وبلاگ Blog

معایب شیرآلات غیر استاندارد چیست؟

خلاصه :شیرآلات غیر استاندارد می توانند به سادگی و خیلی زود خراب شوند و حتی قابل تعمیر نباشند. هنگام خرید شیرآلات خیلی مهم است که به اصل بودن محصول توجه شود.
استفاده از شیرآلات غیراستاندارد هزینه‌های اقتصادی زیادی روی دست شما می‌گذارد. در نگاه اول برخی از آن‌ها ارزان‌تر از محصولات باکیفیت موجود در بازار به نظر می‌رسند اما کمی بعد از خرید و نصب آن‌ها، با مشکلات مختلفی مثل خرابی، چکه کردن آب، هرز شدن، سر و صدای اضافی مثل سوت کشیدن، کاهش فشار جریان آب با باز کردن شیر و ... مواجه می‌شوید. شناخت معایب شیرآلات غیراستاندارد به ما کمک می‌کند فریب شیرآلات فیک یا غیر اصل و شیرآلات بی کیفیت و ارزان قیمت را نخوریم و انتخاب صحیحی برای آشپزخانه، حمام و دستشویی منزل، یا تاسیسات کارگاه و مراکز عمومی انجام دهیم.

در صنایع مختلفی مثل آب و فاضلاب و برق از سیستم‌های لوله کشی گسترده و شیرآلات استفاده می‌شود. همچنین در منازل ما و محیط های کارمان این سیستم‌های لوله کشی روزانه در خدمت ما هستند و درست زمانی که مشغول کاری هستیم یا داریم همین مقاله را می‌خوانیم، این سیستم‌ها فعال اند. در نتیجه استانداردهای داخلی و جهانی برای سیستم‌های لوله کشی و به ویژه شیرآلات و اتصالات آن‌ها وضع شده‌اند که برندهای تولید کننده شیرآلات موظف به رعایت آن‌ها هستند.
 

مشخصات شیرآلات استاندارد

یکی از مشخصات شیرآلات استاندارد این است که تمام قطعه‌های موجود در شیرآلات، مثل شیلنگ، بدنه، مهره‌های وصل‌کننده وقتی با آب ۹۰ درجه مواجه می‌شوند، نباید هیچ اثری روی آب بگذارند. یعنی تغییری در بو، مزه، طعم و رنگ و البته ترکیبات و املاح آب به وجود نیاید. مورد بعدی آلیاژ شیرآلات است که در آن‌ها نباید سرب بیش از ۲.۵ درصد در آلیاژ برنج وجود داشته باشد. در آلیاژ برنج باید حدود ۶۰ درصد مس و حدود ۴۰ درصد روی باشد چون سرب در تماس با آب گرم ممکن است در آب حل شود و وارد سیستم گوارش انسان شود. شیرآلاتی که از این میزان بیشتر سرب داشته باشند غیر استاندارد و غیر بهداشتی به شمار می‌روند.
 

مشخصات شیرآلات غیر استاندارد

در حالت کلی به محصولاتی غیر استاندارد می‌گوییم که در آزمون‌های سنجش استاندارد که زیر نظر سازمان ملی استاندارد برگزار می‌شود وارد نشده اند یا گواهی استاندارد نگرفته اند. برندهای شیرآلات نیز باید از این آزمون‌ها عبور کنند تا شیرآلات غیراستاندارد را بتوانیم بشناسیم. از مشخصات شیرآلات غیر استاندارد این است که روی بسته‌ی آن‌ها علامت استاندارد وجود ندارد و البته گواهی استاندارد معتبر و منقضی نشده در وب‌سایت آن برند موجود باشد. شیرآلات غیر استاندارد در آزمون آب بندی قطعات شیر رد شده اند. همچنین برنج مصرفی در آن‌ها مواد مضری برای سلامتی انسان دارد که منجر به بیماری‌های خطرناک در طی سال‌ها می‌شود. یکی از مشخصات شیرآلات غیر استاندارد این است که با خروج آب از آن‌ها، آب تغییراتی از نظر مزه، بو و رنگ پیدا می‌کند.

شیرآلات

معایب اصلی شیرآلات غیر استاندارد

هیچ ارزانی بی علت نیست. این جمله را بارها شنیده ایم و یا خودمان به دیگران گفته ایم. اما شاید برخی از ما هنگام تصمیم‌گیری برای خرید و نصب شیرآلات جدید، ترغیب شویم برای آن‌ها هزینه‌ی کم‌تری بکنیم و با تبلیغات برندهای تولید کننده شیرآلات ارزان قیمت و بی کیفیت، محصول غیر اصل یا فیک بخریم. بسیاری از مردم فکر می‌کنند زیبایی تنها فاکتور شیرآلات با کیفیت است و به قول معروف گول ظاهر آن را می‌خورند. در حالی که ممکن است شیرآلاتی زیبا باشند ولی جنس خوبی نداشته باشند. یعنی زود خراب شوند یا خیلی سریع نیاز به تعمیر پیدا کنند. در نظر داشته باشید هدف شیرآلات فقط این نیست که به ما ترکیبی از آب گرم و سرد و یا قابلیت کنترل شدت جریان را بدهد، بلکه هدف دیگر آن، خروج آبی بهداشتی است که سرب و مواد شیمیایی مضر برای بدن انسان در آن نباشد. در ادامه با مهم‌ترین معایب خرید شیرآلات غیر استاندارد آشنا می‌شویم.

وجود سرب در شیرآلات غیر استاندارد

همان‌طور که در این مطلب اشاره کردیم، شیرآلات غیر استاندارد به آب خروجی از آن‌ها، سرب وارد می‌کنند. این به دلیل وجود مقدار بیشتر از حد استاندارد سرب در آلیاژ برنج به کار رفته در آن‌ها است. شاید برای‌تان سوال پیش بیاید که اساسا چرا در شیرآلات حتی استاندارد، وجود مقداری سرب مجاز است؟ مقدار استانداردی از سرب در برنج باعث شکل‌پذیری این آلیاژ می‌شود و می‌توان آن را در فرم‌های مختلف تولید کرد.

نتایج تحقیقات محققان داخلی و خارجی نشان می‌دهد سمیت سرب باعث رشد ضعیف سلول‌های خاکستری مغز و سپس بهره‌ی هوشی کم‌تر می‌شود. بیماری‌های روانی از نتایج وجود سرب در بدن انسان است که از آب و غذا و تنفس وارن بدن می‌شوند. جز این، سرب موجب بروز انواع بیماری‌های کلیوی، قلبی و جنسی می‌شود.

حساسیت پوستی و آلرژی ناشی از شیرآلات غیر استاندارد

یکی دیگر از معایب خرید شیرآلات ارزان و شیرآلات بی کیفیت، این است که به علت ترکیب مواد مصرفی آن‌ها در آب، در بسیاری از افراد حساسیت‌های پوستی یا آلرژی ایجاد می‌کند. آلرژی پوستی در هر ناحیه‌ای از پوست می‌تواند رخ دهد. البته در پشت زانو و بازو شایع‌تراست. آلرژی پوستی در شکل‌های خارش، خشکی، پوسته پوسته شدن و تحریک پوست بخش‌های مختلف بدن خودش را نشان می‌دهد. این مشکل می‌تواند روی فعالیت‌های روزانه افراد تاثیر بگذارد و در شب نیز باعث کم‌خوابی شود.

در بسیاری از حساسیت‌ها موضوع به این شکل است که سیستم ایمنی بدن پس از لمس کردن آب آلوده یا خوراکی‌هایی خاص، برای دفاع از خود آنتی بادی تولید می‌کند که باعث آزاد شدن مواد شیمیایی می‌شود که دارای هیستامین هستند. هیستامین خارش و حساسیت ایجاد می‌کند. نکته جالب توجه این است که برای رفع خارش پوست باید آب زیادی نوشید اما اگر این آب از شیرآلات غیر استاندارد خارج شود، خود مزید بر علت است. عسل، جوی دو سر، ماست، پرتقال، روغن زیتون و زنجبیل از موادی هستند که به کاهش حساسیت در پوست شما کمک می‌کنند.
 

هزینه های ناشی از تعمیر و تعویض شیرآلات غیر استاندارد

وقتی شیرآلات بی کیفیت و ارزان قیمت تهیه می‌کنیم، در نگاه اول سود کرده‌ایم. اما بنا به دلایلی که در این مطلب خواندیم، در بلند مدت بدن ما از آب خروجی این شیرآلات لطمه می‌بیند و خودش برای ما هزینه‌های مالی و زمانی می‌تراشد. همچنین شیرآلات غیر استاندارد زودتر نیاز به تعمیر یا تعویض پیدا می‌کنند و در نتیجه، اگر در ابتدا هزینه شیرآلات با کیفیت را پرداخت کنید، دیرتر لازم است برای تعمیر و تعویض، هزینه کنید.
جالب است بدانید شیرآلات شودر در سال ۹۸ واحد نمونه استاندارد انتخاب شد و طی مراسمی که هر سال در روز جهانی استاندارد برگزار می‌شود، این دستاورد را کسب کرد.
منتشر شده در تاریخ 1400/10/15

نظر خود را ثبت کنید



مطالب مرتبط

مشاهده آرشیو