راهکارهای برطرف کردن بوی بد فاضلاب

Summary :بوی بد فاضلاب همواره یکی از بزرگ‌‌ترین چالش‌ها در بین افراد بوده‌است. در این میان راهکارهای مختلفی وجود دارد که برخی می‌توانند کارساز باشند. در این مطلب قصد داریم به بررسی علت بوی بد فاضلاب و راهکارهایی برای برطرف کردن بوی بد آن بپردازیم.

بوی بد فاضلاب همواره یکی از بزرگ‌‌ترین چالش‌ها در بین افراد بوده‌است. در این میان راهکارهای مختلفی وجود دارد که برخی می‌توانند کارساز باشند. در این مطلب قصد داریم به بررسی علت بوی بد فاضلاب و راهکارهایی برای برطرف کردن بوی بد آن بپردازیم. اگر این مشکل باعث دردسر شما شده، پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.


 

بررسی علت بوی بد فاضلاب

قبل از آن که راجع به راهکارهای رفع بوی بد فاضلاب صحبت کنیم، اجازه دهید تا علت بوی بد فاضلاب را بررسی کنیم. خشک بودن شتر گلویی، وجود جامدات و فضولات در شتر گلویی، وجود گازهای سپتیک و فاسد شدن مواد غذایی در لوله ها، پر شدن فاضلاب و نشتی آن، از جمله رایج‌‌ترین علت های بوی بد فاضلاب‌ها هستند. برای جلوگیری از این اتفاق، پیشنهاد می‌کنیم در قدم اول از شیرآلات، سینک، روشویی، سیستم لوله‌کشی و به طور کلی تجهیزات باکیفیت استفاده کنید. شیرآلات شودر می‌توانند بهترین انتخاب برای ساختمان شما باشد. در ادامه راجع به راهکارهایی جهت رفع بوی بد فاضلاب بیشتر صحبت خواهیم کرد.

ارائه راهکار بوی بد فاضلاب

برای رفع بوی بد فاضلاب، ابتدا علت آن را بیابید؛ بدین ترتیب راهکار مناسب‌تری را برای حل مشکل خود خواهید یافت. در واقع بهترین روش از بین بردن بوی بد فاضلاب را باید با توجه به نوع مشکل به وجود آمده انتخاب کنید. در ادامه به چند راهکار مهم برای رفع بوی بد فاضلاب اشاره خواهیم کرد.


 

پر کردن شتر گلویی

همانطور که اشاره کردیم، خشک شدن شتر گلویی، باعث ایجاد بوی بد می‌شود. برای این که شتر گلویی بهتر کار کند، سعی کنید همیشه آن را پر از آب نگه دارید. در صورتی که شتر گلویی خالی از آب بود، حتما آن را پر کنید تا گازهای سپتیک و بوی بد منتشر نشوند.

استفاده از محلول‌های لوله‌ بازکن

محلول‌های لوله بازکن اغلب اسیدیته بسیار بالایی دارند و به همین دلیل به راحتی باعث رفع انسداد و بوی بد فاضلاب می‌شوند. محلول‌هایی با اسیدیته بالا می‌توانند تمامی مواد زائد در مسیر لوله را حل کرده و بدین ترتیب بوی بد را تا حد زیادی از بین ببرند.


 

رفع انسداد لوله‌ها

در صورتی که مشکل به وجود آمده ناشی از گرفتگی لوله‌ها است، باید حتما به یک متخصص مراجعه کنید. گرفتگی لوله‌ها، پر شدن و نشتی چاه فاضلاب و به طور کلی خراب شدن لوله‌کشی ساختمان، از جمله علل رایج ایجاد بوی بد فاضلاب هستند که باید حتما توسط متخصص رفع شوند. برای رفع این مشکلات بهتر است با یک متخصص تماس بگیرید تا تمامی سیستم لوله‌کشی ساختمان شما بررسی شود.


 

ارائه ترکیب‌های مختلف خانگی برای رفع بوی بد

در میان راهکارهای مختلفی که برای رفع بوی بد فاضلاب مطرح می‌شود، راهکارهای خانگی هم موثر هستند. در ادامه به چند ترکیب خانگی مفید اشاره خواهیم کرد.
ترکیب آب لیمو، جوش شیرین، نمک و یخ، یکی از بهترین ترکیب‌ها برای رفع بوی بد فاضلاب است. برای استفاده از این روش، در قدم اول جوش شیرین را با نمک به طور مساوی مخلوط کنید. مخلوط مورد نظر را در داخل لوله‌ها بریزید و سپس روی آن آب ولرم باز کنید. اجازه دهید نیم ساعت بگذرد؛ بعد از آن مقداری آب لیمو و چند قطعه یخ را داخل لوله فاضلاب بریزید تا کاملا ذوب شود و پایین رود. جوش شیرین باعث از بین رفتن بوی بد می‌شود و آب لیمو، فضا را خوش بو‌تر می‌کند.
ترکیب دیگری که می‌توانید آن را در منزل به راحتی درست کنید، مخلوط مخمر نان و آب است. برای استفاده از این روش باید یک لیوان آب جوش را با کمی مخمر نان ترکیب کنید تا کاملا حل شود. حالا آن را داخل لوله فاضلاب مورد نظر بریزید. بعد از مدت زمان کوتاهی خواهید دید که بوی بد فاضلاب به طور کامل از بین می‌رود. برای آن که تاثیر بیشتری از این روش مشاهده کنید، می‌توانید به مخلوط مخمر و آب، کمی جوش شیرین هم اضافه کنید.

رفع بوی بد توالت فرنگی

رشد بیش از حد باکتری در توالت فرنگی، نبود آب در کاسه توالت، عدم تخلیه کامل، برگشت فاضلاب، خرابی شتر گلو و عدم استفاده از بوگیر، از جمله رایج‌‌ترین مشکلاتی هستند که باعث ایجاد بوی بد در توالت می‌شوند. برای رفع بوی بد توالت فرنگی می‌توانید یکی از راهکارهای زیر را استفاده کنید.
استفاده از خوشبو کننده قوی، شستشوی منظم توالت، اجرای یک سیستم تهویه قوی از جمله راهکارهای بهداشتی برای حل بوی بد فاضلاب هستند. تعویض شترگلو، بررسی چاه فاضلاب و جرم گرفتن لوله‌های فاضلاب از جمله مهم‌‌ترین علل فنی ایجاد بوی بد فاضلاب هستند. اگر مشکل توالت شما فنی باشد، باید حتما مشکل خود را با یک متخصص در میان بگذارید تا بررسی فنی صورت گیرد.

رفع بوی بد فاضلاب حمام

یکی از بهترین راهکارهایی که برای این موضوع وجود دارد، استفاده از ترکیب جوش شیرین و سرکه سفید است. برای این منظور باید یک فنجان جوش شیرین را همراه با یک لیوان سرکه سفید داخل چاه فاضلاب خود بریزید. کمی صبر کنید تا ترکیب اثر کند و سپس روی آن آب سرد بریزید. برای رفع بوی فاضلاب می‌توانید این ترکیب را هفته‌ای یک بار استفاده کنید.
یکی دیگر از ترکیبات جالب برای جرم‌گیری شیرآلات حمام و رفع بوی بد حمام نوشابه است. در صورت نیاز می‌توانید این مورد را هم امتحان نمایید.

کلام آخر

یکی از آزاردهنده‌‌ترین اتفاقات در ساختمان‌ها، پیچیدن بوی بد فاضلاب است. علت این اتفاق می‌تواند مربوط به مسائل بهداشتی یا فنی باشد. در هر صورت لازم است تا علت مشکل مربوطه را شناسایی کنید و سپس برای حل آن راهکاری انتخاب نمایید. در این مطلب به طور کامل راجع به علت ایجاد بوی بد فاضلاب و راهکارهایی برای رفع آن صحبت کردیم. استفاده از شیرآلات توکار شودر و سیستم لوله‌کشی باکیفیت، می‌تواند تا حد زیادی مشکلات مربوط به سیستم لوله‌کشی و شیرآلات شما را حل کند تا مشکلاتی نظیر بوی بد فاضلاب و انسداد لوله‌ها اتفاق نیفتد.