تفاوت گاتر و کفشور

Summary :گاتر و کفشور هر دو برای جمع‌آوری و هدایت آب روی سطوح به سمت فاضلاب استفاده می‌شوند. با این وجود این دو محصول تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت. در ابتدا گاتر و کفشور را معرفی کرده و سپس تفاوت آن‌ها را ذکر خواهیم کرد.
گاتر و کفشور هر دو برای جمع‌آوری و هدایت آب روی سطوح به سمت فاضلاب استفاده می‌شوند. با این وجود این دو محصول تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت. در ابتدا گاتر و کفشور را معرفی کرده و سپس تفاوت آن‌ها را ذکر خواهیم کرد. با این توضیحات می‌توانید انتخاب بهتری داشته باشید و با توجه به فضا و شیرآلات بهداشتی که استفاده می‌کنید، بهترین محصول را برای پوشش کف انتخاب کنید.

آشنایی با کفشور

کفشور در واقع مانند دریچه‌‌ای است که حد فاصل بین لوله فاضلاب و سطوح را بهم متصل می‌کند. کفشورها اصولا با عرض کم اما طول زیاد طراحی می‌شوند. عمق آن‌ها هم بین دو یا سه سانتی متر است. در فضاهایی مانند سرویس بهداشتی، آشپزخانه، حمام و... باید حتما از کفشور استفاده کنید. هنگامی که آب از شیرآلات بهداشتی روی سطح ریخته می‌شود، کفشور با شیبی که ایجاد می‌کند، آب را به فاضلاب هدایت می‌کند. قسمت داخلی کشورها ممکن است گریل، تمام استیل، سنگ خور و یا سرامیک خور باشد. در ادامه راجع به جنس کفشورها بیشتر صحبت خواهیم کرد.
 کفشورها امروزه انواع متفاوتی داشته و با توجه به نوع کاربردی که از آن انتظار می‌رود، انتخاب می‌شوند. از آنجایی که در این مقاله قصد داریم به تفاوت بین کفشور و گاتر اشاره کنیم، کفشور خطی را که به گاتر شباهت دارد، بررسی خواهیم کرد. به کفشورهای خطی liner shower drain  هم گفته می‌شود. این محصولات معمولا در طول‌های متفاوت اما عرض‌های یکسان موجود هستند و دو نوع زیر ABS یا تمام استیل دارند. اکثر تولیدکنندگان کفشور هایی با ضخامت و طول و عرض دلخواه را نیز برای مشتریان تولید می‌کنند.

آشنایی با گاتر

گاتر در واقع نوعی کانال از پیش ساخته شده است که برای هدایت و جمع‌آوری آب مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر بخواهیم معنی گاتر را به فارسی بگوییم می‌توان گفت گاتر‌ها نوعی ناودان هستند. معمولا گاتر را برای رمپ ورودی ساختمان‌ها، استخرها، کف پارکینگ، موتورخانه، روف گاردن، کارخانجات، تراس، آشپزخانه صنعتی، فضاهای تاسیساتی و صنعتی و.... استفاده می‌کنند. کانال‌های ساخته شده اکثرا از جنس پلی آمید بوده و گریل‌ها نیز معمولا از جنس پلی آمید، استیل و یا چدن هستند. گاتر‌ها را اصولا با توجه به جنس درپوش یا همان گریل دسته‌بندی می‌کنند. امروزه در بازار گاترها به انواع گریل چدنی، گریل سرامیک‌خور، گریل اسلیم لاین، گریل استیل و گریل پلی آمیدی تقسیم می‌شوند.

گاتر و کفشور چه تفاوتی‌هایی دارند؟

هنگامی که قصد دارید برای ساخت یک فضا محصولات مختلف استفاده کنید باید تفاوت آن‌ها را دانسته و مورد مناسبی را انتخاب کنید. همانطور که انتخاب درست شیرآلات بهداشتی برای فضا اهمیت دارد، انتخاب کفپوش سطوح هم دارای اهمیت ویژه‌‌ای است؛ در این بخش قصد داریم راجع به این موضوع صحبت کنیم که تفاوت بین کفشور و گاتر چیست؟
با توجه به آنچه در قسمت بالا گفتیم، کفشورهای خطی را می‌توان نوعی گاتر حساب کرد. البته نمی‌توان گفت هر کفشور خطی نوعی گاتر است. گاترها معمولا دریچه‌های بزرگتری نسبت به کفشورها داشته و کانال‌های بیشتری نیز دارند. با این وجود ممکن است برخی مقاله‌ها و منابع گاتر و کفشور خطی را با نام کفشور خطی بشناسند.

جنس محصول

تفاوت مهم دیگری که بین گاتر و کفشور وجود دارد، نوع متریال مصرفی در آن‌ها است. گاتر‌ها به طور کلی برای فضاهایی مانند استخر، محوطه باز، پارکینگ، و فضاهایی با مساحت بزرگ استفاده می‌شوند. علاوه بر این، برای ساخت گاترها معمولا از چدن، پلی آمید، پلی آمید کامپوزیتی و استیل استفاده می‌شود. در حالی که برای ساخت کفشورهای خطی از استیل استفاده می‌شود. انواع متفاوتی از گاتر در بازار موجود هستند که شامل گاتر پی وی سی، موتورخانه، از پیش ساخته، صنعتی، گاتر پارکینگ و رمپ و.... هستند. استفاده از کفپوش مناسب به همراه شیرآلات آشپزخانه با کیفیت می‌تواند فضای مورد نظر شما را تا حد زیادی برای استفاده بهینه‌تر کرده و هزینه‌های نهایی را هم کاهش دهد.

تحمل وزنی

تحمل وزنی، تفاوت مهم دیگری است که بین گاتر و کفشور وجود دارد. گاترها مقاومت بسیار بیشتری برای تحمل وزن و فشار دارند. اگر بخواهیم به زبان اعداد صحبت کنیم؛ باید بگوییم که کفشورهای خطی نهایتا وزن یک تن را تحمل کرده ولی گاتر‌ها می‌توانند تا 25 تن را هم تحمل کنند.
برای این که تفاوت این دو را با یکدیگر بهتر درک کنید، یک مثال را ذکر خواهیم کرد. یک پارکینگ در مجتمع مسکونی را تصور کنید که کفپوش آن گاتر است. در طول روز معمولا تعداد زیادی ماشین از روی گاترها عبور می‌کنند. بنابراین گاتر باید تحمل وزنی بالاتری داشته باشد. این در حالیست که در فضاهایی مانند حمام وآشپزخانه و یا سرویس‌های بهداشتی، استفاده از کفشورهای خطی رایج است. زیرا کفشورهای خطی در این گونه فضاها نهایتا باید وزن یک یا چند فرد را تحمل کنند. با این توضیح می‌توان فهمید که همانطور که برای نصب شیرآلات بهداشتی حساسیت به خرج می‌دهید باید برای نصب کفپوش هم حساس باشید.

نصب متفاوت

تفاوت دیگری که بین این دو محصول وجود دارد، مربوط به نحوه نصب آن‌ها است. این دو محصول در نوع نصب تفاوت زیادی دارند. طریقه نصب کفشورهای خطی معمولا بسیار ساده‌تر از گاتر‌ها بوده و دردسر خاصی ندارد. محصولاتی با ابعاد 150 سانتی‌متر معمولا جزو بزرگترین کفشورها به شمار می‌آیند اما با این حال باز هم از گاتر‌ها کوچکتر هستند. با این توضیح می‌توان فهمید که تفاوت اندازه بین گاتر و کفشور به خوبی نشان دهنده تفاوت در نوع کاربرد و سهولت نصب است.

کلام آخر

اگر به سال‌های قبل بازگردیم، خواهیم دید که در اغلب ساختمان‌ها از کفشورهای مربعی یا نقطه‌‌ای استفاده می‌شده است. البته مدل شیب‌بندی کف در ساختمان‌های قدیمی خیلی مطلوب نبود و به همین دلیل لازم بود معماران شیب‌بندی را کمی به سمت مرکز کف متمایل کنند. اما با ظهور کفشورهای خطی و گاتر‌ها این شرایط تغییر کرد و صرفا شیب‌بندی به یک سمت می‌توانست کافی باشد. در این مطلب راجع به انواع کفشور و گاتر صحبت کرده و تفاوت آن‌ها را شرح دادیم. فراموش نکنید که همانطور که انتخاب شیرآلات بهداشتی برای یک بنا اهمیت دارد، انتخاب نوع کفپوش هم دارای اهمیت ویژه‌‌ای است. بنابراین سعی کنید با شناختن تفاوت‌ها نوع مناسبی از کفپوش را انتخاب کنید.