وبلاگ Blog

تفاوت سينک توکار و سینک زیرکار چيست؟

خلاصه :سینک ها امروزه نقش زیادی در زیبایی آَشپزخانه دارند .در این مطلب از سایت شودر به بررسی تفاوت سینک توکار و سینک زیرکار خواهیم پرداخت.
امروزه با پیشرفت ابزارآلات مهندسی و امکانات آن‌ها، طراحی‌ها به سوی مدرنیزه‌تر شدن رفته‌اند. یکی از حوزه‌هایی که پیشرفت علم و تکنولوژی در آن تاثیر بسزایی گذاشته، مربوط به بحث طراحی می‌شود. شما می‌توانید این پیشرفت را در ارائه طرح‌ها و مدل‌های مختلف از هر چیزی ببینید.

تا چند سال پیش، تصور همه ما از سینک‌های ظرفشویی چند پایه فلزی جوش داده شده به هم و یک سینک ساده نصب شده بر روی آن بود. ولی امروزه شاهد این هستیم که با توجه به نیازهای روز جامعه سینک‌های آشپزخانه نیز دست‌خوش تغییر شدند و مدل‌های جدید و به‌روزی به بازار عرضه شد. سینک‌های جدید شامل سه‌ دسته کلی سینک توکار، سینک زیرکار و سینک روکار می‌شود که در این مقاله سعی شده بر موضوع تفاوت سینک توکار و سینک زیرکار با یکدیگر پرداخته شود. تا انتهای این مقاله همراه سایت شودر باشید تا شما را با تفاوت‌های اصلی این دو نوع سینک آشنا کنیم.

سینک تو کار


مروری کوتاه بر آشنایی با سینک‌های توکار و زیرکار

برای اینکه تفاوت سینک توکار و سینک زیرکار را متوجه شویم در اولین گام نیاز است یک آشنایی نسبی با این سینک‌ها پیدا کنیم. در ادامه به صورت مختصر به توضیح سینک توکار و سینک زیرکار می‌پردازیم:

سینک توکار

 این دسته از سینک‌ها سینک‌هایی هستند که بر روی کابینت قرار می‌گیرند. به این صورت که صفحه کابینت به اندازه سینک برش خورده و سینک در داخل آن جای می‌گیرد. برخی افراد ممکن است به علت شباهت این دسته از سینک، آن را با سینک‌های روکار اشتباه بگیرند. تفاوت اصلی سینک توکار با سینک روکار در این است که سینک روکار از یک طرف به دیوار متصل بوده ولی سینک توکار دور تا دور با کابینت محصور شده است و در داخل برشی از صفحه کابینت، قرار گرفته است.

سینک زیرکار

سینک زیرکار به سینک‌هایی گفته می‌شود که در زیر صفحه کابینت شما بسته می‌شوند و برخلاف دیگر مدل‌ها در زیر کابینت قرار می‌گیرند.

مزایا و معایب سینک توکار

در این بخش از مقاله قصد داریم به مزایا و معایب سینک توکار بپردازیم. قطعاً یکی از مهم‌ترین فاکتورهای مقایسه هر چیزی مزایا و معایب آن وسیله است. از مزایای سینک توکار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
 
قرار دادن سینک‌های توکار روی MDF، کورین و ...؛
عدم محدودیت در سایز؛
تنوع بسیار بالا در طراحی و ظاهر.

عکس از سینک توکار
 

و اما از عمده‌ترین ایراداتی که به سینک‌های توکار می‌توان نسبت داد، نشتی آب به زیر سینک و خراب شدن کابینت است. این تنها موردی است که به عنوان معایب این نوع سینک می‌توان بیان کرد و اکثر کسانی که در استفاده از این نوع سینک به مشکل خورده‌اند به علت نشتی آب و خرابی کابینت بوده که می‌توان این مشکل را با یک آب‌بندی مناسب حل کرد. اگر سینک شما دارای آب‌بندی مناسبی باشد، دیگر لازم نیست نگران نشت آب به کابینت‌ها باشید.

مزایا و معایب سینک زیرکار

از بارزترین مزیت‌های سینک زیر صفحه‎ای یا سینک زیرکار، می‌توان به مورد زیبایی و مدرن بودن آن اشاره کرد. این دسته از سینک به علت اینکه در زیر صفحه کابینت قرار می‌گیرند، دارای زیبایی منحصر به فردی هستند. همچنین به دلیل اینکه این نوع از سینک به‌روزتر بوده و از نظر زمانی در بازه جدیدتری به بازار عرضه شده است، فضای مدرن‌تر و امروزی‌تری را به آشپزخانه می‌دهد. از دیگر مزایای سینک زیرکار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
 
هیچ سوراخی روی بدنه سینک وجود ندارد و این باعث یک دست دیده شدن سینک می‌شود؛
سینک‌های زیرکار به آسانی تمیز می‌شوند؛ نظافت سینک ظرفشویی اهمیت بسیار بالایی دارد.
آب در لبه‌های سینک جمع نمی‌شود و به طور کامل از طریق سیفون خارج می‌شود؛
قابلیت نصب بر روی کابینت‌هایی از جنس سنگ و شیشه را دارا هستند؛
از آن‌ها می‌توان در هر نوع دکوراسیونی استفاده کرد.
 
از معایب سینک زیرکار نیز می‌توان به مواردی همچون نصب سخت، عدم تعویض‌پذیری در ابعاد به علت برش پیشخوان کابینت و اندازه مشخص قسمت بریده شده، نصب شیرآلات آشپزخانه بر روی صفحه و یا دیوار و همچنین هزینه بالاتر این سینک‌ها اشاره کرد.
 

سینک زیرکار در طراحی مدرن

همان‌طور که پیش‌تر به آن اشاره شد سینک‌های زیرکار به دلیل طراحی منحصر به فردی که دارند و امروزی‌تر بودنشان فضایی مدرن را برای پیشخوان آشپزخانه‌ها فراهم می‌کنند. امروزه در اکثر طراحی‌های مدرن از این نوع سینک برای آشپزخانه استفاده می‌شود. یکی دیگر از مواردی که باعث مدرن‌تر دیده‌شدن این نوع از سینک می‌شود، جدا بودن شیرآلات از صفحه سینک است که این امر باعث می‌شود شما انتخاب‌های بیشتر و به‌روزتری برای شیرآلاتتان داشته باشید.
همچنین شرکت شودر نیز در راستای نیازهای مشتریان شیرآلات آشپزخانه را هم برای سینک‌های توکار و هم برای سینک‌های زیرکار ارائه می‌دهد. به علت تنوع  شما می‌توانید از محصولات مختلف  برند شودر با قیمت شیرآلات مناسب در هر نوعی از سینک استفاده کنید.
 

تفاوت سینک توکار و زیرکار

و اما در آخرین مرحله پس از آشنایی با هر دو مدل سینک و مزایا و معایب هر یک از آن‌ها می‌توان سینک‌ها را با یکدیگر مورد مقایسه قرار داد. به صورت کلی می‌توان گفت بارزترین تفاوت این دو نوع سینک در نوع طراحی آن‌ها است که یکی در زیر و دیگری در داخل و بر روی پیشخوان و صفحه کابینت نصب می‌شوند؛ اما از دیگر تفاوت‌های این دو نوع سینک استفاده آن‌ها در طراحی‌ها و دیزاین‌های مختلف آشپزخانه است؛ برای مثال اگر شما قصد دارید آشپزخانه‌ای با طراحی مدرن داشته باشید، استفاده از سینک زیرکار می‌تواند گزینه مناسب‌تری باشد.

همچنین اگر می‌خواهید فضایی فانتزی‌گونه و خلاقانه به آشپزخانه خود بدهید استفاده از سینک‌های توکار به علت تنوع بیشتر می‌تواند نیازهای شما را برآورده کند. اما در آخر می‌توان به صورت کلی گفت انتخاب هرکدام از این سینک‌ها بستگی به فضا و محیط آشپزخانه و همچنین سلیقه شخصی شما دارد و این شما هستید که انتخاب نهایی را انجام می‌دهید.

کلام آخر

در این مقاله به بررسی تفاوت‌های سینک‌های توکار و روکار پرداختیم و آن‌ها را مختصراً شرح و مورد بررسی قرار دادیم. در انتها به یک جمع‌بندی برای تفاوت این دوسینک رسیدیم که عمده‌ترین تفاوت سینک توکار و سینک زیرکار در طراحی و ظاهر آن‌ها است؛ و هردوی آن‌ها می‌توانند گزینه مناسبی برای آشپزخانه‌های شما باشند. اگر مطالعه این مقاله از سایت شودر برای شما مفید بوده می‌توانید با مراجعه به بخش بلاگ سایت شودر از دیگر مقالات این سایت استفاده کنید. ممنون که تا انتهای این مقاله همراه ما بودید.

 
منتشر شده در تاریخ 1400/07/17

نظر خود را ثبت کنید



مطالب مرتبط

مشاهده آرشیو