وبلاگ Blog

آبکاری یا آب بندی شیرآلات

خلاصه :در حقیقت پیش از اینکه شما اقدام به خرید شیرآلات بهداشتی کنید. انواع شیرآلات در طی پروسه‌ی ساخت آب کاری می‌شوند و محصول کامل در فروشگاه‌ها قرار می‌گیرد. این آبکاری شیرآلات است که این میزان از تنوع در رنگ و حتی میزان تیرگی و روشنی رنگ محصول، مات یا براق بودن شیرآلات و ... را مشخص می‌کند و ما این میزان از تنوع را مدیون آبکاری شیرآلات هستیم.
شیرآلات بهداشتی که ما در خانه‌های خود استفاده می کنیم در طول ساخت آن‌ها از روکش‌ها با جنس‌های مختلفی استفاده شده‌است که هم به آن‌ها زیبایی بخشیده و هم باعث مقاومت آن‌ها در برابر مواد شوینده، اکسیداسیون و خط و خش کرده است. در حقیقت یکی از تفاوت های اساسی انواع شیرآلات مرغوب و بی‌کیفیت که آن‌ها را از یکدیگر متمایز می‌کند، این است که طریقه آبکاری که شامل مواد اولیه و روش آبکاری می‌شود و همچنین جنس مواد سازنده ی آن‌ها متفاوت است.
 
در حقیقت خیلی از ما در اغلب اوقات مفهوم آبکاری و آب‌بندی را اشتباه گرفته و آن‌ها را همانند هم میدانیم؛ اما خوب است بدانید آبکاری و آب بندی دو مفهوم جدا هستند که در ادامه این مقاله که توسط شرکت شودر، که تولید کننده انواع شیرآلات بهداشتی است، می‌خواهیم توضیحاتی را درباره مفهوم و انواع آبکاری و همچنین آب بندی را برای شما شرح دهیم.
 

آبکاری شیرآلات چیست؟
 

در این بخش از مقاله می‌خواهیم توضیحاتی را درباره این‌که آبکاری چیست ارائه داده و شما را با مفهوم آبکاری آشنا نماییم. آبکاری فرایندی است که در دهه‌های اخیر توسط تولیدکنندگان شیرآلات انجام می‌شود. آبکاری به این معناست که یک‌ لایه فلز نازک و مقاوم را بر روی شیرآلات می‌پوشانند تا علاوه بر زیبایی، به افزایش استحکام شیرآلات کمک کند.
 
آبکاری شیرآلات می‌تواند جنس، رنگ و ضخامت‌های مختلفی داشته باشد. روشن است هرچه ضخامت لایه آبکاری بیشتر باشد، شیرآلات عمر بیشتری خواهند داشت. شیرآلاتی که این روزها در بازار در انواع و رنگ‌های متنوع می‌بینید حاصل نوعی از آبکاری است. خوب است بدانید بسته به اینکه آبکاری چه جنسی دارد و این موضوع که شیرآلات چه مدل و نوعی هستند، حتی روش آبکاری نیز می‌تواند متفاوت باشد.
 
یکی از محبوب‌ترین و بهترین روش‌های آبکاری، آبکاری شیرآلات از طریق جریان الکترونیکی است که مقاومت بی‌نظیری را به ارمغان می‌آورد. روش‌های دیگری نیز همچون آبکاری از طریق فرایند شیمیایی اتوکاتالیستی نیز صورت می‌گیرد که همانند روش الکترونیکی، جلا و مقاومت شیرآلات را افزایش می‌دهد. این روش‌ها باعث می‌شود تا چند مزیت ویژه به وجود آیند که در ادامه شما را با آن‌ها آشنا خواهیم کرد:
 
o مقاومت در برابر خوردگی و زنگ زدن؛
o سخت بودن در برابر خراش و شکستگی؛
o کاهش اصطکاک و افزایش جلای خیره‌کننده؛
o چسبندگی رنگ بسیار پیشرفته نسبت به روش‌های رنگ‌آمیزی قدیمی.
 

انواع آبکاری شیر آلات
 

شاید برای شما هم جالب باشد بدانید که هنگام آبکاری شیرآلات از مواد اولیه گوناگون و فلزهای مختلفی بر اساس رنگ‌بندی و جنس بدنه استفاده می‌شود تا بتوانید بر اساس سلیقه و دکوراسیون خانه خود محصول موردنظر را انتخاب کرده و سپس اقدام به خرید شیرآلات آشپزخانه و ... نمایید. در ادامه قصد داریم تا شما را با انواع آبکاری بیشتر آشنا کرده و توضیحات کوتاهی را در خصوص هرکدام به شما عزیزان ارائه دهیم.
 

آبکاری با آلیاژ برنج
 

استفاده از روکش آلیاژ برنج که طی یک پروسه تخصصی، یک لایه نازک از برنج بر روی شیرآلات قرار می‌گیرد باعث شده تا حس و حال کلاسیک و سنتی را در منزل شما ایجاد کند. این نوع از آبکاری به صورت براق، مات و همچنین برس خورده در بازار موجود است که علاوه بر اینکه ظاهر بسیار زیبایی دارند، بسیار مقاوم نیز هستند و می‌توانند تکمیل‌کننده و هماهنگ با دیگر وسایل منزلتان باشند. دقت داشته باشید که مدل‌های مات و برس خورده می‌توانند اثرانگشت و لک کمتری را از خود نشان دهند و به راحتی با استفاده از دستمال تمیز ‌شوند.
 

آبکاری با برنز
 

این نوع از آبکاری که ظاهر تیره‌تری نسبت به آبکاری با آلیاژ برنج دارد، می‌تواند یکی از گزینه‌هایی باشد که هم قیمت بالاتری دارد و هم ظاهر فوق‌العاده جذابی را به خانه شما ارائه می‌دهد. در این نوع از آبکاری که با استفاده از برنز صورت می‌گیرد معمولاً برنز با روغن ترکیب شده تا هم مقاومت بیشتری پیدا کند و هم ظاهری سنتی را به خانه شما ارائه دهد.
 

آبکاری با کروم
 

یکی از محبوب‌ترین روش‌های آبکاری‌ که شرکت شودر با استفاده از دستگاه‌های فوق پیشرفته به تولید و توزیع آن‌ها پرداخته است، استفاده از فلز کروم بوده که علاوه بر اینکه ظاهری کلاسیک را در خود دارد، می‌تواند بسیار شیک و خیره کننده باشد.
آب بندی شیرآلات
این نوع از آبکاری بسیار بادوام بوده که مدل براق آن‌ها بسیار پرطرفدار هستند و به دلیل قیمت مناسب، می‌توانند گزینه بسیار مناسبی برای ظرفشویی آشپزخانه یا روشویی، متناسب با بودجه شما باشند. در این نوع از آبکاری معمولاً شیرآلات زودتر کثیف می‌شوند، اما به دلیل مقاومت بی‌نظیر این مدل به‌راحتی می‌توانید به تمیز کردن آن‌ها بپردازید.
برای اطلاع از قیمت شیرآلات روشویی روی لینک آبی کلیک کنید. 

آبکاری با نیکل
 
آبکاری شیرآلات با نیکل در دو نوع براق یا برس خورده توسط شرکت‌های سازنده، تولید و در بازار عرضه می‌شوند.  در حقیقت می‌توان گفت آبکاری با استفاده از نیکل ظاهر گرم‌تری را نسبت به آبکاری با کروم به شما ارائه می‌دهد. لازم به ذکر است با توجه به اینکه نیکل فلز گران‌قیمتی است، می‌تواند هزینه شما را افزایش دهد. همچنین توجه داشته باشید که انتخاب این نوع از آبکاری  ظاهری خیره‌کننده و بسیار زیبا را به دیزاین و طراحی خانه شما اضافه می‌کند. لازم به ذکر است مدل براق آن در حین اینکه بسیار چشم‌نواز است، اما معمولاً لکه‌ها را زودتر به خود جذب می‌کند که در صورت علاقه می‌توانید مدل برس خورده آن را سفارش دهید که از مقاومت بیشتری در برابر لکه‌ها برخوردار است.
 

آبکاری با استیل
 

استیل در حقیقت نوعی فولاد آلیاژی است که در آن از عناصر نیکل و کروم استفاده شده‌است. این مدل از آبکاری به دلیل مقاومت بی‌نظیر و زیبایی چشم‌نواز و آسان بودن در تمیزکردن آن در سراسر جهان از محبوبیت بسیار زیادی برخوردار است. این مدل از فلز دارای قابلیت ضد باکتریایی بوده و نسبت به دیگر فلزات از مقاومت بسیار زیادی برخوردار است و به دلیل خاصیت ضدزنگ بودن آن، می‌تواند گزینه بسیار مناسبی برای مناطقی باشد که از آب‌وهوای مرطوب برخوردار هستند و احتمال اکسید شدن فلزات در آنجا زیاد است.
آب بندی شیرآلات یا آبکاری
 

آبکاری با استفاده از فلزات گران قیمت
 

روش‌های دیگری برای آبکاری شیرآلات وجود دارد که از طریق فلزات گران‌قیمتی همچون طلا و نقره استفاده می‌شود که علاوه بر اینکه مقاومت بالایی در شیرآلات شما ایجاد می‌کند، بلکه به دلیل استفاده از فلزات با ارزش باعث می‌شود فضای خانه شما ظاهری لاکچری و گران‌قیمت به خود بگیرد.
 
استفاده از طلا در آبکاری شیرآلات به دلیل مقاومت بسیار زیاد در برابر زنگ‌زدگی و همین‌طور رسانایی جریان الکتریسیته  که بسیار حائز اهمیت است به دلیل قیمت بسیار بالای آن معمولاً این نوع از شیرآلات که از طرفداران خاص خود برخوردار هستند،  در تعداد محدود تولید می‌شوند.
آبکاری با فلز نقره، مقرون به صرفه‌تر از آبکاری با استفاده از طلا است.
در ادامه شیرآلات طلایی شودر مناسب برای طراحی نئوکلاسیک را مشاهده می کنید:

شیرآلات شودر طلایی
در این نوع از آبکاری همانند طلا این فلز از مقاومت و عبور جریان الکتریسیته بالایی برخوردار بوده و آبکاری در آن به بهترین شکل ممکن صورت می‌گیرد. این نوع از فلز بااینکه در برابر زنگ‌زدگی مقاوم است اما نقاط ضعفی را نیز داراست که می‌توان به پوسته پوسته شدن و ترک‌خوردگی آن که اگر در شرایط مطلوب نگهداری نشود، اشاره کرد.

چند نکته راجع به شیرآلات با آبکاری های مختلف
 

الزامی وجود ندارد که شما شیرآلات بهداشتی که در یک فضا استفاده می کنید (برای مثال حمام یا سرویس بهداشتی) همه دقیقا  یک رنگ باشند، بلکه می‌ توانید از محصولات با آبکاری های مختلفی استفاده کنید. فقط باید مراقب باشید بین رنگ شیرآلات هارمونی برقرار باشد.
درصورتی که به دلایل مختلف مثل کیفیت پایین آبکاری، استفاده از موادی که باعث خوردگی آبکاری می‌ شوند مثل جرم‌گیرها و مواردی از این دست، آبکاری شیرآلات شما دچار مشکل شد باید به فکر پوشش دهی مجدد و جبران مشکل پیش‌ آمده باشید.
 

آب بندی شیرآلات چیست؟
 

تا به حال برای شما پیش آمده که بعد از نصب شیرآلات یا تعویض قطعه‌ای، شیرآلات شما به خوبی کار نکنند و چکه کنند؟ یکی از دلایلی که باعث چنین مشکلاتی می شود آب بندی نشدن شیرآلات است.
 
اگر کار نصب شیرآلات را یک متخصص انجام دهد احتمالاً در هنگام نصب، شیرآلات را به خوبی با استفاده از ابزار مخصوص آب بندی می‌کند و اگر خودتان می خواهید شیرآلات خانه را آب بندی کنید به آموزش کامل نیاز دارید.
 
خوب است بدانید درصورتی که نسبت به نشت آب در بخش‌های مختلف شیرآلات بی‌توجه باشید، این کار هم باعث هدر رفتن آب می‌شود و هم به مرور باعث آسیب به بخش‌های مختلف خانه از قبیل شیرآلات، کابینت‌های چوبی و فلزی می‌شود.
 
برای اینکه شیرآلات در هنگام نصب به خوبی آب بندی شوند، لازم است راهنمای نصب و خرید شیرآلات را کامل مطالعه کنید و حتی ویدئوهای نصب شیرآلات را مشاهده کنید. البته بسیاری از برندها این امکان را برای شما فراهم می‌کنند تا از تجربه و توانایی متخصصین این کار استفاده کنید و آن‌ها کار نصب را برای شما انجام می‌دهند.
 
در کنار تمام این راه‌‌ها برخی ژل‌ها برای آب بندی و مواد و ابزاری در بازار هستند که به شما در آب بندی بخش‌‌های مختلف کمک می‌کنند؛ اما لازم است پیش از استفاده حتماً از سازگاری این مواد و محصولات با شیرآلات، سینک ظرف‌شویی و یا کاشی و سرامیک مطمئن شوید تا در نتیجه استفاده از این محصولات خرابی به وجود نیاید.
 
از طرفی دیگر این فقط شیرآلات نیستند که به آب بندی احتیاج دارند بلکه سینک، کف سرویس بهداشتی و موارد دیگر نیز به آب بندی احتیاج دارند و باید با دقت بالا و بهترین ابزار و مواد و توسط استادکار، آب بندی شیرآلات انجام شود.
 
برای اینکه شیرآلات در هنگام نصب به خوبی آب بندی شوند، لازم است راهنمای نصب شیرآلات را کامل مطالعه کنید و حتی ویدئوهای نصب شیرآلات را مشاهده کنید. البته بسیاری از برندها این امکان را برای شما فراهم می‌کنند تا از تجربه و توانایی متخصصین این کار استفاده کنید و کار نصب را برای شما انجام می‌دهند.
 
سخن آخر
 
در این مقاله که توسط کارشناسان مجرب ما در شرکت تولید کننده شیرآلات شودر تهیه شده است به بررسی انواع آبکاری فلزات در شیرآلات پرداختیم و شما را با خصوصیات هر یک آشنا کردیم؛ با این تفاسیر حالا شما می‌توانید با استفاده از این اطلاعات، محصول مورد نظر را بر اساس جنس بدنه آبکاری شده انتخاب نمایید. از اینکه تا انتهای این مقاله ما را همراهی نمودید، متشکریم.
منتشر شده در تاریخ 1400/06/10

نظرات | نظر خود را ثبت کنید

رضانصرابادی ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
پاسخ
باعرض سلام وخسته نباشید خدمت شما میتونم تو شهرستان باهزینه کم واستون یکی از قطعات شیرآلات رو با کمک شما عزیزان بزنم اگه ممکنه لطفا راهنمایی بفرمایید با آرزوی سلامتی و پیشرفت شما عزیزان درای عرصه

نظر خود را ثبت کنید



مطالب مرتبط

مشاهده آرشیو