وبلاگ Blog

انواع تجهیزات کاهنده مصرف آب

خلاصه :در این سال ها که با کمبود آب مواجهیم، بهتر است که با روش های مختلف کاهش مصرف آب مانند تجهیزات کاهنده بیشتر آشنا شویم. اما نکات ضروری در این باره چیست؟
در این سال ها که با کمبود آب مواجهیم، بهتر است که با روش های مختلف کاهش مصرف آب مانند تجهیزات کاهنده بیشتر آشنا شویم. اما نکات ضروری در این باره چیست؟ با این مطلب بلاگ شودر همراه باشید.
تجهیزات کاهش مصرف آب برای همه‌ی کشورها ضروری است، به‌خصوص در کشورهایی مثل ایران که آب شیر، آب آشامیدنی است. آب نوشیدنی که آشامیدنی یا در واژگان روزمره آبِ خوردن هم نامیده می‌شود، بر اساس تعریفی که در مقررات از آن وجود دارد، آبی است که عوامل فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی آن به میزان استانداردهای مورد تایید باشد تا نوشیدن و استفاده از آن عوارض بدی در بدن به دنبال خود ایجاد نکند. لازم به ذکر است در خیلی از مناطق جهان به سادگی و با قیمت مناسب به چنین آبی نمی‌توان دسترسی داشت و به همین دلیل، کاهش مصرف آب لازم است در شهرهای کشورمان به‌خصوص تهران مورد توجه بیشتری قرار بگیرد.
درست است که بخش بزرگی از هدر رفت آب در بخش کشاورزی اتفاق می‌افتد، اما به این بهانه نباید از مسئولیت مان در مصرف آب در منزل شانه خالی کنیم و یکی از موثرترین راه ها برای مصرف بهینه آب، استفاده از شیرآلات بهداشتی کم مصرف و پرلاتور برای کاهش مصرف شیر آب است.
برای آن که آب آشامیدنی استاندارد و سالم به دست ما برسد، فرایند تصفیه آب روی آب صورت می‌گیرد. این کار با هدف بهبود کیفیت آب انجام می‌شود و روش و هزینه‌ی مورد استفاده در این فرایند، به دلیل آن بستگی دارد. برای مثال اگر دلیل نوشیدن باشد، فرایند تصفیه گران‌تر و طولانی‌تر از تصفیه برای آبیاری یا پر کردن استخر تفریحی است. در فرایند تصفیه، آلاینده ها و ذرات و ترکیبات نامناسب برای هدف مورد نظر را حذف می‌کنند. موادی که در این کار حذف می‌شوند شامل باکتری‌ها، ویروس‌ها، قارچ‌ها، جلبک‌ها، جامدات، و مواد معدنی مثل آهن می‌شود.
تصفیه آب مغناطیسی و تصفیه آب سرامیکی از روش‌های قدمت دار در این فرایند هستند. اما امروزه از روش‌های جدیدی مثل فیلترهای توری و دیسکی، کربن اکتیو، سامانه‌های یو وی (UV) و یو اف (UF) استفاده می‌شود. اکنون که متوجه شدیم آب آشامیدنی با صرف چه میزان هزینه و انرژی حاصل می‌شود، می‌توانیم بهتر درباره الگوی مصرف‌مان فکر کنیم و البته به انواع تجهیزات کاهنده مصرف آب روی آوریم و هم هزینه‌ی کم‌تری برای قبض آب منزل‌مان پرداخت کنیم، هم مسئولیت اجتماعی خود را در این زمینه انجام دهیم. در ادامه با چند مورد از تجهیزات برای کاهش مصرف آشنا می‌شویم. با مجله شودر همراه باشید.

سردوش های کم مصرف

یکی از پرکاربردترین و پرطرفدارترین تجهیزات کاهنده مصرف آب، سردوش‌های کاهنده مصرف آب هستند. در این سردوش‌ها به دلیل اختلاط آب و هوا مصرف آب حتی تا ۵۰ درصد می‌تواند کاهش پیدا کند و البته فشار آب خروجی افزایش قابل ملاحظه‌ای می‌یابد. این سردوش ها صافی ضد زنگ و نازل‌های باکیفیتی دارند و باعث می‌شوند آب در آن‌ها رسوب نکند. همچنین طول عمرشان بیشتر از سردوش‌های معمولی است و به‌شکل غیرمستقیم باعث کاهش مصرف انرژی‌های برق و گاز منزل شما می‌شوند چون آب گرم کم‌تری مصرف می‌کنند و پمپ آب نیز کم‌تر کار می‌کند.
خوب است بدانید مصرف سردوش‌های معمولی که کاهنده در آن‌ها وجود ندارد، در هر دقیقه حدود ۱۷ لیتر است. در سردوش‌های کاهنده مصرف و افزایش‌دهنده فشار آب، از سیستم ایر توربو (Air Turbo) استفاده می‌شود تا آب و هوا مخلوط شوند و در نهایت حدود ۹ لیتر در دقیقه آب از آن‌ها خارج می‌شود. سوالی که در این‌جا پیش می‌آید، این است که آیا چنین سردوشی که آب کم‌تری از آن خارج می‌شود، فشار کم‌تری دارد؟ خوش‌بختانه پاسخ منفی است. برعکس، فشار بیشتر است و کارایی سردوش بالاتر. این سردوش‌ها نازل‌های خروجی سیلیکونی هم دارند و باعث می‌شود رسوب املاح اتفاق نیفتد یا اگر پیش آمد، رسوب به‌سادگی از نازل‌ها با کشیدن دست رویشان جدا شود.
انواع تجهیزات کاهنده مصرف آب

محدود کننده جریان آب یا رگلاتور

محدود کننده جریان آب یا رگلاتور را در شیر روشویی، آشپزخانه، حمام و سردوش ها می‌توان استفاده کرد. کارکرد این ابزار به‌شکلی است که فارغ از میزان فشار جریان آب، همیشه دِبی (débit) ثابتی از آن عبور می‌کند. با به کار گیری رگلاتور مصرف آب حدود ۲۵ درصد کاهش می‌یابد.
این مورد برای خرید شیرآلات آشپزخانه اهمیت بالاتری دارد. 

آبفشان یا درفشان یا پرلاتور

همان طور که در مطلب دیگری از مجله شودر به معرفی پرلاتور شیرآلات پرداختیم، اگر به انتهای علم شیر آشپزخانه یا روشویی خانه دست زده باشید، می‌بینید یک قطعه به شکل توری، مشبک و از فلز قرار دارد. این قطعه کاربردی به اسم پرلاتور شیرآلات، سرشیرِ کاهنده‌ی آب، یا پرلاتور کاهنده مصرف آب شناخته می‌شود. پرلاتور از طریق ترکیب هوا با آب درون لوله، به میزان چشم‌گیری موجب کاهش در مصرف آب می‌شود. همچنین فشار جریان آب را کنترل می‌کند تا آب‌رسانی به همه نقاط خانه در بهترین حالت ممکن اتفاق بیفتد. پرلاتور شیر که آب را نرم‌تر به بیرون جریان می‌دهد، موجب می‌شود مصرف آب به حدود ۷ لیتر در دقیقه محدود شود. پرلاتور با به‌کارگیری توری‌های مشبک، آب را به شکل رشته می‌کند و با هوا ترکیبش می‌کند. این کار موجب می‌شود تا آب در تمام قطر لوله به شکل کاملا یکسان و منظم پخش شود و سپس خارج گردد.
پرلاتور شیرآلات در واقع نسخه‌ی ارتقا یافته و تکمیل‌شده‌ای است که برای نخستین بار در سال ۱۹۴۰ میلادی در شیر آلات خانه و محل‌های کار یافت می‌شد که با پاشیدن آب و افزایش فشار آن و همچنین ادغام هوا به آب و افزایش اکسیژن در آن، تجربه کاربری را بهتر و طعم آن را مطلوب‌تر می‌کرد. جالب است بدانید این قطعه‌ی مفید امروزه روی همه‌ی محصولات شودر و البته بسیاری از شیرآلات موجود در بازار نصب می‌شود.

فلاش تانک های دو مرحله ای کم مصرف

فلاش تانک‌های دو زمانه یا دومرحله‌ای نوع ارتقا یافته فلاش تانک‌های معمولی است. حتما با توالت‌های داران دو دکمه‌ی فلاش تانک مواجه شده‌اید. در این فلاش تانک‌ها شما می‌توانید بسته به میزان فاضلاب موجود در کاسه توالت، یکی از دکمه‌های حجم زیاد آب و یا حجم کم آب را فشار دهید. بر اساس آمار یک فلاش تانک ۲۰ لیتری در طی یک سال ۳۶ هزار و ۵۰۰ لیتر آب استفاده می‌کند. اما فلاش تانک دو مرحله‌ای با دو مخزن ۳ و ۶ لیتر حدود ۷ هزار لیتر در سال آب مصرف می‌کند! این‌جاست که متوجه می‌شویم صرفه‌جویی در مصرف آب کار طاقت‌فرسا و عجیبی نیست! با یک تغییر ساده در محصول مورد استفاده به‌عنوان فلاش تانک منزل، بدون آن‌که الگوی مصرف‌مان را مجبور باشیم تغییر دهیم، می‌توانیم چند برابر مصرف آب را کاهش دهیم. به‌خصوص وقتی جایی زندگی می‌کنیم که آب آشامیدنی وارد فلاش تانک‌ها می‌شود.

شیرآلات چشمی و قطره بان مکانیکی

شیرهای آب چشمی که با نام شیر آب اتوماتیک نیز آن‌ها را می‌شناسیم، موجب می‌شوند بدون تماس دست جریان آب را قطع و یا وصل کنیم. این نوع شیرآلات که ظاهر زیبایی هم دارند، از نظر بهداشتی بسیار عالی هستند و هدر رفتن آب را به صفر درصد می‌رسانند. البته نوع مکانیکی شیر اتوماتیک در بازار به اسم قطره بان یا سرشیر کاهنده مصرف آب وجود دارد و وسیله‌ای است که شیر آب را اتومات می‌کند ولی به کیفیت و زیبایی شیرآلات چشمی نیست. از مدل مکانیکی در برخی مساجد و وضوخانه ها استفاده شده است اما پیشنهاد ما این است که با تعویض به شیرآلات چشمی، این مکان ها به روز شوند و کیفیت مطلوب مصرف کنندگان فراهم شود.

نتیجه گیری تجهیزات کاهنده مصرف آب

اکنون بیش از پیش مصرف بهینه آب در اولویت شرکت ها، دولت ها و مردم سراسر جهان قرار گرفته است. برخی بدبینانه چنین می اندیشند که جنگ آینده بر سر آب است و برخی خوش‌بینانه بر این باورند با مباحثی مثل توسعه پایدار که چند سالی است در مجامع جهانی مثل سازمان ملل متحد مطرح شده، در دسترسی به آب شیرین برای کشاورزی و شرب تعادل رعایت می شود. به هر حال، وظیفه و مسئولیت تاریخی همه ما در این برش از عمر کره زمین، صرفه جویی در مصرف آب است. شرکت شودر این مسئولیت اجتماعی را با تولید محصولاتی که به صورت پیش‌فرض کاهنده مصرف آب هستند، در پیش گرفته است و با خرید محصولات شودر به نوعی، در کاهش مصرف آب مشارکت می کنید. منتظر دیدگاه ها و بازخوردهای شما درباره این موضوع هستیم.
منتشر شده در تاریخ 1400/11/30

نظر خود را ثبت کنید



مطالب مرتبط

مشاهده آرشیو