نحوه نصب علم دوش تک کاره و دو کاره

Summary :علم دوش یکی از مهم‌ترین اجزا در حمام به شمار می‌رود، به همین دلیل لازم است تا به بهترین شکل ممکن نصب شود. در این مطلب قصد داریم راجع‌ به نصب علم دوش تک کاره و دوکاره صحبت کنیم و تمامی مراحل آن را شرح دهیم. نصب علم دوش نیاز به تخصص خاصی ندارد و با خواندن این مطلب می‌توانید در منزل به راحتی علم دوش را نصب کنید.

علم دوش یکی از مهم‌ترین اجزا در حمام به شمار می‌رود، به همین دلیل لازم است تا به بهترین شکل ممکن نصب شود. در این مطلب قصد داریم راجع‌ به نصب علم دوش تک کاره و دوکاره صحبت کنیم و تمامی مراحل آن را شرح دهیم. نصب علم دوش نیاز به تخصص خاصی ندارد و با خواندن این مطلب می‌توانید در منزل به راحتی علم دوش را نصب کنید. برای اجرای بهتر، توصیه می‌کنیم تمامی مراحل را با تمام نکاتی که گفته شده، به دقت اجرا نمایید.

 

نکاتی قبل از نصب

امروزه انواع دوش و شیرآلات در تنوع بالایی عرضه می‌شوند. برخی از مدل‌ها به شکل توکار و برخی به صورت روکار در محل، نصب می‌گردند. در مدل‌های توکار تمامی اجزا به جز سردوش و شیرآلات داخل دیوار قرار می‌گیرند. در ادامه نکات مهمی را برای نصب علم دوش ذکر خواهیم کرد.

تهیه ابزار

قبل از هر چیز وسایلی مانند دریل، رول پلاک، پیچ گوشتی دوسو، نوار تلفون، آچار فرانسه و یک پارچه خشک را آماده کنید.

بستن شیر فلکه

برای نصب علم دوش لازم است تا جریان آب از منبع اصلی قطع شود. بعد از قطع جریان آب شیر دوش را باز کنید تا هر چه آب در لوله باقی مانده، خارج شود.
برای اطمینان بیشتر یک مقوای ضخیم و بزرگ را کف حمام پهن کنید تا در صورت افتادن وسایل، به کف حمام آسیبی وارد نشود.

نحوه نصب علم دوش دوکاره

برای نصب باید ابتدا قطعات و واشرها را از بسته‌بندی خارج کرده و سپس مطابق مراحل زیر پیش بروید.
·        واشر را خارج کرده و داخل مهره سردوش بزرگ جاگذاری کنید. سردوش بزرگ را باید به میله اتصال سردوش با فشار دست متصل کنید. بعد از این مرحله باید پیچ‌ها را ببندید. برای بستن پیچ به آلن یا پیچ گوشتی احتیاج خواهید داشت.
·        پایه نگهدارنده دوش کوچک را از قسمت لبه پایینی علم به داخل وارد کنید. این پایه را باید تا محل نصب به سمت بالا بکشید. برای راحتی بیشتر می‌توانید از قبل ارتفاع مورد نظر خود را جهت قرار دادن پایه دوش را بررسی کرده و علامت‌گذاری کنید؛ البته بعد از نصب هم می‌توانید ارتفاع پایه دوش را تغییر دهید، بنابراین نیازی نیست وسواس زیادی در این مرحله به خرج دهید.


 
·        در برخی از انواع دوش، یک شستی در نزدیکی پایه نگهدارنده وجود دارد، با کمک این شستی می‌توانید پایه را به راحتی حرکت دهید. هنگامی که شستی را رها کنید، پایه در محل مورد نظر، فیکس می‌شود.
·        اگر متعلقاتی مانند جا صابونی وجود دارد، آن‌ها را روی علم دوش سوار کنید.
·        با کمک فشار دست، شیر جهت‌دهنده را به انتهای علم دوش وصل کنید. هنگام نصب باید به جهت صحیح دسته شیر توجه داشته باشید.
·        در مرحله بعد باید دوش حمام را به دیوار کناری وصل کنید. در این مرحله باید به طول شلنگ دقت کنید تا در فاصله مناسبی نصب شود.
·        با توجه به علم دوش، محل قرارگیری شیر جهت‌دهنده و سردوش بزرگ و قطعات برنجی را روی دیوار علامت‌گذاری کنید.
·        حالا در این مرحله باید قطعات برنجی انتهایی که به سردوش و شیر متصل می‌شوند را در محلی که علامت‌گذاری کردید، روی دیوار گذاشته و با دریل سوراخ کنید. قطعات برنجی را با پیچ‌ها در محل مورد نظر در دیوار ثابت کنید.
·        علم دوش را هم روی قطعات متصل شده گذاشته و به دیوار وصل کنید.
·        شلنگ کوتاهی که به سوپاپ و شیر جهت‌دهنده وصل می‌شود را برداشته و با واشر به زیر سوپاپ شیر در ورودی شیر جهت‌دهنده وصل کنید.
·        شلنگ بلند را هم با استفاده از واشر به ورودی عقبی شیر و گوشی کوچک متصل کنید.
·        بعد از آن که نصب را به پایان رساندید، فلکه را باز کنید تا با جریان آب نسبت به صحت انجام کار، اطمینان حاصل کنید. اگر نشتی وجود دارد باید آن را با آچار محکم کنید.

نحوه نصب علم دوش تک‌کاره

نحوه نصب این مدل دوش هم دقیقا مشابه دوش دوکاره است اما تنها تفاوت این است که در این مدل، شیر جهت‌دهنده و دوش کوچک وجود ندارد. در ادامه مراحل نصب را به ترتیب خواهید دید.
 
·        دو قطعه علم دوش را از بسته‌بندی خارج کرده و بهم متصل کنید. قطعه محافظ اتصال را روی محل اتصال گذاشته و با کمک اهرم کناری آن را محکم کنید.
·        متعلقاتی مانند جا صابونی را از قسمت پایینی وارد علم دوش کرده و در محل مناسب جای دهید.


 
·        اتصالات شیردوش را باز کرده و با نوار تفلون عایق کنید. حالا اتصالات را در ورودی جریان آب گذاشته و آن‌ها را با کمک آچار محکم کنید.
·        شیر حمام را در محل مورد نظر نصب کنید و تا حد ممکن محکم کنید.
·        علم دوش را روی محل نصب در قسمت بالایی شیر گذاشته و محل نصب آن روی دیوار را علامت‌گذاری کنید.
·        با کمک دریل، محل نصب را با دریل سوراخ کنید و در آن رول پلاک بگذارید. حالا باید علم دوش را با کمک پیچ اتصال به دیوار وصل نمایید.
·        سردوش را به قسمت بالایی علم دوش متصل کنید. برای اطمینان از صحت انجام کار، جریان آب را باز کنید.
·        اگر در جایی نشتی وجود داشت، باید آن را با نوار تلفون عایق کاری کنید و یا با آچار محکم نمایید.
·        اگر تمیزکاری هنگام نصب برای شما اهمیت دارد، می‌توانید از تکه چسب کاغذی استفاده کنید. چسب کاغذی را در محل نصب که علامت زده‌اید، قرار دهید. با این کار، هم محل علامت‌گذاری شده را می‌توانید از زیر چسب تشخیص دهید و هم ناحیه اطراف محل نصب با چسب به راحتی محافظت می‌شود.


 

کلام آخر

نصب علم دوش نیاز به دانش تخصصی ندارد و با رعایت نکات ساده ای، می‌توانید آن را خودتان در منزل نصب کنید. در این مطلب سعی کردیم نحوه درست نصب علم دوش تک کاره و دوکاره را به شکل ساده بیان کنیم. با خواندن این مطلب می‌توانید به راحتی مرحله به مرحله تمامی مراحل نصب را به پیش ببرید.