وبلاگ Blog

آموزش گام به گام تعمیر شیرآلات

خلاصه :اگر عمر استفاده از شیرآلات افزایش یابد، نیاز به انجام تعمیراتی بر روی آن ها است که ما در این مقاله به چگونگی تعمیر و انواع آن به طور کامل می پردازیم.
از صبح که بیدار می‌شویم، تا شب و دقایقی قبل از این‌که به رختخواب برویم، با شیرآلات سروکار داریم. از شیر دستشویی گرفته تا شیر آشپزخانه، همه وسایلی هستند که ما در روز چند بار از آن‌ها استفاده می‌کنیم و گاه استفاده ما حتی ناخودآگاه است و توجه نداریم با چه ابزار مفیدی مواجهیم و نگهداری و مراقبت از آن‌ها چقدر می‌تواند مشکلات پیش‌بینی نشده و زمان‌گیر احتمالی را مثل خرابی شیر در زمانی که انتظار نداریم، کاهش دهد. شیر برای کنترل جریان مایع و گاز در لوله‌کشی استفاده می‌شود و هم در مکان‌های مسکونی استفاده می‌شود و هم در مکان‌های صنعتی.
 
پس فرقی نمی‌کند در خانه‌ای زندگی می‌کنید یا صاحب یک کارخانه یا کارگاه هستید. مراقبت و تعمیر به‌موقع شیرآلات اهمیت بالایی دارد. شیرها انواعی دارند مثل توپی، پروانه‌ای، سماوری و دروازه‌ای. بین تمام شیرها چند بخش مشترک وجود دارد که شامل بدنه، نشیمنگاه، دیسک، فلکه یا دسته می‌شود. آموزش تعمیر شیرآلات به ما کمک می‌کند در خرابی‌های جزئی، از پس مشکلات بربیاییم و در خرابی‌های جدی‌تر، هنگام توضیح مشکل به کارشناس، به زبان مشترکی با او برسیم و کار تمیزتر و دقیق‌تر انجام شود.

تعمیر شیرآلات قدیمی

به‌مرور طی سال‌های اخیر اکثر افراد به شیرهای جدید روی آورده‌اند. شیرآلات قدیمی که برای جریان آب گرم و جریان آب سرد دو فلکه جدا داشتند، کم‌تر استفاده می‌شوند و شیرهای اهرمی و دارای دسته‌ی تنظیم شدت و دما در بسیاری از خانه‌ها و مکان‌های عمومی به کار گرفته می‌شوند. اما از زمان عرضه و استفاده از شیرهای جدید هم زمان زیادی می‌گذرد و این شیرها هم قدیمی می‌شوند. شیرآلات قدیمی بعد از مدتی هرز می‌شوند و مثلا شیرآلات اهرمی جریان آب‌شان کم می‌شود و به‌مرور قطع می‌شود. شیرآلات قدیمی گاه چکه می‌کنند و گاه به طور کلی غیر قابل استفاده می‌شوند. به همین دلایل است که تعمیر شیرآلات قدیمی از واجبات است.
 
اما اگر فرض را بر همان شیرهای با مغزی جدای گرم و سرد بگذاریم، این دسته از شیرآلات قدیمی همچنان در برخی ساختمان‌های قدیمی وجود دارد و خوب است که تعمیر شیرآلات قدیمی را جدی بگیریم، بالاخص که پیش‌بینی‌های زیادی مبنی بر این وجود دارد که کشورمان با مشکل کم‌آبی در سال‌های آینده روبه‌رو خواهد شد و چکه‌کردن آب هر چند کم به نظر می‌رسد، در سطح یک جامعه حجم زیادی را هدر می‌دهد. فارغ از آن، هزینه‌ی اضافی قبض آب برای مالک ساختمان از نظر اقتصادی مشکل دیگری است.

تعمیر شیرآلات جدید

شیرآلات جدید هم از نظر کاربری بهترند و هم از نظر مصرف بهینه‌تر آب. برای مثال شیرآلات چشمی مزایای زیادی دارند. خوش‌بختانه با تعمیر شیرآلات جدید در زمان مناسب می‌توانید مانع از خرج‌تراشی برای تعویض شیرآلات شوید. شیرآلات جدید از نظر زیبایی نیز مورد توجه قرار گرفته‌اند چون می‌توانند محیط آشپزخانه، دستشویی و حمام شما را مدرن‌تر و مینیمال‌تر بکنند.
شیرآلات جدید در رنگ‌هایی مثل استیل و طلایی، سفید و مشکی تولید می‌شوند و در صورتی که آن‌ها را از برندهای معتبر مثل شودر تهیه کنید، کیفیت بالایی دارند. اگر در ساخت شیرآلات جدید از بدنه‌ی با کیفیت و مغزی مرغوب استفاده شده باشد، نشتی و اسراف آب اتفاق نمی‌افتد و مشکل هرز شدن و کاهش تدریجی جریان آب هنگام استفاده نیز پیش نمی‌آید. همچنین تعمیر شیرآلات جدید که از برند معتبری باشد، ساده‌تر و سریع‌تر است و کارشناسان این حوزه چنین نکته‌ای را پیشنهاد می‌کنند. به همین منظور نیاز به خرید شیرآلات را ایجاد نمی کنند و از هزینه های دیگر جلوگیری می کند.

رفع انواع مشکلات شیرآلات

مشکلات شیرآلات انواع مختلفی دارند. چکه کردن شیرآلات، سر و صدای اضافی شیرآلات، فشار آب کم شیر، زنگ زدن شیرآلات و خراب شدن کارتریج یا مغزی شیرآلات اهرمی از مشکلات عمده شیرآلات به حساب می‌آیند. ممکن است برای شما یکی از این مشکلات پیش بیاید یا همزمان چند مورد از آن‌ها را تجربه کنید. خوب است بدانید این مشکلات متداول هستند و در مواجهه با آن‌ها ابتدا خونسرد باشید و عصبی نشوید‍! شیرآلات هر روز و هر ساعت در خدمت ما هستند و ما چندان به آن‌ها توجهی نمی‌کنیم تا زمانی که صدایشان در بیاید!

تعمیر شیرآلات

تعمیر چکه کردن شیرآلات

در وهله اول باید علت چکه کردن شیرآلات را بدانیم تا بتوانیم آن را رفع کنیم. شیر اهرمی اجزای مختلفی دارد که ایرادی در هر یک از این اجزا ممکن است منجر به چکه کردن شود. اگر مغزی یا همان کارتریج شیر به مشکل خورده باشد، باید اول آب را قطع کنید، سپس به کمک آچار دسته پیچ و دسته اهرمی را از جایش بیرون بیاورید. سپس قالپاق شیر را بردارید و مهره کارتریج را با آچار در خلاف جهت عقربه‌های ساعت باز کنید. کارتریج جدید را جای کارتریج قدیمی بگذارید و مراقب باشید در جای درست روی بدنه نصب شود. سپس مهره، قالپاق، دسته اهرمی و پیچ را به جای اولشان برگردانید. جریان آب را مجددا وصل کنید و بررسی کنید که چکه کردن رفع شده است یا خیر.

تعمیر سر و صدای اضافی شیرآلات

گاهی ممکن است مشکل شیرآلات سر و صدای اضافی آن‌ها باشد. منظور از سر و صدای اضافی، صدای سوت مانند یا صدای بلند دیگری است. در بیشتر مواقع، این صدا ناشی از واشر لاستیکی است. استفاده از شیر در طول زمان منجر به این می‌شود که واشر لاستیکی مسطح شود و صوت ایجاد کند. دلیل دیگر نیز این است که مغزی یا کارتریج شل بسته شده باشد که می‌توانید در این حالت کارتریج را طبق توضیحات بند قبل، مجددا ببندید. برای رفع مشکل، ابتدا سرپوش شیر را با آچار باز کنید. پس از تمیز کردن آن، دوباره ببندید و بررسی کنید مشکل صدا برطرف شده است یا خیر.

تعمیر فشار آب کم شیر

فشار آب کم شیر دلایل متعددی دارد. در شیرآلات اهرمی مشکل معمولا از کارتریج است. اما رسوب گرفتن اجزای داخلی مثل پرلاتور و توری‌ها نیز می‌تواند دلیل کم‌شدن فشار آب باشد. البته گاه فشار آب در لوله‌های ساختمان کم‌فشار است که این به شیرآلات مرتبط نیست. یا ممکن است لوله‌ها دچار رسوب‌گرفتگی شده باشند. اگر مشکل از رسوب‌گرفتگی پرلاتور است، آن را با دست و یا با آچار باز کنید. با مسواک رسوب را برطرف کنید و آن را با فشار آب پاک کنید. پرلاتور را در نهایت ببندید و چک کنید که مشکل برطرف شده است یا خیر.

تعمیر زنگ زدگی شیرآلات

اما اگر قصد از بین بردن زنگ‌زدگی را دارید، یکی از روش‌ها به کار بردن جوش شیرین است. آن را با آب ترکیب کنید و خمیر ناشی از آن را با دستکش روی زنگار مالش دهید. بگذارید حداقل یک ساعت روی شیر بماند. سپس آن را پاک کنید. راه دیگر استفاده از اسید سیتریک است که آسیبی به فلز نمی‌رساند ولی زنگ را از بین می‌برد. اول شیر را تمیز کنید و قطعات را باز کنید و در ظرفی پر از آب گرم اما نه داغ قرار دهید. بعد پودر اسید سیتریک را اضافه کنید و محلول را آرام هم بزنید و چند ساعت صبر کنید تا زنگار محو شود. مراقب باشید این محلول به پوست شما برخورد نکند.

تعویض کارتریج شیرآلات اهرمی

برای این کار اول آب را قطع کنید، بعد پیچ دسته شیر آب را باز کنید. سپس مغزی شیر آب یا کارتریج خود را بیرون بیاورید. بعد مغزی یا کارتریج را در مکان خود در شیر آب قرار دهید و قطعه‌های دیگر را سر جایشان نصب کنید.

منتشر شده در تاریخ 1400/09/01

نظر خود را ثبت کنید



مطالب مرتبط

مشاهده آرشیو