وبلاگ Blog

ترفندهایی برای از بین بردن سیاهی شیرالات

خلاصه :ه دلایل مختلفی مثل استفاده از جرم‌گیر و مواد شیمیایی نامناسب و یا آبکاری ضعیف شیرالات، رنگ آن سیاه شده باشد. بسیاری از شیرالات موجود در بازار، برخلاف شودر که برای آبکاری اهمیت ویژه‌ای قائل است، ممکن است رنگ خود را از دست بدهند و یا پس از مدتی دچار سیاهی شوند.
ترفندهایی برای از بین بردن سیاهی شیرالات

همان قدر که انتخاب و خرید شیرالات با کیفیت مهم است، نگهداری از شیرالات اهمیت خاصی دارد. ممکن است شیرآلات شما کیفیت بالایی داشته باشد و همچنین طراحی خاص و منحصر به فردی داشته باشد که با فضای استفاده شده در آن سازگار باشد. اما به دلایل مختلفی مثل استفاده از جرم‌گیر و مواد شیمیایی نامناسب و یا آبکاری ضعیف شیرالات، رنگ آن سیاه شده باشد. بسیاری از شیرالات موجود در بازار، برخلاف شودر که برای آبکاری اهمیت ویژه‌ای قائل است، ممکن است رنگ خود را از دست بدهند و یا پس از مدتی دچار سیاهی شوند.  

سرکه سفید، راهی برای درخشندگی شیرآلات شما

سرکه از نظر  اسیدهای شیمیایی و غیرطبیعی را ندارد و پاک کننده‌ای مناسب با مصارف مختلف است. برای پاکسازی رسوب و تیرگی شیرآلات می‌توانید محلولی از آب و سرکه سفید درست کنید. به این صورت که در ۴۰ سی سی آب ولرم ۳ قاشق غذاخوری سرکه سفید بریزید و حل کنید. سپس محلول را روی اسفنج بریزید و بر بدنه‌ی شیرآلات دارای تیرگی و رسوب مالش دهید. وقتی مطمئن شدید این محلول به تمام قسمت‌ها مالش داده شده و شیرِآلات آغشته به محلول است، ده دقیقه صبر کنید. سپس با دستمال تنظیف که می‌توانید آن را از سوپرمارکت‌ها تهیه کنید، محلول را پاک کرده و مراحل را تکرار کنید. بعد با آب داغ شیرآلات را شست‌وشو دهید. نیاز نیست آب جوش باشد چون هم احتمال صدمه به شما بالا می‌رود هم عملا آبی با دمای ۸۰ درجه برای شست‌وشو کافی است. البته این روش برای شیرآلات قدیمی زرد رنگ مناسب نیست چون رنگ آن را تغییر می‌دهد.

استفاده از آب و صابون برای پاکسازی جرم شیر

دلیل ایجاد لکه‌های تیره یا سفید روی شیرآلات سفید ممکن است رسوب املاح و مواد معدنی موجود در آب باشد. درست همان‌گونه که رسوب کف کتری را دیده‌اید، رسوب می‌تواند روی شیر اتفاق بیفتد. البته کیفیت شیرآلات و دقت در آبکاری آن‌ها هنگام تولید در کارخانه می‌تواند مانع از ایجاد چنین لکه‌هایی شود. کارخانجات شودر همواره در تلاش است با دقت در جزئیات آبکاری، محصولی با دوام و بدون تغییر رنگ تولید کند. با این حال، اگر برای برطرف کردن لکه‌ها به دنبال راهی هستید، چاره می‌تواند استفاده از محلول آب و صابون باشد. صابون معمولی حمام یک ماده قلیایی قوی است که با حل شدن در آب، این خاصیت را در قالب کف برای شما فراهم می‌کند. این محلول را روی نوعی اسکاچ غیرفلزی بریزید و به آرامی روی شیر دچار سیاهی و لکه حرکت دهید. مراقب باشید از اسکاچ‌های خیلی زبر و فلزی استفاده نکنید و مالش را به آرامی انجام دهید تا خط روی شیر ایجاد نشود. سپس با آب ولرم شست‌وشو دهید و با پارچه‌ی تنظیف خشک کنید.

جوش شیرین، راهکار سفید کردن سیاهی‌ها

برای پاک کردن تیرگی‌های روی شیرآلات استفاده از جوش شیرین بسیار موثر است. طی دهه‌های مختلف مادران و مادربزرگ‌ها با خاصیت پاک کنندگی و سفید کنندگی این ماده آشنا بوده اند و معمولا مقداری از آن در خانه‌ها همیشه نگهداری می‌شده است. علاوه بر شیرآلات، شما می‌توانید از این ماده برای سرویس بهداشتی، وان و روشویی نیز استفاده کنید. روش استفاده از جوش شیرین برای از بین بردن سیاهی شیر به این صورت است که باید مقداری از آن را در آب حل کنید تا به ماده خمیری دست یابید. به کمک کاردک و یا چاقوی پلاستیکی این ماده خمیری را روی شیرآلات و به‌خصوص قسمت‌های سیاه‌شده مالش دهید و اجازه دهید حدود ۲۰ دقیقه روی آن بماند. بعد با دستمال تنظیف ماده را پاک کنید و شیرآلات را با آب گرم شست‌وشو دهید.
اثر لیمو در پاک کردن شیر آلات

اثر پاک کننده لیمو بر سیاهی شیرآلات

اسیدیته لیمو می‌تواند راهکار خوبی برای از بین برد سیاهی شیرآلات تان باشد. تعدادی لیمو ترش و لیمو سنگی تهیه کنید و آب آن‌ها را بگیرید. نیازی نیست با آب مخلوط کنید چون از اسیدیته آن کاسته می‌شود. آب لیمو ترش‌ها را روی اسفنج بریزید و روی قسمت‌های سیاه شده مالش دهید. بگذارید آب لیمو روی شیرآلات ۸ دقیقه بماند و سپس با اسفنج دیگری که آغشته به آب ولرم است، شیر را پاک کنید. نکته مهم در استفاده از لیمو برای پاک سازی شیر این است که این روش برای سیاهی‌های روی شیرآلات مناسب است اما تاثیر کافی برای برطرف کردن رسوب شیرآلات ندارد.

شیرآلات کروم رنگ، لکه پذیری کمتر

اگر به فکر خرید شیرآلات جدید هستید و از ابتدا به فکر درخشندگی همیشگی شیرآلات هستید، همچنین فکر می‌کنید وقت زیادی در طول هفته ندارید تا به نظافت اختصاص دهید، رنگ کروم به‌خصوص نوع مات آن پیشنهادی عالی برای شما است. شودر شیرآلات کروم رنگ را در دو نوع براق و مات تولید می‌کند که هر دو نوع آن لکه پذیری کمتری نسبت به سایر رنگ‌ها دارند اما پیشنهاد ما نوع مات آن است. بسته به نوع کاربرد شما که می‌تواند توکار، روشویی، حمام، آشپزخانه، علم دوش، توالت و غیره باشد، مدل‌های زیگموند، بیزانس، باواریا، اطلس، اروپا، اپال، روگن، پاریس و ... در رنگ کروم مات موجود هستند. کافی است سری به بخش محصولات شودر بزنید و مدل و کاربرد مورد نظر خود را انتخاب کنید.

آبکاری چیست و چرا مهم است؟

شیرهایی که از آن‌ها استفاده می‌کنیم با روکش‌هایی از جنس‌های مختلف تولید شده‌اند که هم موجب زیبایی آن‌ها می‌شوند و هم مقاومت آن‌ها را در برابر اکسید شدن، خط افتادن و مواد شوینده افزایش می‌دهند. از فرق‌های مهم شیرآلات با کیفیت و بی کیفیت روش آبکاری آن‌هاست. طی فرایند آبکاری که در کارخانه شودر اتفاق می‌افتد، یک لایه فلز نازک و مقاوم روی شیر را می‌پوشاند. هر چه ضخامت لایه بیشتر باشد، عمر و کیفیت آن بالا می‌رود. یکی از بهترین روش‌های آبکاری از طریق جریان الکترونیکی است و دیگری روش اتوکاتالیستی است که درخشندگی و مقاومت شیر را بالا می‌برد. آبکاری به این دلیل مهم است که میزان لکه‌پذیری و سیاه شدن شیرآلات شما را کاهش می‌دهد و به همین دلیل است که شودر به این فرایند اهمیت ویژه‌ای می‌دهد. در پایان امیدواریم این مطلب برای‌تان مفید بوده باشد و خواهشمندیم با نظرات خود به بهبود محتوای ما کمک کنید.
 
منتشر شده در تاریخ 1400/12/18

نظر خود را ثبت کنید



مطالب مرتبط

مشاهده آرشیو