علت و رفع چکه کردن شیرآلات

Summary :مشکل چکه کردن شیرآلات یکی از چالش‌های مهمی است که باعث هدر رفتن مقدار زیادی آب و افزایش هزینه‌ها می‌شود. بنابراین باید به محض تشخیص چکه کردن شیر آب در جهت رفع آن اقدام کنید. اما چکه کردن شیر می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد.

مشکل چکه کردن شیرآلات یکی از چالش‌های مهمی است که باعث هدر رفتن مقدار زیادی آب و افزایش هزینه‌ها می‌شود. بنابراین باید به محض تشخیص چکه کردن شیر آب در جهت رفع آن اقدام کنید. اما چکه کردن شیر می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد. در این مقاله قصد داریم علت ایجاد این مشکل را بیان کرده و راهکارهایی برای رفع آن ارائه دهیم.

علت و رفع چکه کردن شیرآلات شودر 
 

نشت آب از ورودی لوله‌ها

قبل از هر اقدامی،  ابتدا بررسی کنید که چکه کردن آب دقیقا از کدام قسمت اتفاق می‌افتد؟ معمولا اگر چکه کردن آب مربوط به ورودی لوله‌های آب گرم و سرد باشد مربوط به مشکلی در اتصال شیرآلات به لوله‌ها است. اگر کمی با دقت بیشتری بررسی کنید، متوجه خواهید شد که مهره‌های متصل به لوله‌ها دچار مشکل شده‌اند. هنگامی که مهره‌ها به حد کافی محکم نشده‌ باشند این اتفاق رخ می‌دهد. در اکثر مواقع هم این مشکل باعث چکه کردن شیرآلات توالت و یا دوش حمام می‌شود.
در مرحله اول سعی کنید مهره‌ها را تا اندازه استاندارد سفت کنید. سپس مطمئن شوید که واشر هم درست کار می‌کند. با بررسی این دو جزء و تعمیر آن‌ها اصولا مشکل چکه کردن شیرآلات حل می‌شود. اما اگر مشکل همچنان پایدار بود باید به عملکرد اورینگ که مابین دنده چپ و تنه قرار دارد، شک کنید.

مناسب نبودن اندازه سوراخ سینک

در برخی مواقع سوراخ سینک یا کاسه روشویی، بزرگتر از قطر علمک شیرآلات است، به همین دلیل است که شیرالات چکه می‌کنند. معمولا این گونه مشکلات مربوط به بی‌تجربگی فردیست که شیرآلات را نصب می‌کند. بنابراین هنگام نصب شیرآلات حتما از افراد متخصص برای انجام این کار کمک بگیرید.
اگر با مشکل چکه کردن شیرآلات مواجه شدید، می‌توانید با یک چسب آکواریوم شیر را آب‌بندی کنید. منظور از آب‌بندی این است که حد فاصل بین سوراخ سینک و علمک «بدنه شیر» را با چسب پر کنید.

آیا اورینگ دچار مشکل شده است؟ 

یکی دیگر از اجزایی که با خراب شدن آن مشکل چکه کردن شیرآلات به وجود می‌آید، اورینگ است. اگر مشکل نشت آب از قسمت زیرین شیر ظرفشویی یا روشویی اتفاق می‌افتد، به احتمال زیاد اورینگ دچار مشکل شده و یا به طور کلی روی شیر نصب نشده است. تنها راهکار این اتفاق هم تعویض اورینگ توسط یک فرد متخصص است. توجه داشته باشید که اگر اورینگ را به درستی نصب نکنید، مشکل چکه کردن آب حل نخواهد شد، بنابراین حتما در این زمینه از یک فرد متخصص کمک بخواهید.

شل شدن پیچ کارتریج

مشکل چکه کردن شیرآلات گاهی به علت خرابی کارتریج و یا شل شدن پیچ آن رخ می‌دهد. بنابراین قبل از هر چیز مطمئن شوید که کارتریج شیر شما سالم است. در صورتی که کارتریج سالم بوده اما مشکل چکه کردن آب وجود دارد، شما باید به سراغ پیچ کارتریج بروید. معمولا در صورتی که پیچ کارتریج شل باشد، آب از قسمت هندل شیر چکه می‌کند. برای رفع این مشکل می‌توانید مطابق راهنمایی که در ادامه می‌آوریم، عمل کنید.
· بخش‌های نگینی که نشانگر آب سرد و گرم هستند را خارج کنید.
· از آچار آلن کمک بگیرید و پیچ را مقداری محکم‌تر کنید.
· نگین‌ها را مجددا در جای خود قرار داده و مشکل چکه کردن شیر را بررسی کنید.

مشکل در علم یونیکا

چکه کردن آب ممکن است در علم یونیکا شیر هم مشاهده شود. اگر این اتفاق پیش آمد، باید بدانید قطعات شیر دارای نقص فنی هستند و یا به درستی روی شیر نصب نشده‌اند. برای رفع این مشکل ابتدا تمامی اجزای شیر را بررسی کنید و مطمئن شوید که درست نصب شده‌اند. اگر همه اجزا به درستی نصب شده‌اند اما هنوز مشکل چکه کردن وجود دارد، احتمالا قطعه‌ای در شیر دچار مشکل شده است. با تعویض این قطعه به احتمال زیاد مشکل شما حل خواهد شد. اما اگر باز هم مشکل پایدار بود، شما باید به طور کلی علم یونیکا جدیدی خریداری و نصب کنید.

روش‌های برطرف کردن مشکل چکه کردن در شیرآلات

مشکل چکه کردن شیرآلات یکی از مشکلاتی است که اکثر افراد هنگام نصب یا کمی بعد از استفاده با آن مواجه خواهند شد. اما این مشکل هر بار ممکن است به دلایل مختلفی رخ دهد. در واقع نشت آب از هر کدام از قسمت‌های شیرآلات می‌تواند نشانگر مشکلی خاص در شیر باشد.

چکه کردن آب از پرلاتور و یا سردوش

اگر هنگام بررسی سر دوش حمام یا پرلاتور متوجه شدید که آب از این نواحی نشتی دارد، شما باید واشر را تعویض کنید. با تعویض واشر به راحتی این مشکل شیرآلات حمام  حل خواهد شد.

چکه کردن شیر توالت

در شیر توالت هم مانند سایر شیرآلات منزل  چکه کردن آب اتفاق می‌افتد. اگر در قسمتی که شلنگ به بدنه شیر متصل می‌شود، آب چکه می‌کند، احتمالا شیر خوب آب‌بندی نشده و یا واشر شلنگ دچار مشکل شده است. هنگام مشاهده این اتفاق ابتدا مهره شلنگ را باز کرده و مجددا آن را ببندید. اگر مشکل برطرف نشد، شما باید واشر شلنگ را تعویض کنید.

علت و رفع چکه کردن شیرآلات شودر
 

چکه کردن شیر آب حمام

در بسیاری از مواقع شاهد این موضوع هستیم که نشتی آب در حمام مربوط به زیر دایورتور یا سوپاپ شیر است. در مرحله اول شما باید بررسی کنید که آیا دایورتور درست بسته شده یا خیر؟ اگر مشکل از بسته شدن دایورتور نباشد، احتمالا اورینگ‌های دایورتور دارای مشکل هستند. در این موارد شما باید به ترتیب مراحل زیر عمل کنید.
· دایورتور را باز کرده و دوباره نصب کنید.
· اگر مشکل حل نشد، اورینگ‌ها را تعویض کنید.
· اگر هنوز هم مشکل چکه کردن شیرآلات وجود دارد، به احتمال زیاد ماشین کاری شیر یا دایورتور دچار مشکل شده است. تنها راهکار حل این مشکل هم آن است که به طور کلی شیر را تعویض کنید.

کلام آخر

در این مقاله به تفصیل راجع به انواع مشکلاتی که در شیرآلات می‌تواند رخ دهد، صحبت کردیم. علاوه بر این راهکارهای مفیدی برای رفع هر مشکل نیز ارائه دادیم تا بتوانید در کمترین زمان ممکن شیر را تعمیر کنید. توجه داشته باشید که بهتر است هر گونه تعمیر یا تعویض قطعات شیر توسط متخصص صورت گیرد. زیرا اگر اشتباهی در مراحل نصب و تعمیر انجام دهید، نه تنها مشکل چکه کردن از بین نمی‌رود بلکه حادتر نیز می‌شود.