وبلاگ Blog

آموزش تعمیر علم شیر ظرفشویی برای رفع چکه کردن

خلاصه :در این مطلب آموزش تعمیر علمک شیر ظرفشویی و تعویض واشر و اورینگ علمک شیر ظرفشویی را در سایت شودر بخوانید
برای همه ما پیش آمده است که شیرآلات منزلمان شروع به چکه کردن و نشت آب کنند؛ شیر آب به محض شروع به چکه کردن، صدایی ناخوشایند به همراه دارد؛ اما این صدای آزاردهنده تنها مشکل چکه کردن شیر آب نیست و مسئله‌ای بسیار مهم‌تر، یعنی مشکل جهانی کمبود آب در میان است.

وظیفه انسانی هر کدام از ما در برابر آیندگان و سیاره زمین، حفاظت از منابع آب شیرین است که بخش عمده‌ای از آن به صورت آب شرب به منازل ما میرسد. چکه کردن شیرالات در منزل اگر جدی گرفته نشود، می‌تواند تا ۷ لیتر آب در روز را هدر دهد؛ همانطور که می‌بینید همین قطرات به ظاهر ناچیز، می‌توانند سالانه ده‌ها هزار گالن آب را مستقیما به فاضلاب‌ها هدایت کنند.

شیر ظرفشویی یکی از آن شیرآلاتی است که به دلیل استفاده مکرر در طول روز، امکان خرابی و نشتی آن بیشتر است. اکنون با توجه به اینکه به اهمیت تعمیر شیرآلات ساختمانی برای حل مشکل چکه و نشتی آب پی بردیم، در ادامه به جزئیات این موضوع می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

تعویض اورینگ علمک شیر ظرفشویی

در صورتی که اورینگ علمک شیر ظرفشویی (اورینگ واسطه علم) دچار مشکل شود، آب از محل اتصال علم به بدنه شیر ظرفشویی نشت پیدا می‌کند. این مشکل می‌تواند از خرابی اورینگ یا جایگذاری نامناسب آن نشأت بگیرد.
مغزی علمک شیر ظرفشویی که با نام واسطه علم نیز شناخته می‌شود وظیفه اتصال بدنه شیر ظرفشویی به علم و هدایت آب در این مسیر را برعهده دارد. درست مثل علم دوش حمام در مغزی علمک از دو یا چند اورینگ استفاده می‌شود؛ اگر نشتی آب مربوط به اورینگ واسطه علم است با انجام چند حرکت ساده، به راحتی می‌توان برای تعویض آن اقدام کرد.
برای تعویض اورینگ علمک شیر ظرفشویی آچار آلن و اورینگ‌های جدید نیاز داریم (دقت کنید که اورینگ‌ها را در سایز مناسب انتخاب کرده باشید)؛ با کمک آچار آلن، پیچ علم شیر ظرفشویی را باز کرده و آن را از بدنه جدا می‌کنیم؛ مغزی علمک را جدا کرده و تمام اورینگ‌های قدیمی را با اورینگ‌های جدید جایگزین می‌کنیم و مغزی علمک را به محل اولیه برمی‌گردانیم. برای افزایش عمر اورینگ‌ها، در این مرحله بهتر است که کمی روغن به آن‌ها بزنید؛ در نهایت علم شیر ظرفشویی را به جای خود بر می‌گردانیم و با کمک آچار آلن آن را بر جای خود محکم می‌کنیم.

استفاده از نوار تفلون جهت رفع نشت شیر آب

استفاده از نوار تفلون برای جلوگیری از نشت آب، تکنیکی قدیمی و ساده است اما دائمی نیست و با انجام این کار مشکل اصلی برطرف نمی‌شود.
برای انجام این روش مانند روش قبل با کمک آچار آلن علم شیر ظرفشویی را باز و آن را از بدنه جدا می‌کنیم، سپس مغزی علمک را که اورینگ‌ها روی آن هستند خارج می‌نمائیم و ۶ تا ۱۰ دور نوار تفلون را دور آن می‌پیچیم و آن را به جای خود بازگردانده، در نهایت با کمک آچار آلن، علم را در جای خود محکم می‌کنیم.

بیشتر بخوانید: اطلاعاتی مفید درباره قیمت شیرآلات روشویی 

تعویض واشر پرلاتور سر علمک شیر ظرفشویی
پرلاتور یا سرشیر کاهنده مصرف آب، در محل خروجی آب قرار دارد و وظیفه اصلی آن کاهش مصرف آب و همچنین کنترل فشار آب خروجی از لوله است. هنگام نصب پرلاتور از یک قطعه که بوش نامیده می‌شود به همراه واشر استفاده می‌کنند تا پرلاتور آب‌بندی شود و از هرگونه نشتی و چکه جلوگیری کند.
 
 
تعمیر علم شیر ظرفشویی

نکته: بوش همان پوشش بیرونی پرلاتور است.

در صورتی که آب از بخش خروجی علمک چکه می‌کند احتمالاً واشر پرلاتور نیاز به تعویض دارد؛ برای انجام این کار، بوش پلاتور را با کمک آچار از سر علمک شیر ظرفشویی باز می‌کنیم و واشر پرلاتور را با یک واشر جدید جایگزین می‌کنیم؛ در صورت وجود رسوب آن را تمیز کرده و در نهایت بوش را در جای اولیه خود محکم می‌کنیم.

تعمیر چکه و نشت آب از شیر ظرفشویی

چکه و نشت آب از شیر ظرفشویی می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد، تا اینجای کار دو مورد از پرتکرارترین آن‌ها را بررسی کرده‌ایم، اما از موارد دیگری که می‌توانند باعث نشت آب شوند، می‌توان به مشکل کارتریج در شیرهای اهرمی اشاره کرد.
این مشکل یکی از رایج‌ترین مشکلات شیرآلات اهرمی است و برای رفع آن باید در ابتدا شیر پیسوار را ببندیم تا آب قطع شود، سپس نشانگر آب سرد و گرم که به صورت یک پولک پلاستیکی بر روی اهرم درج شده است را جدا و پیچ زیر آن را باز کنیم. بعد از آن با کمی فشار به راحتی می‌توانیم دسته اهرمی شیر را از بدنه جدا کنیم، در صورتی که بر روی کارتریج یک محفظه نگهدارنده قرار داشت به راحتی با کمک یک آچار می‌توان آن را جدا کرده و به کارتریج دسترسی پیدا کنیم. اکنون می‌توانیم کارتریج قدیمی را با یک کارتریج نو جایگزین کنیم و تمامی مراحلی را که برای باز کردن اهرم پیموده بودیم برعکس انجام داده و یکی یکی قطعات را سر جای خود بازگردانیم.
از دیگر مشکلات رایجی که باعث نشت آب می‌شود، مشکل اورینگ کف سینک نیز است، که این مشکل با کمک چسب آکواریوم یا تعویض اورینگ آن بخش برطرف می‌شود.

سخن پایانی
در صورتی که تمام موارد ذکر شده را انجام دادید و نتیجه نگرفتید باید از یک متخصص کمک بگیرید. در رابطه با چکه و نشت آب، نقش کیفیت شیرآلات را نمی‌توان نادیده گرفت. با خرید شیرآلات آشپزخانه با کیفیت بالاتر، کمتر دچار مشکلات این‌چنینی می‌شوند؛ همچنین برای جلوگیری از این قبیل مشکلات بهتر است برای نصب شیرآلات از یک متخصص کمک بگیرید یا اگر خودتان آن‌ها را نصب می‌کنید، با کمک راهنمای آن و با نهایت دقت آن را انجام دهید، که در این راستا شما می‌توانید از محصولات و خدمات شرکت شیرآلات شودر استفاده کنید. در صورت نیاز کافی است با شماره 0213519 تماس حاصل فرمایید.
از این‌که تا انتهای مقاله با ما همراه بودید از شما سپاسگزاریم.
منتشر شده در تاریخ 1400/07/04

نظر خود را ثبت کنید



مطالب مرتبط

مشاهده آرشیو