تفاوت پنل دوش و یونیورست حمام چیست؟

Summary :پنل دوش و یونیورست دو محصول مهم و بسیار پرکاربرد در دنیای امروزی هستند؛ اما قبل از خرید باید اطلاعات کافی درباره هر کدام به دست آورید تا بتوانید خریدی متناسب با نیاز خود داشته باشید. در این مطلب قصد داریم راجع به این دو محصول صحبت کرده و تفاوت بین این دو را شرح دهیم.

پنل دوش و یونیورست دو محصول مهم و بسیار پرکاربرد در دنیای امروزی هستند؛ اما قبل از خرید باید اطلاعات کافی درباره هر کدام به دست آورید تا بتوانید خریدی متناسب با نیاز خود داشته باشید. در این مطلب قصد داریم راجع به این دو محصول صحبت کرده و تفاوت بین این دو را شرح دهیم. با خواندن این مطلب می‌توانید انتخاب بهتری داشته باشید.


پنل دوش و یونیورست
 

تفاوت در طراحی و ساختار

پنل دوش شامل پاشنده‌های دستی، سردوش، پاشنده‌های افقی یا آبشاری و چند شیر برای تنظیم میزان جریان آب است. این درحالیست که در یونیورست یک سردوش ثابت همراه با یک سردوش تلفنی یا متحرک دیده می‌شود. به یونیورست‌ها گاهی دوش‌های دوکاره هم می‌گویند. اگر قصد تغییر وضعیت از حالت متحرک به ثابت را داشتید باید از شیر سه راهی استفاده کنید که در قسمت علمک یونیورست وجود دارد. در برخی از مدل‌های یونیورست از تکنولوژی خاصی استفاده شده که آب با هوا در حین استفاده ترکیب می‌شود. با این تکنولوژی می‌توان تا حد زیادی در مصرف آب صرفه جویی کرد.

از نظر کارایی

استحمام و دوش گرفتن، ساده‌ترین کاربرد پنل‌های دوش است اما امکانات دیگری هم در پنل‌های دوش گنجانده شده است.
· امکان تنظیم حرارت: یکی از قابلیت‌های پنل دوش، تنظیم حرارت خودکار آب است. با این ویژگی تا حد زیادی از هدر رفتن آب حین تنظیم درجه حرارت جلوگیری می‌شود.
· قابلیت ماساژور: این ویژگی بیشتر برای استفاده در باشگاه‌ها و سالن‌های ورزشی مناسب است زیرا تاثیر زیادی در رفع خستگی دارد.
·  امکان تنظیم فشار: فشار آب خروجی در پنل‌های دوش به شکل خودکار تنظیم می‌شود.
· چراغ ال‌‌‌ای دی در پنل‌های دوش تعبیه شده که هم باعث زیباسازی فضا می‌گردد و هم به ایجاد دید بهتر کمک می‌کند.
· در مقابل این ویژگی‌های پنل‌های دوش، در یونیورست‌ها چنین قابلیت‌هایی دیده نمی‌شود. یونیورست‌ها یک سردوش بزرگ ثابت دارند که با کمک آن می‌توانید تجربه یک استحمام باکیفیت را داشته باشید.

 پنل دوش و یونیورست
 
·   از آنجایی که یونیورست‌ها آب را به حالت قطره‌‌‌ای می‌پاشند، می‌توان استحمام بهتری با آن‌ها داشت؛ علاوه براین، هنگام نظافت می‌توانید سردوش متحرک را هم حرکت داده و تمامی بخش‌های بدن را به خوبی شستشو دهید.
·   هنگام استحمام می‌توانید آب را در ارتفاع بالاتری استفاده کنید و بدین ترتیب آزادی عمل بیشتری هنگام استحمام و دوش گرفتن خواهید داشت.

دوش و یونیورست
 

نصب

از نظر نصب آسان، یونیورست‌ها امتیاز بیشتری نسبت به پنل‌ها می‌گیرند؛ زیرا نصب یونیورست معمولا آسان‌‌تر بوده و خیلی سریع‌‌تر نصب می‌شود.

تفاوت از نظر جنس

یکی دیگر از نکاتی که هنگام خرید شیرآلات حمام باید به آن توجه کنید، جنس شیرآلات بهداشتی است. امروزه از متریال‌های متفاوتی برای ساخت و طراحی پنل‌های دوش استفاده می‌شود. یکی از معروف‌ترین متریال ها، استیل ضد زنگ است. استیل ضد زنگ، استحکام بالایی داشته و جلای براق و زیبایی در محصول ایجاد می‌کند. ترکیب پلاستیک و چوب همراه با لایه‌‌‌ای از مواد عایق، یکی دیگر از متریال‌های محبوب به حساب می‌آیند که به علت وزن بسیار پایین، محبوب هستند.


دوش و یونیورست
 
پنل‌های کامپوزیتی که متشکل از چند ترکیب شیمیایی هستند و تنوع رنگی بالایی دارند هم از دیگر مواد مورد استفاده برای ساخت پنل‌های دوش به حساب می‌آیند. شیشه‌های نشکن و آلیاژهای آلومینیومی را هم می‌توان در دسته متریال‌های پرکاربرد برای ساخت پنل دوش به کار برد.
در ساخت یونیورست‌ها معمولا از آلیاژهای برنج، فولاد ضد زنگ و پلاستیک استفاده می‌شود.

تفاوت از نظر تنوع رنگی

رنگ محصولات با توجه به متریال مورد استفاده در آن ها، متفاوت است. پنل دوش‌ها تنوع رنگی خیلی بیشتری نسبت به یونیورست‌ها دارند؛ زیرا از متریال‌های متفاوتی برای ساخت آن‌ها استفاده می‌شود.
پنل دوش‌ها را در بازار می‌توانید به رنگ‌های استیل مات، طلایی، فلزی، سفید، مشکی، طلایی، شفاف شیشه‌‌‌ای و... پیدا کنید؛ این در حالیست که یونیورست‌ها تنوع رنگی آنچنان زیادی ندارند.

تفاوت از نگاه قیمت

هنگام خرید باید توجه زیادی به قیمت محصولات داشته باشید تا بتوانید انتخابی مقرون به صرفه و متناسب با بودجه خود داشته باشید. معمولا پنل‌های دوشی قیمت گران‌تری نسبت به یونیورست‌ها دارند. از سویی دیگر هزینه تعمیر و نگهداری یونیورست‌ها نسبت به پنل‌های دوشی پایین‌‌تر است؛ بنابراین اگر به دنبال گزینه ارزان‌تری هستید، یونیورست‌ها می‌توانند انتخاب بهتری برای شما باشند.

نگاهی به معایب و مزایای پنل دوش

پنل‌های دوشی را می‌توان برای سبک‌های مختلف دکوراسیون مناسب دانست. این پنل‌ها به راحتی روی کابین دوش نصب می‌شوند و نمای زیبایی در داخل حمام ایجاد می‌کنند. پنل‌ها در برابر رطوبت مقاومت بالایی داشته و عمر مفید طولانی دارند. از سویی دیگر املاح موجود در آب تاثیر منفی زیادی روی عملکرد و عمر مفید آن‌ها نمی‌گذارد. تنظیم خودکار فشار آب و درجه حرارت و همچنین مجهز بودن به سیستم ماساژور از دیگر ویژگی‌های مثبت پنل‌های دوشی است. معمولا پانل‌های دوشی را به گونه‌‌‌ای طراحی می‌کنند که با هر مدل کاشی و سرامیکی، به راحتی ست شوند.
در میان مزایای متعدد، معایبی هم برای این ابزار وجود دارد. پانل‌های دوش به دیوار نصب می‌شوند و از این رو، از جریان آب تنها از یک سمت می‌توان استفاده کرد. از سویی دیگر، دیوار مورد نظر باید به اندازه کافی ضخیم باشد تا با مشکل نصب روبرو نشوید.

گذری بر معایب و مزایای یونیورست

امکان پاشش آب به شکل قطره‌‌‌ای در یونیورست‌ها وجود دارد؛ علاوه بر این، سردوش متحرک در آن‌ها کمک می‌کند تا از جریان آب بهتر استفاده کنید. به طور کلی آزادی عمل هنگام استفاده از یونیورست بیشتر است و قیمت کمتری هم نسبت به پنل‌های دوشی دارد اما از امکانات کمتری برخوردار است.

کلام آخر

هنگام خرید شیرآلات حمام با گزینه‌های مختلفی نظیر پنل‌های دوشی و علم دوش یونیورست مواجه می‌شوید. در این مطلب سعی کردیم تفاوت این دو مدل را شرح دهیم و معایب و مزایای هر کدام را خاطر نشان شویم، تا بتوانید انتخاب بهتری داشته باشید. با دانستن ویژگی هر کدام از این محصولات، خریدی متناسب با نیاز و بودجه خود خواهید داشت که از انتخاب آن پشیمان نخواهید شد.