وبلاگ Blog

راه‌های کاهش مصرف آب

خلاصه :صرفه جویی در مصرف آب و استفاده صحیح از آن باعث می شود تا هم ما و هم نسل‌های آینده از این موهبت بهره‌مند باشیم. اما باید برای کاهش مصرف آب نیز آموزش‌ها و راه‌کارهای لازم را دراختیار داشت و نکات و جزئیات مهم را به کودکان نیز آموخت.

صرفه جویی در مصرف آب یکی از دغدغه‌های انسان امروز است. روشن است که آب مایه حیات و یکی از ملزومات زندگی سالم و راحت است و بدون آب سالم، داشتن زندگی، تقریبا نشدنی است. همین مهم و واجب بودن وجود آب سالم است که استفاده درست از آب را به امری ضروری تبدیل می‌کند.

روش‌ها و راهکارهای مختلفی برای صرفه جویی در مصرف آب وجود دارد و با شناختن، یادگرفتن و به کار بستن این روش‌ها می‌توان سهم قابل توجهی در صرفه جویی در مصرف آب داشت.

کاهش مصرف آب و صرفه جویی در مصرف آن، هم کمک به خود ما و نسل‌های آینده است و هم به جامعه کمک بسیار قابل توجهی می‌کند. از طرفی دیگر صرفه جویی در مصرف آب علاوه براینکه باعث صرفه جویی در هزینه‌های ما می‌شود به ابزار، دستگاه‌ها و تجهیزات خیلی پیچیده و گرانقیمتی نیاز ندارد.

طبق گزارش‌ها بخش عظیمی از آب صرف شده در منازل مسکونی مربوط به آب مصرف شده در حمام خانه‌ها و آشپزخانه‌ها است، در این میان سرویس بهداشتی سهم کمتری دارد. برای اینکه بتوان میزان آب مصرفی در این بخش‌های خانه را کنترل کرد می‌توان از شیرآلات بهداشتی مناسب و مخصوص استفاده کرد. این نوع شیرآلات با کنترل میزان فشار آب از مصرف بیش از حد آب جلوگیری می‌کنند. سردوش‌های کاهنده مصرف یکی از تجهیزاتی هستند که قیمت چندانی ندارند ولی کارایی بسیار زیادی برای صرفه جویی در مصرف آب دارند.

راه های صرفه جویی در مصرف آب

 

شیرآلات را به طور مداوم بررسی کنید

چک کردن شیرآلات ساختمانی، لوله‌ها، بست‌ها و دیگر ابزار به شما کمک می‌کند تا از نشتی‌های احتمالی و از دست رفتن آب تا حد زیادی جلوگیری شود و به صرفه جویی در مصرف آب کمک می‌کند.

در زمان استحمام مراقب مصرف آب باشید

یکی از مواردی که می‌تواند به شدت باعث صرفه جویی در مصرف آب شود استفاده مناسب از آن در زمان استحمام است. خوب است این نوع صرفه جویی را به کودکان خود نیز بیاموزیم زیرا یادگیری از کودکی باعث می‌شود تا این مسئله به یک عادت و فرهنگ تبدیل شود. آموزش صرفه جویی در مصرف آب به کودکان شاید در ابتدا کمی سخت به نظر بیاید اما قطعا به فرهنگ سازی درست کمک بسزایی می‌کند.

آیا در زمان مسواک زدن به میزان آب مصرفی توجه می‌کنید؟

یکی دیگر از موارد مهم در آموزش صرفه جویی در مصرف آب به کودکان مصرف درست آب هنگام مسواک زدن است. اگر در هر زمانی که مشغول مسواک زدن هستید شیر آب باز بماند میزان آب بسیار زیادی هدر می‌رود، شما می‌توانید با یک لیوان آب مسواک بزنید و مطمئن باشید هم دندان‌های شما تمیز می‌شود و هم از هدر رفتن آب جلوگیری می‌شود.

در زمان شستشوی ظروف و لباس‌ها مراقب مصرف آب باشید
اگر شما جزو آن دسته از افراد هستید که ظرف یا لباس‌ها را با دست می‌شویید باید مراقب باشید در تمام مدت زمان شستشو شیر آب باز نماند و اگر برای شستن ظرف‌ها و لباس‌ها از ماشین استفاده می‌کنید باید ماشین را تا ظرفیت کامل پرکنید. برای تمیز کردن ظرف‌ها قبل از اینکه آنها را داخل ماشین قرار دهید از دستمال استفاده کنید. خوب است بدانید آب کشی ظروف قبل از قرار دادن آن‌ها در ماشین ظرفشویی کاری بیهوده است و نباید انجام شود.

 

از آب برای شستشوی چه وسایل یا محل هایی استفاده می‌کنید؟

برخی برای شستشوی حیاط، تراس، راه پله و پشت بام از آب شرب استفاده می‌کنند. یکی از راه‌های صرفه جویی در مصرف آب جایگزینی ابزار و تجهیزاتی همچون طی، جارو، دستمال و .... به جای شلنگ آب است. از طرفی دیگر باید به جای شستن اتومبیلتان با آب شرب و با شلنگ آب از یک دستمال و ظرف آب کمک بگیرید. در هنگام آموزش صرفه جویی در مصرف آب به کودکان باید مراقب باشید تا خودتان در حین هدر دادن آب دیده نشوید، زیرا این کار آموزش‌های شما را بی‌تاثیر می‌کند.

 

باید در هنگام آبیاری گیاهان به چه نکاتی توجه کرد؟

یکی از موارد مهم در آبیاری گیاهان صرفه جویی در مصرف آب است. بهتر است از آب شرب برای آبیاری گیاهان استفاده نکنید و به صورت بی‌رویه و بی‌توجه گیاهان را آبیاری نکنید. شما می‌توانید از آب باقی مانده از شستشوی میوه و سبزی برای آبیاری گیاهان استفاده کنید و طبق برنامه و زمانبندی این کار را انجام دهید. مراقب باشید آب حاوی مواد شوینده را به گیاهان ندهید و خوب است بدانید یکی از دلایل از بین رفتن و خرابی گیاهان آبیاری بیش از اندازه است. 

آب شیرین تصفیه شده و قابل آشامیدنی که این روزها مصرف می­کنیم حاصل صرف زمان، انرژی و هزینه­ ی بسیاری است. علاوه بر تمام این موارد این مایه ­ی حیات ارزشمند به راحتی در دسترس افراد مختلف در سرار دنیا نیست و صرفه جویی در مصرف آب از موارد مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد. بخشی از هدر رفت آب آشامیدنی در منازل ما اتفاق می ­افتد. بی دقتی در مصرف آب زمانی که مشغول شستشوی ظروف هستیم، هنگام مسواک زدن و یا حتی استفاده از شیرآلات نامناسب می تواند باعث هدر رفتن آب شود.

شاید با رعایت جزئیات کوچک و ظریفی بتوان از هدر رفتن آب تصفیه شده جلوگیری کرد، چون جزئیات مهم است.

جلوگیری از هدر رفتن آب تصفیه شده در روزهای کرونایی


این روزها که همه­ ی مردم دنیا درگیر ویروس کرونا هستند و بیش از هر زمانی نیاز به آب، شستشو و نظافت داریم ارزش و اهمیت آب را بهتر درک می­کنیم. اما در مقابل همین روزها شاید میزان آب بیشتری به هدر برود و باید تا دیر نشده از این اتفاق جلوگیری شود. یکی از توصیه­ های مهم سازمان بهداشت جهانی شستشوی دست­ ها 20 تا 40 ثانیه است. روشن است باز ماندن شیر آب در این 40 ثانیه چیزی به جز هدر رفتن آب در منازل را درپی ندارد. استفاده از شیرآلات چشمی یکی از راه­هایی است که می­ تواند به شما کمک بسیاری کند، در استفاده از شیرآلات چشمی شیرآب به هیچ عنوان بی دلیل باز نمی­ ماند و به شما در صرفه­ جویی در مصرف آب کمک بسیاری می­ کند.

 

شیرهای آبی که چکه می­ کنند را تعمیر یا تعویض کنید


جالب است بدانید یک از دلایل مهم در هدر رفتن آب تصفیه شده شیرهای آبی هستند که مشکل دارند. این خرابی می­ تواند به دلیل قدیمی بودن شیرآلات، استاندارد نبودن آنها، نصب نادرست و مواردی از این دست باشد. در مرحله­ ی اول خرید شیرآلات باکیفیت کمک بزرگی به جلوگیری از به هدر رفتن آب می­ کند.

اگر یکی از شیرهای آب در خانه­ی شما چکه می­ کند به این معناست که روزانه 7 لیتر آب هدر می ­رود. پس رسیدگی و تعمیر شیرآلات خراب اهمیتی بیش­تر از آنچه فکر می­ کنید دارد.

یکی از قطعاتی که در انواع شیرآلات مرغوب و باکیفیت وجود دارد و می­ تواند مانع از هدر رفتن آب در منازل شود کارتریج است. این قطعه در عین­ حال که مانع از چکه کردن آب می­ شود می ­تواند جریان آب خروجی از شیر را کنترل کند و باعث حرکت بدون مشکل و روان اهرم شیرآلات شود. برای اینکه با نوع عملکرد و کارایی ­های کارتریج در شیرآلات بیشتر آشنا شوید می­ توانید به مقاله کارتریج چیست مراجعه کنید.

در مرحله­ ی بعد شیرآلات مرغوب می­ توانند باعث شود تا مصرف آب نیز کنترل شود برای مثال وجود پرلاتور در قسمت آبریز شیرآلات می­تواند تا 40 درصد به صرفه جویی در مصرف آب کمک کند. برای اینکه به طور کامل متوجه شوید پرلاتور چگونه و به چه روشی بدون تلاش و زحمت اضافه باعث کاهش مصرف آب می­شود به مقاله­ ی مربوط به پرلاتور مراجعه کنید.

دقت به مصرف آب در زمان کارهای روزانه


همه­ ی ما درطول روز به دفعات به آب احتیاج داریم و شاید خودمان هم ندانیم چقدر استفاده از آب برایمان ضروری و مهم است. همین عدم توجه به اهمیت وجود آب باعث می­ شود تا در هنگام کارهای روزانه همچون استحمام، مسواک زدن، شستشوی ظروف و ... به میزان مصرف آب توجه کافی نداشته باشیم. برای جلوگیری از هدر رفتن آب در منازل هنگام استحمام می­ توان از سردوش­ های کاهش دهنده مصرف آب استفاده کرد. شیرآلات موجود در حمام باید از کیفیت لازم برخوردار باشند تا باعث صرفه جویی در مصرف آب شوند.

چند نکته ی کوتاه اما مهم در جلوگیری از هدر رفتن آب


به کودکان از سنین پایین اهمیت آب را توضیح دهید و راه های جلوگیری از هدر رفتن آب را آموزش دهید.
زمان دوش گرفتن خود را کنترل کنید.
هنگام شستشو ظروف، دست و لباس و یا مسواک زدن شیر آب را بی وقفه باز نگذارید.
اتصالات، شیرها و ... را مرتبا کنترل کنید تا نشتی و خرابی نداشته باشند.
تمام شیرآلات را به ابزارهای کاهش دهنده­ ی مصرف آب مجهز کنید و یا از شیرآلات دارای این تجهیزات استفاده کنید.
از آب شرب برای آب کردن یخ مواد غذایی استفاده نکنید.
برای نوشیدن آب سرد از یخ یا آب سرد شده در یخچال استفاده کنید و شیر آب را برای سرد شدن آب باز نگذارید.

 

منتشر شده در تاریخ 1399/09/18

نظر خود را ثبت کنید



مطالب مرتبط

مشاهده آرشیو