وبلاگ Blog

رعایت بهداشت در جلوگیری از بیماری‌های ویروسی

خلاصه :این روزها، که فصل سرماخوردگی است و بیماری‌های ویروسی به اوج خودشان رسیده‌اند، رعایت بهداشت یکی از دغدغه‌های بزرگ همه ما شده. در این پست قصد داریم به نحوه رعایت بهداشت به قصد مقابله با بیماری‌های ویروسی بپردازیم.
دست‌ها را خوب و زیاد بشویید
حتما شنیده‌اید که شستشوی مرتب دست‌ها مسأله بسیار مهمی در مقابله با آلودگی و بیماری‌های ویروسی است. برای این منظور باید دست‌ها را به مدت ۳۰ ثانیه با آب و صابون کاملا آغشته کنید و بشویید. خصوصا زمانی که از راه می‌رسید، حتما قبل از دست زدن به اشیا داخل خانه یا دست دادن با اهالی آن، دستانتان را بشویید. دقت به خرج دهید و مطمئن شوید اگر قبل از شستشوی دست‌ها کلید برق یا دستگیره در یا اهرم شیرآلات سرویس بهداشتی را لمس کرده‌اید، حتما آنها را هم ضدعفونی کنید.
به صورتتان دست نزنید
خصوصا وقتی در محیط بیرون از منزل هستید، سعی کنید با دستان آلوده صورتتان را لمس نکنید. این مسأله بخصوص در مورد بینی، دهان و چشم صادق است و باید رعایت شود. حتی اگر شرایط شستشو یا ضدعفونی کردن دست را ندارید، عدم لمس صورت کمک بزرگی به در امان ماندن شما از ویروس‌ها می‌کند.
سطوح را ضدعفونی کنید
سطوحی را که مرتب با آنها تماس دارید بطور منظم ضدعفونی کنید. برای این منظور می‌توانید از محلول رقیق الکل و آب یا مایع سفیدکننده (وایتکس) استفاده کنید. محلول‌های تجاری زیادی هم برای ضدعفونی کردن سطوح وجود دارند. تلفن همراه، لپ تاپ و تبلت از موارد اصلی هستند که نیاز به ضدعفونی کردن دارند.
از افراد بیمار دوری کنید
تا حد ممکن از کسانی که علائمی سرماخوردگی یا بیماری ویروسی دارند، دوری کنید. اگر در محیطی عمومی هستید، سعی کنید از افرادی که سرفه می‌کنند حداقل یک متر فاصله بگیرید. حتما اگر خودتان به بیماری مبتلا شده‌اید، هنگام عطسه و سرفه با کمک دستمال یا آستین پیراهن، جلوی دهانتان را بگیرید. در نظر داشته باشید که سالم ماندن دیگران در نهایت به سلامت جامعه و عزیزان ما منجر می‌شود.
در موارد غیرضروری از لمس سطوح بپرهیزید
از لمس غیرضروری سطوحی که از تمیزی آنها اطمینان ندارید پرهیز کنید. خصوصا اگر خارج از منزل هستید ، بی دلیل به اشیا دست نزنید. مثلا، در فروشگاه‌ها و سوپرمارکت‌ها تا از اینکه قصد خرید یک کالا را دارید مطمئن نشده‌اید، آن را از قفسه برندارید. در صورت لمس سطوح غیرمطمئن هم، در اولین فرصت دستانتان را بشویید یا با کمک مواد ضدعفونی کننده آنها را ضدعفونی کنید. اگر از دستکش یکبار مصرف استفاده می کنید، پس از لمس سطوح نامطمئن دستکش‌ها را دور بیندازید.

یکی از راه‌های خوب برای حفظ بهداشت و به حداقل رساندن لمس سطوح در سرویس‌های بهداشتی اماکن عمومی و خانه ها، استفاده از شیرآلات الکترونیکی است. این شیرآلات نیاز به لمس دست برای باز و بسته شدن جریان آب ندارند و علاوه بر کمک شایان به حفظ بهداشت، به مصرف بهینه آب نیز که یک دغدغه دیگر همه ما در این روزهاست، کمک بسیار می‌کنند.
شیر مدل آلکا شودر، یک شیر الکترونیکی است که می‌تواند، کمک دست شما در رعایت بهداشت در این روزها باشد.
 
منتشر شده در تاریخ 1398/12/20

نظر خود را ثبت کنید



مطالب مرتبط

مشاهده آرشیو