وبلاگ Blog

آموزش آبکاری شیرآلات دست دوم

خلاصه :تعمیر ابزار و وسایل قدیمی نسبت به تعویض آن‌ها معمولا راهکار مقرون به صرفه‌‌تری است. آبکاری مجدد شیرآلات دست دوم یکی از راهکارهایی است که می‌توان برای تعمیر شیرآلات بهداشتی به کار برد؛ اما آبکاری شیرآلات چگونه انجام می‌شود؟ تحت چه شرایطی و روی چه نوع شیرآلاتی می‌توان آبکاری انجام داد؟
تعمیر ابزار و وسایل قدیمی نسبت به تعویض آن‌ها معمولا راهکار مقرون به صرفه‌‌تری  است. آبکاری مجدد شیرآلات دست دوم یکی از راهکارهایی است که می‌توان برای تعمیر شیرآلات بهداشتی به کار برد؛ اما آبکاری شیرآلات چگونه انجام می‌شود؟ تحت چه شرایطی و روی چه نوع شیرآلاتی می‌توان آبکاری انجام داد؟ در این مطلب قصد داریم راجع به روش آبکاری شیرآلات دست دوم صحبت کرده و نکات مهمی در این باره را خاطر نشان کنیم. اگر شما هم قصد تعمیر شیرآلات کهنه خود را دارید، تا ادامه مطلب با ما همراه باشید.

 

آبکاری شیرآلات برای چه منظور انجام می‌شود؟

با گذر زمان، آبکاری شیرآلات بهداشتی کم کم دچار خط و خش می‌شوند و ظاهر بسیار نامطلوبی خواهند داشت. به همین دلیل افراد به فکر تعویض یا آبکاری مجدد شیرآلات می‌افتند. البته گاهی ظاهر تکراری و خسته کننده شیرآلات هم باعث این تصمیم است. در هر صورت ترمیم آبکاری راهکاری است که به نظر مقرون به صرفه‌تر از خرید شیرآلات به نظر می‌رسد؛ اما جالب است بدانید این موضوع حقیقت ندارد! زیرا آبکاری مجدد شیرآلات کهنه نسبت به آبکاری اولیه شیر آلات نو، هزینه و وقت زیادی را می‌طلبد.

چگونه شیرآلات را در منزل آبکاری کنیم؟

اگر شیرآلات دارای آبکاری باشند، باید قبل از آبکاری مجدد ابتدا آن‌ها را اسیدشویی کنید. با این کار لایه آبکاری قدیمی به طور کامل پاک می‌شود. اسیدشویی نیاز به مواد و تجهیزات مناسب دارد و به هیچ عنوان در منزل قابل انجام نیست. با این وجود اگر شیرآلات کاملا بدون آبکاری یا به اصطلاح خام باشند، می‌توان آن‌ها را در منزل هم آبکاری کرد. در ادامه روش آبکاری شیرآلات در منزل را توضیح خواهیم داد.
 
  • لوازمی مانند پرلاتور، واشر و... که غیر برنجی هستند را از شیرآلات باز کنید.
  •  برای رفع چربی با یک اسکاچ سطح شیر را تمیز کنید. جهت تاثیر بیشتر می‌توانید از مایع ظرفشویی هم استفاده کنید تا مطمئن شوید که چربی سطح شیر کاملا از بین رفته است.
  • اگر روی سطح شیر حالت زنگ زدگی می‌بینید باید سیم ظرفشویی را تا جایی روی سطح شیر بکشید که کاملا برطرف شود.
  • حالا باید سطح شیر را با کمک یک دستمال خشک کنید. در هنگام خشک کردن نباید هیچ پرزی از دستمال روی سطح شیر بماند. زیرا نتیجه آبکاری شما را خراب خواهد کرد.
  • یک اسپری پرایمر تهیه کرده و آن را خوب تکان دهید. در گام بعدی باید اسپری را با فاصله تقریبا 15 سانتی‌متری از شیر نگه داشته و اسپری کنید. توجه داشته باشید که روی تمام سطح شیر باید یک لایه نازک یکدست ایجاد شود. برای فلزات برنجی معمولا پرایمر سلف اچ که ترکیبی از اسید و زینک است توصیه می‌شود.
  • اجازه دهید تا پرایمر کاملا خشک شود. معمولا در این مرحله باید 24 ساعت به پرایمر فرصت دهید تا کاملا خشک شود.
  • در مرحله بعد باید اسپری رنگ را روی سطح مورد نظر اسپری کنید. بهتر است اسپری رنگ از نوع رنگ آکریلیک و یا رنگ روغنی باشد. رنگ‌های لاتکسی برای رنگ‌آمیزی شیرآلات گزینه مناسبی نیستند. زیرا دوام آن‌ها بسیار کمتر است.
  • برای اسپری کردن رنگ باید توجه داشته باشید که رنگ را باید به شکل یکدست و لایه لایه روی تمام سطح شیر به آرامی اسپری کنید. در صورتی که می‌خواهید در طی چند مرحله و به شکل لایه لایه شیر را رنگ‌آمیزی کنید، باید به لایه قبلی حداقل 2 ساعت زمان دهید تا کاملا خشک شود. معمولا 4 الی 5 لایه رنگ برای رنگ‌آمیزی شیرآلات کافیست اما اگر می‌خواهید رنگ مورد نظر روی شیر آلات ایجاد شود، رنگ‌آمیزی را ادامه دهید.
  • در نهایت هم باید برای دوام بیشتر و ظاهر زیباتر از اسپری محافظ و اسپری براق کننده برای سطح کار استفاده کنید.
  • ترمیم آبکاری برای شیرآلاتی که قبلا آبکاری داشتند، خیلی توصیه نمی‌شود. زیرا به مواد و تجهیزات متفاوت نیاز دارد. با این وجود اگر در منزل شیرآلات خام دارید که آبکاری ندارند، می‌توانید آن‌ها را مطابق آنچه گفتیم آبکاری کنید.

آیا آبکاری شیرآلات کهنه به صرفه است؟

همانطور که گفتیم آبکاری شیرآلات کهنه امکان‌پذیر است. با این وجود اگر احساس می‌کنید شیرآلات شما خیلی کهنه هستند بهترین راه تعویض آن‌ها است. در روند آبکاری، لایه جدید روی سطح برنجی محصولات قرار می‌گیرد. برای آبکاری شیرآلات دست دوم باید لایه جدید را روی لایه آبکاری قدیمی (شامل استیل، کروم و..) قرار دهید. زیرا لایه آبکاری شده به یک سطح زبر نیاز دارد تا کاملا بچسبد.


به همین دلیل در کارگاه‌های آبکاری برای آبکاری شیرآلات قدیمی ابتدا لایه آبکاری قدیمی از روی محصول پاک شده و محصول اسید شویی می‌شود. در گام بعدی مرحله پرداختکاری انجام می‌شود تا سطح شیر شما کاملا یکدست و برای آبکاری آماده شود. در نهایت هم باید رنگ شیرآلات را ترمیم کرد و به رنگ دلخواه رساند. این مراحل به تجهیزات زیادی مانند کوره، دستگاه پرداختکاری، وان آبکاری و مواد مختلفی نیاز دارد تا کیفیت مطلوب ایجاد شود. در غیر این صورت این عملیات موفقیت آمیز نخواهد بود. به بیان دیگر به دلیل در دسترس نبود این امکانات در منزل، نتیجه آبکاری شیرآلات خیلی مطلوب نخواهد بود. به همین دلیل است که توصیه می‌شود به جای آبکاری شیرآلات کهنه به فکر تعویض آن‌ها باشید.
برای آن که در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنید، بهتر است شیرآلات خود را از برند مشهوری خریداری کنید. زیرا محصولات با کیفیت معمولا عمر مفید بیشتری داشته و آبکاری با کیفیت‌‌تری  نیز دارند. به همین دلیل نیاز به تعویض یا تعمیر آبکاری نخواهید داشت. با این ترفند تنها یک بار برای محصول با کیفیت هزینه کرده و تا مدت طولانی از آن استفاده خواهید کرد.  

کلام آخر

آبکاری مجدد شیرآلات راهکاری است که اغلب به جای تعویض شیرآلات استفاده می‌شود؛ اما آیا از خود پرسیده‌اید که این راهکار تا چه حد مقرون به صرفه است؟ آیا می‌توان به جای تعویض شیرآلات صرفا آن‌ها را آبکاری نمود و انتظار کیفیت بالایی هم داشت؟ در این مقاله راجع به آبکاری شیرآلات صحبت کرده و به این موضوع اشاره کردیم که آیا آبکاری شیرآلات قدیمی به صرفه است یا خیر؟ علاوه بر این آموزش آبکاری شیرآلات هم در این مطلب عنوان شد. با خواندن این مقاله می‌توانید تصمیم بهتر و مقرون به صرفه‌‌تری  برای بازسازی منزل خود بگیرید.
منتشر شده در تاریخ 1402/11/08

نظر خود را ثبت کنید



مطالب مرتبط

مشاهده آرشیو