وبلاگ Blog

آشنایی با کارتریج شیرآلات | اهمیت کارتریج در انتخاب شیرآلات

خلاصه :وقتی تصمیم می‌گیرید برای خانه خود شیرآلات بخرید یا اصلا وقتی مجبور به تعویض شیرآلات خانه خود هستید، با در نظر گرفتن چه معیارهایی خرید می‌کنید؟ اولین معیارهایی که به ذهن همه می‌رسد طبیعتا زیبایی، قیمت و نوع شیرآلات است اما حقیقت این است که در شیرآلات مدرن امروزی، مثل شیرآلات اهرمی عوامل تاثیرگذار بیشتری کیفیت و کارایی را تضمین می‌کند. یکی از عواملی که باید هنگام خرید شیرآلات به آن توجه کنید، نوع مغزی و کارتریج شیر است. بد نیست بدانید که عمر شیرآلات بهداشتی، به کیفیت کارتریج و دوام آن بستگی دارد.

کارتریج چیست و چرا عامل مهمی در خرید شیرآلات محسوب میشود؟

این روزها که مشکل کم‌آبی در کشور ما در هر شهری وجود دارد، اهمیت مصرف درست آب بر همه ما آشکار شده است. خرید شیرآلات یکی از عواملی است که بر میزان مصرف آب در هر خانه تاثیر می‌گذارد. با خرید انواع شیرآلات غیر استاندارد که برای کاهش مصرف آب طراحی نشده باشند، علاوه بر بالارفتن هزینه‌ها، هدر رفت آب زیاد شده و حتی با کم مصرف کردن نیز نمی‌توانید به طور کامل یقین داشته باشید که نقش موثری در صرفه‌جویی آب ایفا کرده‌اید.
راه حل درست و اصولی، انتخاب شیرآلاتی است که در طراحی آنها به موضوع کاهش مصرف آب و صرفه‌جویی در این مایع حیاتی توجه شده است. کارتریج بخش مهمی از شیرآلات مدرن را تشکیل می‌دهد، قطعه‌ای که در داخل بدنه شیر قرار می‌گیرد. آب پس از وارد شدن به دایورتور و بالا آمدن از بدنه، وارد قسمت کارتریج می‌شود.

وظایف کارتریج در شیرآلات

١.سهم آب سرد و گرم را مشخص می‌کند

در شیرآلات اهرمی با حرکت دادن اهرم شیر به سمت چپ و راست، دمای آب را تغییر می‌دهیم؛ در واقع تنظیم کنترل دمای آب توسط کارتریجی که در شیر قرار دارد، انجام می‌شود و این کارتریج است که درجه حرارت آب گرم و سرد را تنظیم می‌کند.

٢.جریان آب خروجی را کنترل می‌کند

تنظیم جریان خروجی آب از شیرآلات نیز از وظایف کارتریج است؛ اگر کارتریج بی کیفیت باشد یا دوام کمی داشته باشد، فشار آب خروجی کم خواهد شد.

٣. حرکت روان و بدون مشکل اهرم شیرآلات را ممکن می‌سازد

 صفحات سرامیکی که بین کارتریج و کنترل اهرم قرار گرفته‌اند امکان حرکت بدون ساییدگی و روان اهرم را فراهم می‌آورند. اگر کارتریج جنس و کیفیت خوبی نداشته باشد، اهرم بعد از مدتی سفت می‌شود و برای اینکه شیر را به راحتی باز و بسته کنید دچار مشکل می‌شوید.

انواع کارتریج شیرآلات

اکثر تولید کنندگان شیرآلات انواع مختلفی از مدل های شیر آب و مجموعه های شیر آب را ارائه می دهند، اما عملکرد اصلی همه شیرها یکسان است: کنترل جریان و دمای آب. دو نوع کارتریج شیر آب، شیر دیسکی سرامیکی و شیر کارتریجی هستند. همانطور که گفته شد، شیر دیسک سرامیکی از یک کارتریج با مجموعه دیسک سرامیکی استفاده می کند. این نوع کارتریج شیر آب بسیار بادوام است و در مدل های رده بالا یافت می شود. شیر کارتریج ممکن است از یک کارتریج برنجی بادوام یا کارتریج پلاستیکی ضعیف تر ساخته شود.
شیرهای کارتریج به طور گسترده در شیرآلات استفاده می شوند و عملکرد عالی را با هزینه مناسب ارائه می دهند. جزء کلیدی در شیر آب کارتریج یک سیلندر کوچک ساخته شده که معمولا از پلاستیک یا برنج است. در داخل سیلندر، شبکه ای از کانال ها نرخ جریان آب را هدایت می کنند و همچنین دما را کنترل می کنند. در اجزای شیر معمولا یک O-ring کف کارتریج را برای جلوگیری از نشتی از اطراف لبه‌های آن می‌بندد.
شیرهای شیر کارتریجی در مقایسه با شیرهای شیر توپی دارای چندین مزیت هستند. به عنوان مثال، شیرهای کارتریج را می توان در یک پیکربندی تک دسته مانند شیرهای شیر توپی استفاده کرد، یا ممکن است آنها را در داخل شیرهای دو دسته جفت کرد.
علاوه بر این، شیرهای سوپاپ کارتریجی برای سادگی تعویض طراحی شده اند زیرا حاوی قطعات کمی هستند. در واقع، تعمیر یک شیر آبی که نشتی دارد، به سادگی مستلزم تعویض کارتریج فرسوده با یک کارتریج جدید است.

شیرهای تک دسته

شیرهای تک دسته، کارتریج‌های شیر فشار آب و دمای آب جاری از دهانه شیر را کنترل می‌کنند. بسته به مدل، شیر ممکن است یک دسته یا دو دسته باشد. در یک شیر آب تک دسته، مجموعه کارتریج در داخل ساقه شیر یا بدنه شیر قرار می گیرد. هنگامی که اهرم تک دسته بلند می شود، مجموعه کارتریج باز می شود تا آب جریان یابد. هنگامی که دستگیره به سمت راست یا چپ حرکت می کند، گرم یا آب متناسب با آن از طریق دهانه جریان می یابد.

شیرهای دو دسته

برای یک شیر آب دو دسته، یک کارتریج کوچک در داخل هر دسته مستقل از یکدیگر قرار می گیرد. هنگامی که یکی از دستگیره های شیر چرخانده می شود، مجموعه کارتریج باز می شود و اجازه می دهد آب از بدنه شیر عبور کند. تفاوت شیر ​​کارتریج با انواع شیرهای فشاری و توپی در این است که کارتریج برای کنترل جریان آب در داخل ساقه می چرخد. یک شیر فشاری مانند یک دریچه عمل می کند و در داخل بدنه به بالا و پایین می پیچد. با این حال، شیر توپ حاوی یک مجموعه توپ و بادامک کوچک است که در داخل ساقه شیر می چرخد.

سایز کارتریج شیر اهرمی

کارتریج شیر اهرمی آب شامل یک بدنه کوچک و استوانه ای شکل است که یک ساقه ضخیم، کوتاه و مربعی شکل از بالا بیرون زده است. سایز آن ها مشخص است و هر کدام با توجه به مدل شیر تغییر اندکی میکند. دسته های شیر آب به گونه ای طراحی شده اند که روی بدنه بیرون زده قرار بگیرند. هنگامی که دسته می‌چرخد، ساقه داخل کارتریج نیز می‌چرخد و کانال‌های کوچکی را باز می‌کند که از آن‌ها آب از طریق کارتریج جریان می‌یابد و به دهانه شیر آب می‌رود.
انواع مختلف شیر آب از مکانیزم کارتریج شیر استفاده می کنند. لوازم آشپزخانه و حمام ارزان قیمت معمولاً حاوی کارتریج های پلاستیکی ارزان قیمت هستند. مدل‌های شیرآلات گران‌تر از قطعات مونتاژ گران‌تر و بسیار بادوام‌تر استفاده می‌کنند. 
شیرآلات تک اهرمی با کارتریج شیر آب برنجی در آشپزخانه ها رایج است و سال ها خدمات قابل اعتمادی را ارائه می دهد. دیسک های سرامیکی و کارتریج های شیر برنجی به ندرت خراب می شوند. معمولاً واشرهای لاستیکی فرسوده می شوند و باعث نشتی شیر آب می شوند. تولیدکنندگان از نیاز به تعمیر و نگهداری و تعویض آگاه هستند، بنابراین قطعات جایگزینی خاص را برای مدل‌های خاص شیر خود ذخیره می‌کنند.

عملکرد مناسب و استاندارد کارتریج چه طور به کاهش مصرف آب کمک می‌کند؟

هیچکس دوست ندارد ببیند شیرآلات خانه‌اش، چکه می‌کند. اگر شیر آب چکه کند، هفت لیتر آب در طول یک روز از این شیر هدر می‌رود.
یک راه‌حل ساده برای رفع این مشکل، خرید شیرآلات با کارتریج با کیفیت است؛ در این صورت شیرآلات شما چکه نمی‌کند و می‌توانید از هدررفت آب جلوگیری کنید. صبر کنید هنوز تمام نشده، امکان قطع سریع آب توسط اهرم شیرآلات مدرن به کمک کارتریج هم در مقایسه با مکانیزم باز و بسته شدن در شیرآلات سنتی، باعث می‌شود که حدود ٤٠ درصد در مصرف آب صرفه‌جویی شود. مشخص است که از چنین تاثیر بزرگی نمی‌توان چشم پوشید.

اهمیت دوام و جنس کارتریج در شیرآلات یک خانواده ٤ نفره را در نظر بگیرید که هر روز هر نفر در آن ٥ بار به طور میانگین شیر آب را باز و بسته می‌کند، اگر روزانه ٢٠ بار شیر آب باز و بسته شود، این میزان برای یک سال برابر با ٧٥٠٠ بار باز و بسته شدن شیر اهرمی است؛ با این حساب سر انگشتی متوجه مقدار کارکرد سالیانه کارتریج یک شیر می‌شوید. اگر کارتریج از جنس و مقاومت خوبی برخوردار نباشد، به مرور دچار مشکلات زیر می‌شود:
  • شیر آب چکه می‌کند
  • تنظیم دمای دلخواه هنگام چرخاندن اهرم مشکل می‌شود
  • فشار آب کم می‌شود
  • اهرم سفت می‌شود
  • به هنگام بستن شیر، صدای آزاردهنده از آن بلند می‌شود
  • کنترل باز و بسته شدن شیر، به مرور ناممکن می‌شود

شیرآلات شودر با کارتریج مستحکم، هرگز چکه نمی‌کند؛ چون کارتریج مهم است.
همین تفاوت در جنس کارتریج و طراحی استاندارد آن، شیرآلات شودر را به انتخابی حرفه‌ای و درست برای خرید شیرآلات بدل کرده است. چرا شودر؟
چون با شودر مشکلاتی که در اثر بی کیفیت بودن کارتریج برای شیرآلات به وجود می‌آید را تجربه نخواهید کرد. دوام و عمر کارتریج‌های استفاده شده در شیر‌آلات شودر آنقدر بالاست که تا سال‌ها از تعویض کارتریج بی نیاز می‌شوید و شیر آب شما به چکه کردن نمی‌افتد.
منتشر شده در تاریخ 1399/03/12

نظرات | نظر خود را ثبت کنید

زهرا فاضلی ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
پاسخ
با سلام و تشکر از این راه ارتباطی، ما سه ماه است در یک منزل جدید مستقر شده ایم و خوشبختانه شیرآلات این خانه همگی شودر هستند. مشکی ما این است که دو ماه پس از استفاده، شیر اهرمی یک روشویی سفت شده و به نرمی سابق نیست . طبق بررسی و جستجوی من احتمالا مهره کارتریج آن سفت شده است. لطفا برای چگونگی رفع این اشکال راهنمایی فرمایید.

هافمن 1400/07/28

سلام. بابت مشکلی که پیش آمده متاسفیم. شما می‌توانید در صورت احراز شرایط گارانتی، از گارانتی محصولات شودر استفاده کنید. لطفا در این رابطه با 0213519 تماس بگیرید.

نظر خود را ثبت کنید



مطالب مرتبط

مشاهده آرشیو