وبلاگ Blog

شیرآلات کم مصرف، از رویا تا واقعیت

خلاصه :این روزها به سبب افزایش اهمیت آب و مصرف درست آن تمامی تجهیزات مربوط به آب در خانه، فضاهای عمومی، کارخانه و محل کار و ... باید به خوبی بررسی شوند و تا حد ممکن از تجهیزاتی استفاده شود که به صرفه جویی و مصرف درست آب کمک کند تا سهم ما از هدر رفتن حتی قطره‌ای آب به حداقل برسد.

روشن است در هنگام انتخاب و خرید هر محصولی فاکتورهای متفاوتی باید درنظر گرفته شود. خرید شیرآلات نیز از این قائده مستثنی نیست و موارد مختلفی در هنگام انتخاب این محصول مهم است. علاوه بر زیبایی و توجه به ظاهر محصولی همچون شیرآلات بهداشتی، کم مصرف بودن آنها نیز دارای اهمیت ویژه‌ای است.

اما باید ببینیم آیا شیرآلات کم مصرف واقعیت است یا فقط در حد یک شعار باقی مانده است.

شیرآلات کم مصرف کدام‌اند؟

امروزه در بازار خرید و فروش شیرالات، شیرالات کم‌مصرف از محبوبیت بیشتری برخوردار شده است. چرا که آب کشور رو به کاهش است و این وظیفه ما است که در مصرف بهینه آن کوشا باشیم. شیرالات اهرمی، هوشمند و سردوش‌های کم‌مصرف از جمله شیرآلات کم‌مصرف به شمار می‌آیند که در ادامه بیشتر با آن‌ها آشنا می‌شویم.

شیرآلات اهرمی

یکی از انواع شیرآلات بهداشتی که می‌تواند تا 50 درصد باعث کاهش مصرف آب شود، شیرآلات اهرمی هستند. شیرآلات قدیمی که دارای دو دستگیره برای آب سرد و گرم هستند و تنظیم آب با چرخاندن شیرآب انجام می‌شود، می‌توانند دلیل هدر رفتن مقداری آب باشند. اما شیرآلات اهرمی هم باز و بسته کردن شیرآب را سریع و آسان کرده‌اند و هم در هنگام تنظیم آب سرد وگرم سریع و بهتر عمل می‌کنند.
بهتر است زمان شستن دست، ظروف و ... با صابون و مایع، آب بسته باشد و فقط برای آب کشی شیر آب را باز کرد این کار به وسیله شیرآلات اهرمی راحت‌تر انجام می‌شود.

شیرآلات هوشمند

یکی از بهترین انواع شیرآلات کم مصرف ، شیرآلات چشمی و هوشمند هستند. درصد هدر رفتن آب در این شیرآلات به شدت کم است و دقیقا فقط زمانی که به آب احتیاج دارید شیرآب باز می‌شود. این شیرآلات برای محیط‌های عمومی کاربرد ویژه‌ای دارند، زیرا در این محیط‌ها ممکن است شیر آب اهرمی یا کلاسیک باز بماند اما همچین اتفاقی برای شیر چشمی ممکن نیست. از طرفی دیگر حفظ نظافت این نوع شیرآلات راحت‌تر است و از این نظر نیز دارای برتری می‌باشند.


شیر دستشویی اتوماتیک

سردوش کم مصرف

استحمام را می‌توان یکی از مواردی دانست که در طی آن ممکن است آب زیادی هدر برود. البته میزان مصرف یا هدر رفتن آب هنگام استحمام به مدت زمان استحمام، تعداد دفعات حمام رفتن افراد و ... مربوط است. اما آنچه مهم است میزان آبی است که از سردوش خارج شده و ممکن است به هدر برود. یکی از راهکارهای مناسب، استفاده از سردوش‌های کم مصرف است. انواع شیرآلات بهداشتی حمام که سردوش کم مصرف دارند باعث خروج آب کمتر از سردوش می‌شوند. در این مدل با ترکیب آب و هوا فشار آب ثابت می‌ماند اما آب کمتری مصرف می شود. این نوع سردوش‌ها می‌توانند مصرف آب را تا حدود 10 لیتر در دقیقه کاهش دهد که میزان قابل توجهی است.


سر دوش حمام کم مصرف
 

فلاش تانک‌های پرمصرف

فلاش تانک‌ها را می‌توان یکی از تجهیزات بهداشتی پرمصرف سرویس بهداشتی دانست. در هر بار استفاده از فلاش تانک‌ها حجم زیادی آب مصرف شده و حتی در بسیاری موارد به این میزان آب احتیاج نیست و عملا آب زیادی هدر می‌رود.

فلاش تانک‌های دو زمانه یک راه حل مناسب برای این مشکل هستند که به وسیله آنها می‌توانید میزان آب خروجی از فلاش تانک را کنترل کنید.

برای کاهش مصرف آب در شیرآلات قدیمی چه کاری می‌توان انجام داد؟

اگر شما صاحب یکی از انواع شیرآلات بهداشتی قدیمی هستید و درحال حاضر قصد تعویض آنها را ندارید، اما دغدغه‌ی کاهش مصرف آب دارید باید از راهکارهای مختلفی برای صرفه جویی در مصرف آب استفاده کنید. یکی از این راهکارها قطعات و تجهیزات کمکی هستند. اگر شیرآلات خانه شما دارای سرشیر مناسب نیست با خرید یک قطعه و اضافه کردن آن به شیرآلات می توانید فشار آب بیشتر را همزمان با مصرف آب کمتر داشته باشید و حداقل مصرف آب را نصف کنید.

اگر فلاش تانکی که استفاده می‌کنید از انواع قدیمی است و در هر بار استفاده حجم آب زیادی مصرف می‌شود می‌توانید به روش‌های مختلف میزان این آب را کاهش دهید. برای مثال می‌توانید یک یا دو بطری آب را در داخل فلاش تانک قرار دهید تا مخزن فلاش تانک کمتر پر شده و آب کمتری مصرف شود.

شیرآلات کم مصرف باعث کاهش فشار آب می‌شوند؟

در پاسخ به این سوال می‌توان گفت که کم‌مصرف بودن یک شیر رابطه مستقیمی با فشار آب ندارد. بسیاری از مصرف‌کنندگان نگرانی زیادی در مورد کم‌شدن فشار آب دارند و به همین منظور از خرید شیر آب کم‌مصرف خودداری می‌کنند.
فشار آب در شیرآلات به پرلاتور موجود در شیرآلات بستگی دارد، زمانی که پرلاتور مناسب در شیر تعبیه شده باشد فشار آب تنظیم می‌شود و با قدرت بیشتری از شیر خارج می‌شود.


نوع پاشش شیرآلات
 

استفاده از شیرآلات کم مصرف یک وظیفه جهانی

استفاده از شیرآلات کم مصرف با توجه به کم شدن منابع آب کشور و کاهش باران و برف، یک وظیفه انسانی تلقی می‌شود. با استفاده از این شیرالات هیچ نگرانی از کم شدن فشار شیر آب نخواهید داشت و فقط به محیط زیست خدمت خواهید کرد.

 

منتشر شده در تاریخ 1401/07/27

نظر خود را ثبت کنید



مطالب مرتبط

مشاهده آرشیو