وبلاگ Blog

شیر پیسوار چیست و چه کاربردی دارد؟

خلاصه :سبک زندگی امروزه و آپارتمان نشینی، مشکلاتی را برای ساکنین آپارتمان‌ها ایجاد کرده است؛ از جمله این مشکلات می‌شود به مسئله آب در آپارتمان‌ها اشاره کرد؛ در گذشته شرایط به صورتی بود که که هرکدام از ساکنین برای کاری همچون نصب ماشین لباسشویی مجبور می‌شدند آب کل ساختمان را قطع کنند، تا اینکه قطعه‌ای به نام شیر پیسوار برای بهبود این شرایط روانه بازار شد. به کمک آن نه‌تنها هرکسی می‌تواند صرفا آب واحد خود را قطع کند بلکه استفاده از شیر پیسوار شرایطی را ایجاد می‌کند که می‌توان آب همان بخش از خانه که لازم است را قطع کرد. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا با شیر پیسوار آشنا شویم و به بررسی ویژگی‌ها، کاربردها و انواع آن بپردازیم.

شیر پیسوار چیست؟

شیر پیسوار وسیله‌ای برای کنترل آب در لوله کشی‌های ساختمانی است. این شیر دو دهنه برای ورود و خروج آب دارد و با وجود دسته‌ای که روی آن تعبیه شده است، می‌توان جریان آب را قطع و وصل کرد، علاوه بر آن با کمک آن دسته می‌توان فشار آب خروجی از آن لوله را نیز تنظیم کرد.

عملکرد شیرآلاتی مثل شیر پیسوار برای کنترل جریان آب به این صورت است که در خروجی لوله کشی هر بخش از ساختمان، این شیر نصب شده است تا در صورتی که نیاز بود آب یک بخش را قطع کنیم، مجبور به بستن آب کل ساختمان نباشیم؛ اهمیت این موضوع در زندگی آپارتمانی بسیار بیشتر است، چرا که اگر برای هر کار کوچکی مجبور به قطع آب کل ساختمان بودیم، می‌توانست بسیار مشکل ساز باشد و دردسر زیادی برای ساکنین ایجاد کند.

 

کاربرد شیر پیسوار

همانطور که پیش از این ذکر شد، شیر پیسوار یک تنظیم کننده است که بر روی لوله‌های آب سرد و گرم وصل می‌شود تا در صورت نیاز به راحتی بتوانیم آب را در منطقه مورد نظر قطع کنیم.

به عنوان مثال هنگام نصب ماشین لباسشویی، با وجود شیر پیسوار، به جای اینکه آب کل ساختمان را قطع کنیم، به‌راحتی، آب لوله‌ای که قرار است به ماشین لباسشویی وصل کنیم را می‌بندیم.

خوب است این نکته را نیز بدانیم که هر لوله آب سرد و گرم شیر پیسوار جداگانه نیاز دارند، به عنوان مثال روشویی و ظرفشویی که لوله‌های آب سرد و گرم دارند بر خروجی هر کدام از آن‌ها یک شیر پیسوار قرار گرفته است.
البته کاربرد این شیرها به کنترل آب در منازل و ساختمان‌های مسکونی محدود نمی‌شود و از کاربردهای دیگر آن می‌توان از صنعت نام برد که برای کنترل لوله‌های گاز، آب و سایر سیالات استفاده می‌شود.

 

انواع شیر پیسوار

شیرهای پیسوار، در دو نوع فیلتردار و بدون فیلتر تولید می‌شوند. این دو مدل تفاوت چندانی ندارند، تنها تفاوت آن‌ها در این است که مدل فیلتردار می‌تواند سنگریزه‌ها و آلودگی‌های درشت موجود در آب را حذف کند؛ اما این قابلیت، به معنی تصفیه آب نیست و اگر در مناطقی زندگی می‌کنید که سختی آب بالا است، نیاز به دستگاه تصفیه آب دارید.
برای اینکه شیر پیسوار فیلتردار بهترین کارایی را داشته باشد نیاز است که هر سه ماه یکبار فیلتر آن را تعویض کنید.

 

جنس شیر پیسوار

شیرهای پیسوار را معمولاً در جنس های برنج، چدن، سرب و پلاستیکی می‌سازند که بهترین آن‌ها چدن و برنج هستند که در کنار قیمت مناسب، کارایی و کیفیت آن‌ها رضایت بخش است و با توجه به این که مستقیما با آب در تماس هستند زنگ نمی‌زنند.
شیرهای پیسوار سربی نه‌تنها مقاومت و کیفیت چندانی ندارند، بلکه سرب را بعد از مدتی در آب آزاد می‌کنند و می‌توانند برای سلامتی بسیار خطرناک باشند.

 

خصوصیات شیر پیسوار

از ویژگی‌های شیر پیسوار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

روکشی معمولا از جنس نیکل و کروم بر روی بدنه شیر پیسوار وجود دارد.
شیر پیسوار می‌تواند فشار زیاد آب و دمای بالا را تا ۱۰۰ درجه سانتیگراد تحمل کند.
دسته پلاستیکی شیر پیسوار، با توجه به کاربرد آن برای لوله‌های آب گرم یا سرد، با دو رنگ قرمز و آبی مشخص شده است.
 از دیگر خصوصیات چشمگیر این شیر می‌توان به عمر طولانی آن اشاره کرد. با یک بار نصب نیازی به تعویض یا تعمیر آن پیدا نمی‌کنید.

 

موارد استفاده شیر پیسوار

از موارد مهم استفاده از این شیرها در منازل برای ظرفشویی، روشویی، توالت فرنگی، ماشین لباسشویی و ماشین ظرفشویی است؛ همانطور که قبلا هم اشاره شد برای ظرفشویی و روشویی که دو لوله آب سرد و گرم دارند دو شیر پیسوار و برای توالت فرنگی فقط یک شیر پیسوار نیاز است.

 

کلام آخر

در این مقاله با شیر پیسوار آشنا شدیم و به بررسی جزئیات این مدل از شیرها پرداختیم. برای تهیه شیر پیسوار از برند شودر می‌توانید با مشاوران ما در بخش فروش تماس بگیرید. آن‌ها به سوالات شما پاسخ می‌دهند و شما را هنگام خرید راهنمایی می‌کنند.

از اینکه تا انتهای مقاله با ما همراه بودید از شما سپاسگزاریم.

منتشر شده در تاریخ 1400/04/09

نظرات | نظر خود را ثبت کنید

محمدتقی ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
پاسخ
سلام ممنون بابت مقاله خوبتون سوال اینجاست که من میتونم به سر شیر پیسوار سریه شیر آب معمولی وصل کنم؟؟؟

نظر خود را ثبت کنید



مطالب مرتبط

مشاهده آرشیو