/19

نظر خود را ثبت کنید



مطالب مرتبط

مشاهده آرشیو