وبلاگ Blog

آموزش صرفه جویی در مصرف آب به کودکان

خلاصه :همانطور که همه‌ی ما می‌دانیم آب مایه‌ی حیات و یکی از مهم‌ترین دارایی‌های این جهان است. بدون آب هیچ موجود زنده‌ای قادر به ادامه زندگی نیست و امروزه کمتر کسی وجود دارد که نسبت به اهمیت و تاثیر آب در زندگی انسان بی‌اطلاع باشد. اما برخی از انسان‌ها به دلایل مختلف همچون کم‌توجهی، عدم آموزش درست و مواردی از این دست نسبت به مصرف درست آب رفتار مناسبی نشان نمی‌دهند.

یکی از راه‌های جلوگیری از هدر دادن آب، آموزش افراد از سنین پایین است. در کودکی که بسیاری از رفتارهای انسان شکل می‌گیرد و عادات قابل آموزش هستند می‌توان روش استفاده درست از آب را به طور مستقیم و غیرمستقیم آموزش داد. لزومی ندارد کودکان حتما در کلاس‌های درس و آموزش‌های مستقیم این نکات را بیاموزند بلکه با قرار گرفتن در شرایط و موقعیت‌های آموزشی، با دیدن و شنیدن هم می‌توان مفاهیم بسیار مهم و آموزشی را منتقل کرد.

ابتدا خودتان رعایت کنید

یکی از مواردی که به شما کمک می‌کند تا کودکان‌تان آموزش درست ببینند، رعایت مسائل و نکات موردنظر از جانب خودتان است. زمانی که شما تمام وقت‌تان را برای بازی کامپیوتری صرف می‌کنید نمی‌توانید کودک‌تان را از بازی کردن منع کنید. این مسئله در یادگرفتن درست مصرف آب و صرفه جویی نیز صادق است.

هنگام استفاده از آب در هر شرایطی باید میزان و نوع مصرف خود را کنترل کنید و همیشه فکر کنید چشمان تیزبین فرزند دلبندتان مراقب رفتار شماست و از شما یاد می‌گیرند، به خاطر بسپارید که کودکان‌تان میبینند و از شما یادمی‌گیرند.

اگر بارها به فرزندتان بگویید که کم آب صرف کند به اندازه یک بار دیدن این کار از سمت شما اثربخش نخواهد بود.

 

صرفه جویی در مصرف آب هنگام مسواک زدن

مطمئنا شما دوست دارید فرزندتان را به مسواک زدن و رعایت بهداشت شخصی ترغیب کنید اما باید مراقب مصرف آب در این زمان نیز باشید. برای مثال به کودک‌تان نشان دهید با یک لیوان آب هم می‌توان مسواک زد و برای تشویق او یک لیوان رنگی و موردعلاقه‌اش را برای مسواک زدن کنار بگذارید. اجازه دهید زمان مسواک زدن به سراغ لیوان مورد علاقه‌اش برود و او را بعد از استفاده از لیوان و مصرف درست آب تشویق کنید. با تکرار این کار مطمئن باشید این روش مسواک زدن به یک عادت تبدیل می‌شود.

نیازی نیست لیوان آب کامل پر شود

وقتی برای خودتان یا فرزندتان آب در لیوان می‌ریزید لازم نیست کامل آن را پر کنید. خوب است از فرزندتان بپرسید چه میزان آب لازم دارد و حتی برای خودتان کمی آب به اندازه نیازتان در لیوان بریزید و تمام آب را بنوشید، فرزند شما باید یاد بگیرد نباید بیش از نیاز خود لیوان را پر کند و نباید آب بی دلیل در لیوان باقی بماند.

 

آب اضافی را در گلدان بریزید

اگر بعد از شستن میوه‌ها آبی باقی ماند یا باقی مانده آب داخل پارچ و بطری را می‌خواهید دور بریزید، بهتر است آن آب را به گل و گیاهان بدهید. حتی می‌توانیداین کار را به کودک دلبندتان بیاموزید تا بداند آب اضافه می‌تواند سهم گیاهان باشد و استفاده‌های مختلف آب را به کودک بیاموزید.

از جادوی قصه غافل نشوید

کودکان بسیاری از مفاهیم را از کارتون‌ها، قصه و داستان می‌آموزند. برایشان داستان آماده شدن آب را به زبان ساده تعریف کنید. راجع به گیاهان و حیوانات مختلف و نیاز آنها به آب حرف بزنید و از کارتون‌هایی که در این باره ساخته شده‌اند استفاده کنید. نباید در این میان استرسی به کودک شما تحمیل شود اما باید کودک از ارزشمند بودن آب آگاه شود.

اجازه دهید کودک‌تان مشارکت داشته باشد

اگر می‌خواهید اتومبیل‌تان را خودتان بشویید و تمیز کنید روشن است که باید از یک یا دو سطل آب استفاده کنید. خوب است در این پروسه کودک‌تان را نیز به مشارکت دعوت کنید تا ببینید امکان شستن اتومبیل با این میزان آب هم وجود دارد. هم برای فرزندتان سرگرمی ایجاد کنید، هم حس مشارکت و همکاری او را تقویت کرده و هم غیر مستقیم به او آموزش می‌دهید.

آب بازی ممنوع

مشخص است که آب بازی یکی از تفریحات لذت‌بخش برای کودکان است اما باید مراقب باشید برای اینکه چند ساعتی فرزندتان را سرگرم کنید نباید به سراغ ساعت‌ها بازی با آب بروند. کودک شما باید یاد بگیرد که فقط استخر و حوض می‌تواند فضای مناسبی برای آب بازی باشد و اجازه ندارد با شلنگ آب در حیات یا وان و لگن آب و شیرآب باز ساعت‌ها مشغول بازی و سرگرمی شود.

در هنگام استفاده از شیرآلات مراقب مصرف آب باشید

زمانی که به فرزندتان کمک می‌کنید تا دست‌های خود را بشوید باید مراقب مصرف آب باشید. در زمانی که دست‌های کودک را با مایع و صابون می‌شویید و به آب احتیاجی نیست شیرآب را ببندید و اجازه دهید کودک شما این کار را بارها ببیند. لازم نیست کلمه‌ای به زبان بیاورید، همین تکرار و استمرار می‌تواند در شکل گیری عادات صحیح به کودک شما کمک کند.

شیرآلات خراب را تعمیر کنید

اگر شیرآلات خانه شما چکه می‌کنند یا نشتی دارند سریعا اقدام به تعمیر آن کنید.یا در صورت امکان دست به خرید شیرآلات جدید بزنید اجازه ندهید دیدن چکه کردن شیرآب، باز ماندن شیر و مواردی از این دست برای فرزندتان به یک عادت تبدیل شود. برای او توضیح دهید که شیرآب چطور خراب می‌شود و برای تعمیر آن به چه کار و تخصصی احتیاج است. اگر خودتان اقدام به تعمیر شیر می‌کنید اجازه دهید کودک‌تان همراه‌تان باشد. اما مراقب باشید که ابزار و شرایط برای فرزندتان خطر آفرین نشود و اجسام ریز را در دهان نگذارد. در این شرایط باید یکی از والدین در کنار کودک و مراقب او باشد و والد دیگر مشغول کار باشد.

اگر لازم به صحبت با تعمیرکار است راجع به این شغل و نحوه‌ی کار این شخص برای کودک صحبت کنید. این کارها باعث می‌شوند فرزندتان از اهمیت حتی قطره‌ای آب نیز مطلع شود.

منتشر شده در تاریخ 1399/10/15

نظر خود را ثبت کنید



مطالب مرتبط

مشاهده آرشیو