وبلاگ Blog

نقش طراحی پایدار شیرآلات منزل در حفظ محیط زیست

خلاصه :طراحی پایدار چیست و چه نقشی در حفاظت محیط زیست آن هم از قلب خانه دارد؟ در این مطلب از نقش شیرآلات منزل در حفظ منابع آبی می‌خوانیم.
خانه‌های مدرن، این روزها بیشتر از هر زمان دیگری تهدیدی برای محیط زیست محسوب می‌شوند. یک آپارتمان با متراژ متوسط را در یک شهر در نظر بگیرید. این آپارتمان به احتمال بسیار زیاد، وسایلی دارد که چه بزرگ و چه کوچک، مواد زیادی در ساختشان به کار رفته‌اند. لوسترها، پایه‌ها و صندلی‌ها از جنس انواع فلزات زیست تخریب ناپذیر هستند و روزانه حجم زیادی از زباله در هر خانه تولید می‌شود. همچنین در خانه‌های مدرن مصرف انرژی و منابع طبیعی خیلی بالاست. دستگاه‌های الکترونیکی، شارژرهایی که بی‌وقفه به برق وصل هستند، شیرآلات منزل که چکه می‌کنند و... همه و همه باعث می‌شوند که نادانسته در خانه‌هایمان انرژی را هدر بدهیم و زمین را به سوی نابودی ببریم. یکی از مسائلی که روند این تخریب را کند می‌کند، طراحی پایدار وسایل و تجهیزات منزل است.   در این مطلب با هم از طراحی پایدار شیرآلات منزل می‌خوانیم که به کاهش مصرف آب کمک می‌کنند تا زمین تشنه نماند.
 
طراحی پایدار چیست؟ این اولین سوالی است که باید به آن جواب بدهیم. وسایل مختلف منزل (اعم از شیرآلات، اتصالات، وسایل تزئینی، مبلمان و...) وقتی برچسب "طراحی پایدار" می‌خورند که –طبق تعریف کمیته جهانی محیط زیست- در راستای کاهش آسیب‌های محیطی، به حداقل رساندن مصرف منابع انرژی و هماهنگی هرچه بیشتر با طبیعت ساخته شده باشند. از اواخر قرن بیستم، شرکت‌های صنعتی به ویژه شرکت‌هایی که در حوزه لوله‌کشی و طراحی شیرآلات کار می‌کردند بیشتر و بیشتر با موضوع رو به گسترش حفاظت از محیط زیست همراه شدند و اختراعات و راه حل‌های زیادی را هم برای این موضوع ارائه کردند.
 
کمپانی‌‎های بزرگی در حال طراحی و ایده‌پردازی برای اختراع شیرآلات کاهنده مصرف آب هستند. شودر هم به عنوان یک سازنده و طراح شیرآلات منزل، این موضوع را در کنار زیبایی و کارآمدی در تمام شیرآلاتش در نظر گرفته و با پیش‌بینی پرلاتور، کارتریج و قطعات کاملا باکیفیت و آبکاری مدرن هم عمر محصولات را بالا برده و هم کاهش مصرف آب را در آن‌ها تضمین کرده. کارتریج سرامیکی مقاومِ شیرآلات شودر با تحمل دما و فشار بالا، باعث می‌شود دمای آب به خوبی تنظیم شده و هیچوقت چکه نکند.‌ همچنین پرلاتورها که به انتهای قسمت آبریز شیرآلات شودر متصل می‌شوند، مجهز به فناوری ترکیب آب و هوا هستند که باعث می‌شوند آب با فشار منظم‌تری خارج شده و هدر نرود. پاشش و دمای مناسب آب در شیرآلات حمام و آشپزخانه شودر، کاربری را چندین مرتبه راحت‌تر می‌کنند تا شما برای تنظیم دما یا باز و بسته کردن، معطل نشوید و آب را هدر ندهید.
 

طراحی پایدار اجزای خانه چطور وضعیت محیط زیست دنیا را بهتر می‌کند؟

 

سازمان ملل پنجم ماه ژوئن برابر با پانزده خرداد را "روز جهانی محیط زیست" نامگذاری کرده. تاریخچه این روز به سال 1972 برمی‌گردد، یعنی زمانی که سازمان ملل کنفرانسی بین‌‍المللی در استکهلم برگزار کرد که موضوعش "انسان و محیط زیست" بود. همزمان با همین کنفرانس، مجمع عمومی سازمان ملل UNEP یا برنامه محیط زیست این سازمان را تصویب کرد. حالا و بعد از چهل و چهار سال، سالانه این رئز در کشورهای زیادی گرامی داشته می‌شود تا تمرکز دولت‌ها و سازمان‌های جهانی را بیشتر به محیط زیست جلب کند و مردم و صنایع دنیا را توانمند کند تا هر کدام در حوزه کاری خود، تا جایی که می‌توانند به حفظ محیط زیست و ساختن آینده‌ای امن و سبز کمک کنند. یکی از این حوزه‌ها، طراحی پایدار وسایل منزل است. چون به هر حال ما بیشتر وقتمان را کجا می‌گذرانیم؟ در چهارچوب خانه!

اصطلاح پایداری یا "Sustainability" برای اولین بار در سال 1986 توسط کمیته جهانی گسترش حفاظت محیط زیست مطرح شد و بر حفظ منافع نسل حاضر، بدون به خطر انداختن نیازهای نسل آینده تمرکز داشت. این مفهوم خیلی گسترده، این روزها بیشتر از همیشه در زمینه طراحی و ساخت لوازم منزل مطرح شده. کارشناسان محیط زیست به محصولاتی پایدار می‌گویند که منابع طبیعی مثل آب را صحیح مصرف کنند، قابلیت بازگشت به چرخه زندگی را داشته باشند و در یک کلام: "زندگی انسان را بهبود بخشند."

با وجود مناسب بودن قیمت شیرآلات شودر ،ما در طراحی تمام محصولاتمان به محیط زیست به ویژه موضوع کمبود آب توجه کرده‌ایم. مثلا پرلاتور کاهنده مصرف آب در شودر، کمک می‌کند که شما در خانه، همیشه آب را صرفه‌جویانه مصرف کنید. چطور؟  پرلاتورهای شودر، برای مصرف بهینه به انتهای قسمت آبریز شیرآلات متصل می‌شوند و مجهز به فناوری ترکیب آب و هوا هستند. این یعنی وقتی شیر را باز می‎‌کنید، آب با فشار منظم‌تری خارج شده و هدر نمی‌رود. همین تغییر کوچک در سبک زندگی، بدون شک نتایج بزرگی به همراه دارد که به نفع زمین هستند. همچنین در بیشتر سردوش‌های شودر تکنولوژی Air به کار رفته. این فناوری، می‌تواند آب و هوا را ترکیب کند و درست شبیه پرلاتورهای شودر، پاشش آب را یکنواخت کند تا در حمام نیازی به کم و زیاد کردن فشار نداشته باشید و کمتر آب مصرف کنید.

همچنین مس و روی مصرفی در فرایندهای تولیدی انواع شیرآلات شودر هیچ ناخالصی‌ای ندارند و بالاتر بودن ضخامت شودر از حالت عادی دیگر محصولات، عمر آن را بالا می‌برد (شیرآلات شودر بالای ده سال دوام دارند). همین موضوع یعنی تولید کمتر زباله و یک قدم در جهت افزایش طراحی پایدار و در نتیجه: حفظ محیط زیست. ما در تمام مراحل تولید و کنترل کیفی محصولاتمان، جزئیات منجر به سبک زندگی مناسب را در نظر داریم و کنار شماییم تا با شیرآلات دوستدار محیط زیست، قدمی در راستای ساختن جهانی برداریم که برای آیندگان سبزتر و دلپذیرتر است. روز جهانی محیط زیست گرامی.



 
منتشر شده در تاریخ 1398/04/18

نظر خود را ثبت کنید



مطالب مرتبط

مشاهده آرشیو