پانچ روشویی چیست

Summary :اگر به کاسه روشویی یا وان حمام نگاه کنید متوجه وجود یک حفره در آن خواهید شد. حتما برای شما هم این سوال به وجود آمده است که این حفره چیست و چه کارایی دارد؟

اگر به کاسه روشویی یا وان حمام نگاه کنید متوجه وجود یک حفره در آن خواهید شد. حتما برای شما هم این سوال به وجود آمده است که این حفره چیست و چه کارایی دارد؟ این سوراخ در واقع همان پانچ روشویی است که دقیقا زیر شیر قرار می‌گیرد، البته گاهی برای تزئین و زیبایی بیشتر روی پانچ یک سرپوش فلزی قرار می‌دهند. در ادامه قصد داریم راجع به پانچ روشویی، نحوه نظافت و عملکرد آن صحبت کنیم. اگر شما هم دوست دارید راجع به شیرآلات ساختمانی و ارتباط آن با پانچ روشویی بیشتر بدانید، تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.


 

آشنایی با کاربرد پانچ روشویی

همانطور که گفتیم پانچ روشویی در واقع همان سوراخی است که در کاسه روشویی و وان و دقیقا زیر شیرآلات ساختمانی قرار می‌گیرد. پانچ روشویی تقریبا در تمام کاسه‌های روشویی وجود داشته و فواید زیادی دارد؛ اما اگر هنوز برای خرید کاسه روشویی و وان دارای پانچ دچار تردید هستید، در ادامه با ما همراه باشید تا با فواید پانچ روشویی آشنا شوید.

جلوگیری از سرریز شدن آب

علاوه بر روشویی، پانچ در انواع وان حمام هم وجود دارد. یکی از کاربردهای پانچ روشویی این است که مانع از سر ریز شدن آب از کاسه روشویی و یا وان حمام می‌شود. در هنگام قطعی آب یا به دلایل دیگر، شیر آب ممکن است به حالت باز باقی بماند. در این گونه مواقع، احتمال این که آب از کاسه روشویی سر ریز شود وجود دارد. پانچ روشویی کمک می‌کند تا این اتفاق رخ ندهد. بدین ترتیب از سرریز روشویی یا وان حمام جلوگیری می‌کند.

ایجاد مسیر تخلیه هوا

علاوه بر این که پانچ از سرریز روشویی جلوگیری می‌کند، یک مسیر برای تخلیه هوا نیز به حساب می‌آید. اگر این حفره روی کاسه روشویی وجود نداشته باشد، زهکشی آب و تخلیه آب روشویی بسیار مشکل خواهد شد. زیرا آب هنگام عبور از دریچه خروجی در برابر مقاومت هوا قرار می‌گیرد و بدین ترتیب زهکشی به سختی انجام خواهد شد. بنابراین پانچ کمک می‌کند تا هوا در کاسه روشویی به خوبی جریان پیدا کرده و دریچه با ظرفیت کامل و سرعت بالا، اب را زهکشی کند.

افزایش کارایی دریچه اصلی

هنگامی که آب روی دریچه خروجی قرار می‌گیرد، دریچه نمی‌تواند با حداکثر ظرفیت خود آب را تخلیه کند. به بیان دیگر دریچه نمی‌تواند هوا را به شکل همزمان با آب تخلیه کند زیرا یک حالت مکش ایجاد می‌شود که تخلیه آب و حرکت آن به سمت پایین را کند می‌کند. بدین ترتیب عملکرد کاسه روشویی در عدم حضور پانچ، به شدت کاهش می‌یابد؛ اما وجود پانچ کمک می‌کند تا اثر مکش کم‌تر شده و آب از دریچه سریع‌تر خارج شود. با این توضیح می‌توان گفت اگر دوست دارید کاسه روشویی شما بلافاصله بعد از استفاده تخلیه شود، حتما توجه کنید که روی آن حفره یا پانچ وجود داشته باشد.

نکات مهمی که باید بدانید

·        هر چند پانچ باعث بهبود عملکرد کاسه روشویی می‌شود اما در برخی از کاسه‌های روشویی و وان‌هایی که برای انواع شیرآلات سفید ساختمانی تهیه می‌شوند، پانچ وجود ندارد. در واقع برخی از تولید کنندگان برای زیبایی بیشتر، پانچ را روی محصولات به وجود نمی‌آورند؛ اما زیبایی بیشتر به چه قیمت؟ آیا نمی‌توان راهکار دیگری را در نظر گرفت؟ با توجه به فوایدی که برای پانچ روشویی ذکر کردیم، این گونه محصولات عملکرد ضعیف‌تری خواهند داشت. اگر دوست دارید ظاهر کاسه روشویی شما زیباتر شود می‌توانید از درپوش پانچ روشویی استفاده کنید. با این کار هم تخلیه آب سریع‌تر صورت می‌گیرد و هم کاسه روشویی شما زیباتر خواهد بود.
·        همانطور که گفتیم پانچ روشویی از سر ریز شدن روشویی جلوگیری می‌کند اما ظرفیت آن خیلی بالا نیست. زیرا به طور کلی سوراخ پانچ خیلی بزرگ نیست. بنابراین نباید از آن انتظار عملکرد قوی را داشته باشید. پانچ روشویی نهایتا بتواند وقفه کوتاهی هنگام سرریز شدن روشویی ایجاد کند؛ اما اگر برای ساعات طولانی شیر آب را باز بگذارید، سر ریز شدن روشویی قطعا اتفاق خواهد افتاد.
·        اگر احساس کردید مسیر زهکشی اصلی در کاسه روشویی مسدود شده است، به جای آن از پانچ روشویی استفاده نکنید. زیرا پانچ روشویی نمی‌تواند عملکردی مانند مسیر اصلی داشته باشد. بهترین تصمیم در این گونه مواقع باز کردن مسیر تخلیه اصلی آب است.
·        پانچ روشویی باید هر چند وقت یکبار نظافت شود زیرا در غیر این صورت ظاهری نامطلوب روی کاسه روشویی شما به وجود می‌آورد. در ادامه راجع به نظافت پانچ روشویی نیز توضیحاتی را ذکر کرده‌ایم.

چگونه پانچ روشویی را نظافت کنیم؟

یکی از نگرانی‌هایی که اکثر کاربران دارند، تجمع باکتری در محل پانچ روشویی است. علاوه بر ظاهر نازیبا، این اتفاق باعث ایجاد بو در کاسه روشویی هم می‌شود. بنابراین بهتر است هر چند وقت یکبار در کنار نظافت شیرآلات ساختمانی به نظافت پانچ روشویی هم توجه داشته باشید. برای نظافت پانچ کافیست کمی جوش شیرین را در مسیر پانچ بریزید، سپس کمی سرکه را هم روی آن ریخته و چند دقیقه صبر کنید. بعد از آن برای شستشو چند لیوان اب جوش روی آن بریزید. با این کار معمولا تمام آلودگی و بوی بد از بین خواهد رفت اما اگر احساس می‌کنید هنوز بوی بد پابرجاست، یک راهکار دیگر را به شما پیشنهاد می‌کنیم. کافیست کمی سفید کننده و آب را مخلوط کرده و آن را داخل پانچ بریزید. توجه داشته باشید که لازم است در این روش کمی صبور باشید و دقت بیشتری خرج کنید؛ زیرا سفید کننده نباید روی لوله‌ها بریزد. در هر صورت نظافت پانچ روشویی کار سختی به نظر نمی‌رسد.

کلام آخر

پانچ روشویی یک حفره در داخل کاسه روشویی یا وان حمام است. هر چند در اکثر محصولات این حفره وجود دارد اما ممکن است روی برخی محصولات طراحی نشده باشد. بسیاری از افراد گمان می‌کنند پانچ روشویی هیچ فایده‌ای نداشته و صرفا باعث تجمع باکتری و حشرات موذی خواهد شد. در این مطلب راجع به کاربرد پانچ روشویی و نظافت آن توضیح دادیم تا بتوانید برای خرید کاسه روشویی یا وان حمام آگاهانه‌تر تصمیم بگیرید. اگر قصد خرید کاسه روشویی برای شیرآلات ساختمانی را دارید، توصیه می‌کنیم این مطلب را از دست ندهید. زیرا به شما کمک می‌کند محصول بهتر با کارایی بالاتری را خریداری کنید.