شیر قطع کن آب چیست و چه کاربردی دارد؟

Summary :شیر قطع کن آب یکی از مهم‌ترین ابزارها در صنعت شیرآلات بهداشتی است که برای کنترل جریان آب در لوله‌کشی استفاده می‌شود. امروزه انواع متفاوتی از شیر قطع کن آب در بازار موجود است که شامل مدل‌های الکترونیکی و مکانیکی هستند.

شیر قطع کن آب یکی از مهم‌ترین ابزارها در صنعت شیرآلات بهداشتی است که برای کنترل جریان آب در لوله‌کشی استفاده می‌شود. امروزه انواع متفاوتی از شیر قطع کن آب در بازار موجود است که شامل مدل‌های الکترونیکی و مکانیکی هستند.
شیر قطع کن می‌تواند به حالت کاملا بسته یا باز عمل کند؛ بدین ترتیب جریان آب به طور کامل وصل یا قطع می‌شود. در ادامه راجع به این ابزار و کاربرد آن بیشتر صحبت خواهیم کرد.



 
 

شیر قطع کن آب چیست؟

شیر قطع کن آب به طور عمده در صنایع کشاورزی، ساختمانی، تامین آب شهری و... استفاده می‌شود. سرعت بالا و ساختار بسیار ساده این ابزار باعث شده تا مورد توجه بسیاری از افراد قرار گیرد.
این ابزار را بیشتر در دستگاه‌های تصفیه آب استفاده می‌کنند تا هنگام خاموش بودن دستگاه، ورودی آب قطع گردد. قابلیت نصب آسان و نگهداری راحت، باعث شده تا شیر قطع کن آب در کنار سایر شیرآلات بهداشتی بسیار پرکاربرد باشد.

آشنایی با انواع شیر قطع کن

همانطور که اشاره شد، امروزه انواع متفاوتی از شیر قطع کن در بازار موجود هستند که در ادامه به مدل‌های مختلف آن اشاره خواهیم کرد.

شیر قطع کن مکانیکی

به این ابزار چهار راهی هم می‌گویند. همانطور که از نام آن می‌توان حدس زد، بدون جریان الکتریکی و تنها با کمک یک دیافراگم، شیر قطع کن مکانیکی وظیفه خود را انجام می‌دهد. اگر حالتی پیش آید که فشار آب در مخزن از فشار آب ورودی بیشتر شود، دیافراگم در شیر قطع کن به سمت داخل می‌رود و جلوی جریان آب را می‌گیرد. اگر فشار داخلی آب کم شود هم دیافراگم باز می‌شود و جریان آب جاری می‌گردد.


 

شیر قطع کن برقی

این شیر قطع کن بیشتر در سیستم‌های تصفیه اب مورد استفاده قرار می‌گیرد. این مدل شیر قطع کن با کمک سنسورها به دقت می‌تواند جریان آب را کنترل کند.
دقت عمل در شیر قطع کن برقی بسیار زیاد است و نسبت به مدل مکانیکی، نیاز به تعمیرات کمتری هم دارد.
شیر قطع کن‌های برقی با کمک دیافراگم داخلی و جریان الکتریکی کار می‌کنند. وقتی پمپ آب روشن شود، دیافراگم باز می‌شود و جریان آب به سمت فیلتر ایجاد می‌گردد.
وقتی فشار اب به حد مشخصی رسید، سنسور فشار بالا باعث خاموش شدن پمپ می‌گردد و جریان برق هم قطع می‌گردد.
در نتیجه دیافراگم در حالت بسته قرار می‌گیرد و جریان آب را می‌بندد. با کمک این ابزار می‌توان فشار مناسب را در سیستم تصفیه آب به وجود آورد و از مشکلات فنی ناشی از فشار آب زیاد جلوگیری کرد.


 

کاربرد شیر قطع کن آب

شیر قطع کن آب ساختار ساده‌ای دارد و در موارد بسیار متعددی استفاده می‌شود. در ادامه به مهم‌ترین موارد کاربرد شیر قطع کن آب اشاره می‌کنیم.
تامین آب شهری: در سیستم‌های تامین آب شهری معمولا از شیر قطع کن آب استفاده می‌شود. در این موارد نیاز است تا جریان آب به منظور نگهداری، تعمیرات، تعویض تجهیزات و... در مواقع اضطراری کنترل شود. برای این منظور از شیر قطع کن آب استفاده می‌گردد.
صنعت کشاورزی: یکی دیگر از صنایعی که در آن از شیر قطع کن آب استفاده می‌گردد، صنعت کشاورزی است. در این صنعت برای کنترل جریان آب و انتقال آن به منابع مختلف و قطع و وصل کردن جریان آب در حین آبیاری و... استفاده از شیر قطع کن آب ضروری است.
صنایع صنعتی بزرگ: صنایع معدنی، فلزی، شیمیایی، تولید انرژی و... هم از این ابزار استفاده می‌کنند. در این صنایع نیاز است تا برای نگهداری، تعمیرات و اجرای برخی فرآیندها، جریان آب کنترل شود.
ساختمان سازی و تاسیسات: در هتل ها، بیمارستان‌ها، مدارس، ساختمان‌های مسکونی و تجاری و.... از شیر قطع کن آب به عنوان یک بخش جدانشدنی از سیستم تامین آب استفاده می‌گردد.
اماکن عمومی: در مراکز تفریحی، مجتمع‌های گردشگری، پارک‌ها و... برای کنترل دسترسی عمومی به آب، نیاز است تا از شیر قطع کن آب استفاده شود.

به طور کلی می‌توان گفت در هر مکانی که نیاز به کنترل جریان آب و قطع و وصل کردن سریع جریان آب باشد، از شیر قطع کن می‌توان استفاده کرد. این ابزار کمک می‌کند تا در مواقع ضروری مانند تعمیرات، نگهداری و... بتوان جریان آب را به سرعت کنترل کرد.


 

مروری بر مزایا و معایب شیر قطع کن آب

تا به اینجای مطلب راجع به ویژگی‌ها و عملکرد شیر قطع کن آب صحبت کردیم. در این بخش قصد داریم تا راجع به مزایا و معایب این ابزار بیشتر صحبت کنیم.

مزایای شیر قطع کن آب

1. دقت و سرعت بالا در کنترل جریان آب
2. قابلیت تحمل فشار بالا
3. افزایش بهره‌وری در سیستم و کمک به کاهش مصرف اب
4. عمر مفید طولانی
5. مقاومت بسیار بالا در برابر انواع آسیب، شامل خوردگی و زدگی
6. قابلیت اتصال به شبکه‌های کنترل هوشمند.
7. امکان استفاده و نصب آسان

معایب شیر قطع کن آب

در میان مزایای متعددی که برای این ابزار وجود دارد، معایب خاصی را نمی‌توان به آن نسبت داد؛ بنابراین اگر قصد استفاده از این ابزار را دارید، می‌توانید با خیال راحت آن را تهیه و استفاده نمایید. قطعا استفاده از شیرآلات آشپزخانه، حمام و... باکیفیت در کنار شیر قطع کن آب می‌تواند باعث افزایش بهره‌وری و کاهش مصرف آب شود.
با این حال توجه داشته باشید که هر دستگاه مکانیکی ممکن است در گذر زمان، نواقصی را از خود نشان دهد.

کلام آخر

اگر به دنبال یک ابزار مناسب و کاربردی برای تنظیم جریان آب و قطع و وصل کردن آن هستید، قطعا شیر قطع کن می‌تواند گزینه مناسبی باشد. از این ابزار در صنایع مختلف استفاده می‌شود.
دقت و سرعت بالا در کنترل جریان آب و هم چنین هزینه پایین نگهداری و تعمیرات باعث شده تا از این ابزار استفاده زیادی در صنایع مختلف شود. در این مطلب سعی کردیم تا به شکل جامع راجع‌به این ابزار و موارد کاربرد آن توضیحاتی مفصل ارائه دهیم.