وبلاگ Blog

علل کار نکردن شیرآلات چشمی چیست؟ + راه حل

خلاصه :در این مقاله ابتدا شما را به‌طور کلی با شیرآلات چشمی آشنا خواهیم کرد و در ادامه رایج‌ترین مشکلاتی که علایم خرابی شیرآلات چشمی هستند را همراه با راه‌حل برای شما عزیزان شرح داده‌ایم.
مقدمه
شیرآلات چشمی یا همان سنسور دار یکی از محبوب‌ترین شیرآلاتی هستند که جایگزین مدل‌های قدیمی و اهرمی بوده و در صرفه‌جویی مصرف آب بسیار مفید واقع شده‌اند. درون این شیرآلات چیپ های الکترونیکی وجود دارد که ممکن است بعد از گذر زمان بنا بر دلایلی دچار مشکل شوند. در این صورت نیاز است تا برای تعمیر این نوع از شیرآلات اقدام نمایید.

 

نحوه کار شیرآلات چشمی

شیرآلات چشمی که بیشتر برای استفاده در روشویی استفاده می‌شود، یک انتخاب محبوب برای افرادی است که می‌خواهند علاوه بر اینکه در مصرف آب صرفه جویی داشته باشند، بلکه هنگام استفاده از شیرآلات نهایت بهداشت رعایت شود و بدون تماس با دست بتوان از آن‌ها استفاده کرد.
برای استفاده از این نوع شیرآلات تنها کافی است دست خود را زیر شیر بگیرید تا جریان آب از لوله خارج شود.
شیرآلات چشمی با اینکه ابعاد کوچک‌تری نسبت به شیرآلات اهرمی دارند فضای داخلی آن‌ها بسیار پیچیده بوده و با استفاده از بردهای الکترونیکی، فرمان حرکت دست را پردازش میکند.
هنگامی‌که شما دست خود را زیر شیر آب می‌برید بلافاصله فرمان از طریق سنسور تعبیه شده در زیر شیر دریافت شده و مسیر شیر آب باز می‌شود. این سنسور هنگام اتمام کارتان، زمانی که دست خود را از زیر آن برمی‌دارید، دستور قطع جریان آب را صادر می‌کند.
 

قطعات شیرآلات چشمی


این نوع از شیرآلات به‌طور کلی از چهار بخش تشکیل شده‌اند که با یکدیگر همگام بوده و باعث کارکرد صحیح آن می‌شوند که در پایین توضیحاتی جامعی در خصوص آن‌ها آمده است.
سنسور
سنسور اصلی‌ترین بخش شیرآلات چشمی به شمار می‌آید. این قطعه در زیر شیر هوشمند قرار گفته و موجب می‌شود تا حرکت دست شما را شناسایی و فرمان باز شدن مسیر آب را به برد اصلی شیر صادر نماید.
سنسورهای شیرآلات چشمی بسیار ظریف و حساس هستند و در صورت ضربه خوردن، دچار اختلال خواهند شد؛ پس بهتر است همواره این ناحیه را از معرض ضربه و همین‌طور شست و شو با پاک‌کننده‌ها خودداری فرمایید.
 
منبع تغذیه
همان‌گونه که گفته شد این نوع از شیرآلات هوشمند به ‌صورت الکترونیکی هستند و با استفاده از جریان برق کار می‌کنند.
به‌طور کلی شیرآلات چشمی در دو مدل متصل به برق مستقیم و همچنین باطری خور تولید می‌شوند.
نصب این گونه از شیرآلات به دلیل اینکه نیاز به کابل کشی دارند، پیچیده بوده و باید توسط افراد متخصص راه‌اندازی شوند.
در مدل باطری خور این نوع از شیرآلات را  نگرانی درمورد غیر غابل استفاده بودن آن هنگام قطعی برق را نخواهید داشت؛ اما دقت داشته باشید که باطری آن را باید به‌طور دائم تعویض نمایید.

بدنه
بدنه این محصولات مشابه به دیگر شیرآلات معمولی هستند که از جنس استیل ضد زنگ هستند و با استفاده از فلزاتی همچون کروم، طلا و نقره آبکاری می‌شوند.
لازم به ذکر است که به‌طور کلی به دلیل حذف اهرم، ابعاد این نوع از شیرآلات کوچک‌تر هستند و فضای کمتری را اشغال می‌کنند.
یکی از مهم‌ترین بخش‌های هر شیر روشویی یا ظرف‌شویی کارتریج آن است.
کارتریج در دهانه شیرآلات قرار می‌گیرد و باعث می‌شود تا فشار آب تنظیم شود. این کار به دلیل ادغام شدن هوا با فشار آب انجام می‌شود. این عضو از شیرآلات همچنین باعث کاهش مصرف آب نیز خواهند شد.

کار نکردن شیرآلات چشمی

مشکلات شیرآلات چشمی

شیرآلات چشمی علاوه بر اینکه مزایای بی‌شماری نسبت به شیرآلات معمولی دارند، دارای نقطه ضعف نیز هستند و ممکن است پس از چند سال استفاده دچار خرابی شوند. در ادامه این مقاله، عمده‌ترین مشکلاتی که ممکن است برای شیرآلات چشمی شما رخ دهد را برای شما توضیح داده‌ایم، پس در ادامه با ما همراه باشید:
شنیدن صدای غیر معمول
در صورت خرابی شیرآلات چشمی ممکن است با مشکلاتی همچون شنیدن صدای غیر معمول از آن‌ها مواجه شوید. در قدم اول باید اطمینان حاصل کنید که مشکلات لوله کشی و پوسیدگی آن‌ها نیز می‌تواند باعث تولید صداهای غیر معمول شود؛ اما در صورتی که از این بخش اطمینان حاصل کردید، ممکن است ایراد از برد شیر باشد.
دقت داشته باشید که برد الکترونیکی شیر بسیار حساس است و نباید به‌طور مستقیم در معرض برخورد مایعات قرار گیرد. در صورتی که برد شما خراب شود، صدایی همچون تیک تیک را ممکن است از شیر چشمی بشنوید.

کارنکردن شیرآلات سنسور دار و شنیدن صدای غیر معمول از شیر، ممکن است دلایل دیگری نیز داشته باشد که می‌توان به پوسیدگی مسیر باز و بسته شدن جریان آب اشاره کرد.
همچنین در صورتی که سال‌ها از شیر چشمی استفاده می‌کنید، احتمال دارد در قسمت پایینی شیر، املاح موجود در جریان آب در شیر رسوب کند و باعث تولید صدا در شیر چشمی شود.
در نظر داشته باشید که هرگز نباید با استفاده از ضربه به شیر چشمی اقدام به تمیز کردن لوله داخلی آن نمایید زیرا این کار می‌تواند به‌کلی آن‌ را خراب کند.

نشتی شیرآلات چشمی

از دیگر مشکلات شیرآلات چشمی می‌توان به نشت کردن آب از لوله اشاره کرد. این مشکل می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد که از بارزترین آن‌ها که ممکن است برای هر شیری رخ دهد، عملکرد نادرست کارتریج است. در صورتی که کارتریج به دلیل استفاده در مرور زمان خراب شوند یا دچار رسوب گرفتگی شود موجب می‌شود تا نتواند به‌طور کامل جریان آب را قطع نماید.
برای رفع مشکل نشت آب از شیرآلات سنسور دار لازم است تا کارتریج جدید و معتبر را جایگزین کارتریج کهنه خود کنید.
همچنین لازم به ذکر است که مشکل نشتی شیرآلات چشمی ممکن است از دیگر اجزای داخلی آن نیز باشد که باید توسط تعمیرکار حرفه‌ای مورد بررسی قرار گیرد.

کم شدن فشار آب شیرآلات چشمی

در صورتی که با مشکل کاهش فشار آب شیرآلات چشمی روبرو شده‌اید، ممکن است دلیل آن ایجاد رسوبات و گرفتگی شیر باشد.
پیش از انجام هرگونه تعمیر بر روی شیر چشمی خود باید در ابتدا، لوله کشی بخش مورد نظر را بررسی نمایید و اطمینان حاصل کنید که این بخش دچار گرفتگی نشده باشد.
در صورتی که مشکل از لوله کشی نباشد، باید برای تمیز کردن شیرآلات چشمی و در برخی از موارد تعویض قطعات داخلی آن‌ها اقدام شود.
دیگر ایرادات احتمالی شیرآلات چشمی
ایراداتی که ممکن است برای شیرآلات چشمی رخ دهد به همین جا ختم نمی‌شوند؛ لازم است بدانید که این محصولات ممکن است با خرابی‌های ناگهانی دیگری نیز مواجه شوند که می‌توان به مورد زیر اشاره داشت:

قطع و وصل شدن جریان آب هنگام شست و شو

در برخی از موارد احتمال دارد با مشکل خرابی شیرآلات چشمی که با قطعی و وصلی مداوم جریان آب همراه است مواجه شوید. در صورت بروز این مشکل باید به شما بگوییم که احتمالاً ایراد از سنسور تعبیه شده در شیر چشمی است.
همچنین این مشکل می‌تواند به دلیل خرابی برد الکترونیکی محصول نیز باشد که باید برای تعمیر یا تعویض آن اقدام شود.

تعمیر شیرآلات چشمی

 
در صورتی که با مشکل خرابی شیرآلات چشمی مواجه بودید، لازم است تا در قدم اول برای تمیز کردن شیر و جدا کردن رسوبات اقدام فرمایید؛ اما باید بدانید که این محصولات بسیار حساس و ظریف هستند و نباید بدون داشتن تخصص کافی، نسبت به باز کردن و دست‌کاری کردن آن‌ها اقدام کنید.
شما برای درست کردن شیرآلات چشمی باید کار را به تعمیرکار حرفه‌ای بسپارید تا در کمترین زمان ممکن برای تعمیر شیر چشمی خانه یا محل کار شما اقدام شود.

تنظیم شیرآلات چشمی

در صورتی که شیرآلات چشمی شما دچار اختلال شده باشد لازم است تا دوباره آن را برای آماده به کار شدن تنظیم نمایید. به همین منظور لازم است تا برای چند ثانیه جریان برق را از شیر چشمی قطع کنید. این با جدا کردن پریز یا باتری از محصول انجام می‌شود. پس از چند لحظه دوباره جریان برق را به شیر چشمی متصل کرده و دست خود را زیر سنسور ببرید تا از تنظیم شدن شیر مطمئن شوید.

سخن آخر
در این مقاله به بررسی علل کار نکردن شیرآلات چشمی پرداختیم و شما را با مشکلات عمده‌ای که ممکن است پس از خرید این محصولات با آن‌ها مواجه شوید، آشنا کردیم.
در کل برای تعمیر شیر چشمی نباید خودتان برای باز کردن و تعویض قطعات اقدام نمایید؛ زیرا با عدم داشتن تخصص کافی ممکن است باعث ایجاد آسیب به دیگر قطعات حساس این نوع از شیرآلات شوید.
درصورتی‌که در خصوص تعمیر شیرآلات و یا آشنایی با ویژگی‌های مختلف هر مدل علاقه‌مند هستید، می‌توانید با مراجعه به بخش وبلاگ، آموزش و راهنمایی‌های بسیار کاربردی را مطالعه فرمایید.

 
منتشر شده در تاریخ 1400/10/06

نظر خود را ثبت کنید



مطالب مرتبط

مشاهده آرشیو