وبلاگ Blog

علل مختلف صدا دادن شیرآلات خانه

خلاصه :ممکن است به دلیل رسوب مواد سخت آب در مخزن، فشار آب در شیر پر کردن افزایش یابد. این موضوع باعث ایجاد لرزش و در نتیجه صدای ناخواسته می‌شود



احتمال دارد شیرآلات دستشویی ، حمام و آشپزخانه شما دچار صدا دادن شوند. صداهای شیرآلات حالت‌های مختلفی دارد. اما در همه‌ی آن‌ها منظور سر و صدای اضافه بر صدای عادی شیرآلات است. شیرها به هر حال به دلیل جریان دادن آب صدای کمی تولید می‌کنند اما اگر صدایی مثل سوت یا اصوات بلند و غیر عادی به گوش‌تان خورد، ممکن است یا از خود شیر باشد یا از لوله‌های آب در منزل شما. خیلی از موارد صداهای اضافه به دلیل مشکل در واشر لاستیکی است. شیرها را وقتی چند وقت به کار می‌بریم به تدریج دچار مسطح شدن لاستیک می‌شوند که این مورد صدای ناخواسته به وجود می‌آورد. گاه این صدا مثل صدای سوت است و گوش را اذیت می‌کند.

صدا دادن ممکن است ناشی از کارتریج شیرآلات باشد

یکی از مهم‌ترین اجزاء شیرها به‌خصوص شیر اهرمی کارتریج یا همان مغزی است. نقش اصلی این بخش قطع و وصل کردن آب و تغییر فشار جریان آن است. همچنین میزان گرمی و سردی آب را از طریق ترکیب آب دو لوله‌ی سرد و گرم امکان‌پذیر می‌کند. کاربر با تغییر جهت اهرم شیرآلات به بالا و پایین، و نیز راست و چپ می‌تواند به آب دلخواه خود دست پیدا کند. در شیرآلات شودر از کارتریج سرامیکی ساخت اروپا استفاده می‌شود که بسیار باکیفیت است و عمر شیر اهرمی را افزایش می‌دهد و نیاز به تعویض کارتریج را کاهش. کارتریج از سه جزء ساقه (دسته)، محفظه و دیسک سرامیکی تشکیل می‌شود. دو مورد از مشکلات متداول کارتریج‌ها عبارت اند از قطع شدن و یا کم شدن ناخواسته جریان آب، و صدا دادن شیرآلات.

علت صدا دان شیر آب

رفع مشکل صدای ناشی از کارتریج

اگر مغزی با دقت بسته نشده باشد و دقیقا روی جای خود قرار نگرفته باشد، یعنی شل باشد، سر و صدای ناخواسته تولید می‌کند. برای حل این مسئله، در مرحله اول آب را از شیر فلکه‌ها قطع کنید. بعد شیر آب را جدا کنید و با آچار آلن پیچ قسمت داخلی شیر را باز کنید تا به قسمت داخلی آن برسید. پس از برداشتن پوشش روی مغزی، مهره نگهدارنده آن را با آچار فرانسه باز کنید و کارتریج را بیرون بیاورید. محل نصب مغزی را تمیز کنید تا رسوبی مثل آهک در آن نباشد. سپس کارتریج را دوباره در جای خود با دقت قرار دهید و چک کنید بالای آن صاف باشد. سپس مهره نگهدارنده مغزی را ببندید ولی خیلی سفت محکم نکنید چون به آن آسیب وارد می‌شود.
سپس شیر را سر هم کنید و آب را وصل کنید و ببینید صدا رفع شده است یا خیر. اگر هنوز شیر صدا می‌دهد و متوجه شدید هنوز مشکل از کارتریج است، نیاز به تعویض کارتریج دارید. برای تعویض کارتریج نیز همین مراحل را طی می‌کنید با این تفاوت که به جای قرار دادن کارتریج قبلی سر جای خود، از مغزی جدید که از فروشگاه‌های شیرآلات و لوله‌کشی تهیه کرده‌اید استفاده می‌کنید.

صدا می‌تواند از لوله‌کشی آب باشد

شاید شما صدای ناخواسته را از شیرآلات می‌شنوید اما ممکن است منشأ آن جایی در لوله‌کشی باشد. در بسیاری از مواقع صدای اضافی لوله‌ها قابل تشخیص است اما اگر این صدا از شیر شنیده شود، دچار خطای تشخیص منشأ آن می‌شویم. صدای کم لوله‌کشی آب اتفاقی طبیعی است اما اگر این صدا از حد طبیعی بالاتر باشد نشان‌دهنده‌ی مشکل و خرابی است و در صورتی که به‌موقع به فکر رفع مشکل نباشید، ابعاد مسئله بزرگ‌تر می‌شود.
در نظر داشته باشیم لوله‌کشی و تعمیرات آن درست مثل موضوع شیرآلات مبحثی تخصصی است و نکات و آموزش‌های آنلاین درست است که به کمک ما می‌آیند، اما کافی نیستند و خوب است پس از خواندن این مطلب، مشکل را به متخصص بسپارید. اهمیت مطالب آنلاین برای ما مصرف‌کننده‌ها این است که به زبان مشترکی برای گفت‌وگو با متخصصان حوزه‌های مختلف دست می‌یابیم تا شرح مسئله و به توافق رسیدن درباره فرایند و هزینه‌های کار، آسان‌تر شود.

صدای ناخواسته وقتی شیرآلات بسته اند

ممکن است زمانی صدایی بشنوید که همه شیرها بسته اند. ممکن است این صدا به دلیل مشکل در پکیج یا آب‌گرم‌کن شما باشد. آب دارای مواد معدنی است به‌خصوص در مناطقی که آب سخت‌تر است و این باعث می‌شود آب رسوب کند. وقتی هوا به شکل حباب‌های مختلف از رسوب‌های مخزن پکیج رها می‌شوند
، صدایی تولید می‌کنند. ولی ما در بسیاری مواقع دچار خطای تشخیص می‌شویم و فکر می‌کنیم صدا از شیرآلات و یا لوله‌کشی است. پس دست به کار شوید و رسوب را از بین ببرید. برای این کار شخصا اقدام نکنید چون کار متخصص است. با تعمیرکار یا نمایندگی پکیج خود تماس بگیرید تا برای حل مسئله در محل حاضر شوند.

صدای تق‌تق لوله‌کشی

یکی از شکل‌های سر و صدای لوله‌کشی آب مربوط به وقتی است که شیر آب گرم را باز می‌کنیم و صدای تق‌تق از لوله‌کشی شنیده می‌شود. در این حالت ممکن است لوله‌های پلیمری به‌شکل نادرستی نصب شده باشند. در بناهایی که برای دستشویی، حمام، لباس‌شویی و ظرف‌شویی از لوله‌های پلیمری استفاده می‌شود، این اتفاق رایج است.
با این‌که لوله‌های پلیمری در مقایسه با فلزی برتری‌هایی دارند اما وقتی دمای آب خیلی بالا است، مقاومت این لوله‌ها کم می‌شود و از این رو است که این لوله‌ها را باید عایق‌بندی مناسب کرد و برای اطراف‌شان فضای کافی پیش‌بینی کرد که وقتی لوله منبسط می‌شود، محیط برای لوله تنگ نباشد. وقتی فضای کافی برای لوله پلیمری پیش‌بینی نشده باشد و عایق‌بندی درستی انجام نشده باشد، شیر آب گرم را که باز می‌کنیم سر و صدای تق‌تق مانند ایجاد می‌کنند.

سر و صدای ناشی از سیفون توالت فرنگی

ممکن است به دلیل رسوب مواد سخت آب در مخزن، فشار آب در شیر پر کردن افزایش یابد. این موضوع باعث ایجاد لرزش و در نتیجه صدای ناخواسته می‌شود. این موضوع به توالت شما صدمه نمی‌زند ولی به‌مرور رسوب بیشتر خواهد شد و صدای خش خش ناشی از لرزش بیشتر می‌شود. در نتیجه لازم است این مسئله را حل کنید تا در آینده مشکل بزرگ‌تر نشود. اگر رسوب دریچه را بسته، با یک لیوان پلاستیکی و یک پیچ گوشتی می‌توانید مشکل را حل کنید. ابتدا منبع تغذیه توالت را خاموش کنید، یعنی شیر را به سمت خاموش بچرخانید. سوس فلاش توالت را بزنید تا مخزن تخلیه شود. بعد دریچه‌ی ورودی را بالای محل اتصال شیلنگ آب به پایین مخزن قرار بدهید و درپوش را بردارید. آب‌بندی را از زیر کلاهک برداشته و آن را بشویید تا رسوب جمع‌شده از میان رود. لیوان پلاستیکی را زیر شیر آب‌رسانی قرار دهید و شیر را ۱۰ ثانیه روشن کنید. هر آلودگی‌ای که در شیر گیر کرده بیرون می‌ریزد. سپس همه‌چیز را به حالت نخست بازگردانید.

سخن نهایی
در این مطلب با برخی نکات درباره صداهای ناخواسته ناشی از شیرآلات و لوله‌کشی آشنا شدیم. همان‌طور که گفتیم، این موارد برای آشنایی بیشتر شما با این حوزه است و کار را در نهایت به متخصص بسپارید. خوشحال می‌شویم بازخوردهایتان را با ما در میان بگذارید.
منتشر شده در تاریخ 1400/12/15

نظر خود را ثبت کنید



مطالب مرتبط

مشاهده آرشیو