وبلاگ Blog

علت و رفع چکه کردن شیر اهرمی (آموزش گام به گام)

خلاصه :اگر تا به حال برایتان پیش آمده که صدای چک چک قطرات آب که از شیرآلات بر کف سینک یا روشویی می چکد باعث از بین رفتن تمرکزتان شود و اعصاب‌تان را خرد کند و یا فکر هدر رفتن آب باعث نگرانی‌تان است خواندن این مقاله می‌تواند کمک خوبی به شما کند.


وجود شیر آب در هر مکانی که افراد، چه برای کار و چه برای زندگی، در آن حضور داشته باشند امری ضروری است. اما یکی از معضلاتی که این وسیله کاربردی ممکن است به همراه داشته باشد صدای چكه كردن شير اهرمي است. 
اگر علت این صدا به سرعت پیدا و رفع نشود می‌تواند علاوه بر مختل کردن آرامش و تمرکز افراد منجر به هدر رفتن مقادیر زیادی آب شود؛ بنابراین اگر با این چنین صداهایی در اطرافتان مواجه شدید بهتر است به دنبال علت چكه كردن شير آب اهرمی رفته و به سرعت آن را رفع و رجوع کنید تا مانع از رخ دادن پیامدهای منفی این مشکل شوید.


باز کردن شیر آب با آچار فرانسه
 

چرا شیر آب چکه می‌کند؟

برای شناخت بهتر و پیدا کردن سریع‌تر دلایل چکه کردن شیر آب می‌بایست که با انواع شیرآلات به خوبی آشنا باشیم. به طور کلی، سه نوع شیر آب وجود دارد که در دسته‌های شیرآلات پیچی و یا کلاسیک، شیرآلات اهرمی و شیرآلات هوشمند یا مدرن دسته‌بندی می‌شود. البته درصد بالایی از شیرآلات ساختمانی و بهداشتی در زندگی روزمره متعلق به دو دسته اول هستند.
همچنین خرابی‌های این دو دسته شایع‌تر است و افراد تمایل بیشتری برای دست به آچار شدن در ارتباط با این دو نوع شیر نشان می‌دهند. چکه شیر آب در شیرآلات چشمی کمتر رخ می‌دهد اما در صورت پیش آمدن چنین ایراداتی، بهتر است کار را به دست افراد متخصص در این زمینه سپرد. در ادامه مطلب دلایل و آموزش درست کردن خرابی شیر آب را بررسی می‌کنیم.

مراحل رفع چکه شیر آب

هنگامی که مشاهده کنیم آب از پرلاتور یا از شیارها و اتصالات شیر خارج می‌شود، اصطلاحاً می‌گوییم شیر آب چکه می‌کند. برای رفع چکه آب شیر، ابتدا باید مشخص کرد که نشتی از کدام قسمت است و سپس کار را آغاز کرد. ممکن است نشتی از واشر، مغزی، کارتریج و شل بودن مهره‌های شیرالات باشد. در ادامه روش‌های برطرف کردن این خرابی‌هارا با هم بررسی می‌کنیم.

خرابی واشر شیر

یکی دیگر از دلایل چکه کردن شیر آب در شیرآلات پیچی خراب شدن واشر شیر است. برای این کار شما به دو ابزار پیچ‌گوشتی و آچار فرانسه نیاز خواهید داشت. برای اینکار ابتدا فلکه اصلی آب را قطع کنید. بهتر است درپوش سینک را هم بگذارید تا از افتادن قطعات ریز در داخل سینک و مشکلات حاصل از آن جلوگیری کنید. در مرحله اول لازم است که درپوش شیر را با یک جسم نوک تیز خارج کنید.


تعویض واشر شیرآلات اهرمی
 

روش درست کردن واشر شیرآلات

درپوش‌ها معمولا با استفاده از دو رنگ آبی و قرمز مشخص کننده شیر آب سرد و گرم هستند. پس از آن که درپوش را باز کردید، پیچ کوچکی که در آن وجود دارد را نیز با استفاده از پیچ‌گوشتی باز کنید. در قدم بعدی باید فلکه را خارج کنید و پس از آن، به مغزی شیر مواجه خواهید شد. آن را در جهت خلاف عقربه‌های ساعت بچرخانید تا به واشر برسید. اگر خرابی شیر آب به خاطر واشر باشد خواهید دید که به شدت پلاسیده شده است.
واشرها با پیچ‌های کوچکی به مغزی متصل هستند بنابراین، پس از بازکردن پیچ‌های متصل کننده واشر به مغزی شیر، تکه‌های آن را کاملا خارج کنید. حالا می‌توانید واشر جدید خود را در محل واشر قبلی متصل کنید و با طی کردن مراحل گفته شده به ترتیب از آخر به اول، مشکل چکه کردن شیر آب شما رفع خواهد شد.

خرابی مغزی شیر آب

خرابی مغزی شیرآلات پیچی هم می‌تواند در دسته مهم‌ترین دلایل چکه کردن شیر آب قرار بگیرد. به همین جهت تعویض آن می‌تواند به حل مشکل شیرآلات شما کمک کند.

نحوه تعویض مغزی این دسته از شیرآلات

برای این کار باید از آچار فرانسه و آچار آلن استفاده کرد. تمام مراحل گفته شده در تعویض واشر را برای تعویض مغزی نیز به کار ببرید. پس از آن که به مغزی زرد رنگ شیر آب دسترسی پیدا کردید، می‌توانید آن را خارج کرده و مغزی جدید را جایگزین کنید. مغزی‌های موجود در بازار به طور معمول دارای واشر هستند و بهتر است در هنگام تعمیر مغزی، واشر را نیز تعویض کنید.

خراب شدن کارتریج شیرآلات اهرمی

این ایراد معمولا در شیرآلات اهرمی رخ می‌دهد. این دسته از شیر آلات جزو بادوام‌ترین‌ها به حساب می‌آيند اما با این حال، ممکن است گاهی دچار ایراداتی شوند. از جمله رایج‌تری دلایل چكه كردن شير اهرمي در شیرآلات اهرمی می‌توان به خرابی کارتریج و این قبیل مشکلات اشاره کرد.

نحوه تعویض کارتریج این دسته از شیر آلات

در این مواقع تنها راه حل موجود تعویض کارتریج است. توصیه می‌شود که از یک متخصص برای انجام این کار استفاده کنید اما اگر فرد دست به آچاری هستید و یا به هر دلیلی، قصد دارید خودتان کارتریج شیر آب را عوض کنید می‌توانید از راهنمای زیر کمک بگیرید.


تعویض کارتریج شیرآلات
 

تعویض کارتیج شیرآلات

همان طور که گفته شد، شایع‌ترین علت چكه كردن شير اب اهرمی معیوب شدن کارتریج آن‌هاست. از آنجایی که خیلی کم پیش می‌آيد این نوع شیرآلات دچار خرابی شوند ممکن است پس از مواجهه با این مشکل نتوانید به سادگی کارتریجی دقیقا مشابه کارتریج به کار رفته در شیر آب خود پیدا کنید اما با این وجود، تعویض این قطعه تنها راه حل مشکل شماست. برای تعویض کارتریج شیر آب اهرمی باید مراحل زیر را طی کرد.

قدم اول 

 اولین کاری که لازم است در هنگام تعویض کارتریج انجام دهید پیدا کردن درپوش شیر است. درپوش شیرآلات اهرمی معمولا خیلی کوچک هستند و ممکن است در قسمت جلویی شیر آب یا قسمت پشتی آن قرار گرفته باشند. برخی از آن‌ها دارای دو علامت رنگی آبی و قرمز هستند و برخی دیگر کاملا بی‌رنگ می‌باشند. پس از پیداکردن درپوش شیر آب می‌توانید با استفاده از یک جسم نوک تیز مثل چاقو آن را خارج کنید.

قدم دوم

 پس از آن که درپوش را خارج کردید می‌بایست با استفاده از یک آچار آلن پیچ‌های کوچکی که در قسمت پشتی درپوش وجود دارد را باز کنید. سپس با وارد کردن اندکی فشار، اهرم شیر را از جایش در بیاورید. ممکن است درپوشی از جنس کروم نیز ببینید که برای زیبایی شیر استفاده شده است. آن را با دست چرخانده و باز کنید.

قدم سوم 

 حالا شما یک پیچ به رنگ زرد را مشاهده خواهید کرد. با استفاده از آچار و با دقت زیاد پیچ زرد رنگ را در خلاف جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید تا باز شود.

قدم چهارم

 در این مرحله می‌توانید کارتریج معیوب را از جای خود خارج کنید و کارتریج سالم را به جای آن بگذارید. توجه کنید که کارتریج نو را به درستی جا بزنید.

قدم پنجم

 حالا تمامی مراحل گفته شده را برعکس طی کنید. سپس شیر اصلی آب را باز کنید. خواهید دید که دیگر خبری از صدای آزاردهنده چکه آب نیست.

خرابی یا شل بودن مهره‌های شیرهای آب

گاهی نیز دلیل چكه كردن شير اهرمي ممکن است سفت نکردن مهره‌های شیرهای آب به اندازه کافی باشد. برای رفع چنین مشکلی باید در هنگام نصب شیرآلات از محکم بودن مهره‌های شیرها اطمینان حاصل کنید.


چکه کردن شیر اهرمی
 

خرابی اورینگ

از جمله علت چكه كردن شير اب در کف روشویی و ظرف‌شویی می‌توان به خرابی اورینگ یا قرار نگرفتن آن در جای درست اشاره کرد. در صورتی که با تعویض اورینگ و یا قرار دادن آن در محل مناسب شیر آب شما همچنان چکه می‌کرد، آن‌گاه ممکن است علت خرابی شیرآلات شما مربوط به نصب نادرست آن باشد. در این صورت برای رفع مشکل می‌توانید به نصب دوباره آن اقدام کنید.

خرابی مهره کارتریج

اگر از زیر دسته اهرمی شیرآلات شما آب می‌چکید، از سفت بودن مهره کارتریج آن اطمینان حاصل کنید زیرا معمولا وقتی این مهره‌ها به میزان کافی سفت نشده باشند چنین مشکلاتی را به وجود می‌آورند.

سخن آخر

در این مقاله درباره علت چكه كردن شير اب و راه‌های رفع چکه آب در شیر اهرمی آن توضیحاتی داده شد اما بهترین راه حل برای خلاصی از چکه کردن آب برای همیشه استفاده از شیرآلات باکیفیت است. انتخاب شیر آبی که از کیفیت خوبی برخوردار باشد مزایای زیادی به دنبال خواهد داشت. از جمله این مزیت‌ها می‌توان به پیشگیری از هدر رفتن آب، کاهش مبلغ قبض‌های پرداختی، جلوگیری از هدر رفتن زمان و هزینه‌ای که برای تعمیر شیرآلات صرف می‌شود و همچنین ممانعت از اختلال در تمرکز و آرامش افراد به علت صدای آزاردهنده چکه شیر آب اشاره کرد.س

 

منتشر شده در تاریخ 1401/07/26

نظر خود را ثبت کنید



مطالب مرتبط

مشاهده آرشیو