وبلاگ Blog

تمیز کردن سینک ظرفشویی + براق کردن

خلاصه :سینک ظرفشویی آشپزخانه یکی از مورد استفاده‌ترین بخش‌ها در هر خانه است؛ بنابراین جای تعجب نیست که آن‌ها گاها می‌توانند از کثیف‌ترین بخش‌های منزل نیز باشند. تمیز کردن سینک ظرفشویی اگر به موقع اتفاق نیافتد و آلودگی‌ها بیش از حد در آن بمانند، می‌تواند منجر به بیماری‌های خطرناک و تهدیدکننده‌ای بشود. اگر شما یک روش روتین برای تمیز کردن سینک آشپزخانه خود داشته باشید، بدون نیاز به تمیزکننده‌های شیمیایی و صرفا با استفاده از پاک‌کننده‌های طبیعی و بی‌ضرری که در هر آشپزخانه‌ای پیدا می‌شوند، به راحتی می‌توانید سینک ظرفشویی را تمیز کنید. در این مقاله در خصوص تمیز کردن سینک ظرفشویی صحبت خواهیم کرد و تمیز کردن انواع سینک ظرفشویی را با انواع پاک‌کننده‌های طبیعی بررسی می‌کنیم. تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

تمیز کردن سینک استیل

 تمیز کردن سینک ظرفشویی

شستشوی سینک با مایع ظرفشویی(یا صابون) و آب پس از هر بار استفاده باعث می‌شود که سینک شما همیشه براق و درخشان بماند؛ در نظر داشته باشید که خرید شیرآلات لوکس برای آشپزخانه به تنهایی کارساز نیست اما اگر به صورت هفتگی یا ماهانه، مفصل‌تر برای تمیز کردن آن وقت بگذارید و عمیق‌تر آن را تمیز کنید، می‌توانید مطمئن شوید که نه‌تنها همیشه تمیز و براق می‌ماند بلکه خطری نیز سلامت شما و اعضای خانواده‌تان را تهدید نمی‌کند.

روش تمیزکردن سینک ظرفشویی استیل به شرح زیر است.

قدم اول: در ابتدا باید سینک را از هرگونه ظرف کثیف و باقیمانده غذا پاک کنید. دقت کنید که هنگام شروع به تمیزکردن سینک نباید چیزی درون آن وجود داشته باشد.
قدم دوم: در قدم بعدی باید تمام سطح سینک را با کمک صابون یا مایع ظرفشویی، آب گرم و پارچه نرم بشویید.
نکته: بهتر است پس از هر بار استفاده از سینک ظرفشویی و شستن ظروف چرب این کار را انجام دهید.
قدم سوم: آب داغ را درون لوله فاضلاب بریزید تا به از بین بردن بوی بد فاضلاب کمک کند و اگر ماده غلیظ یا چسبنده‌ای که ممکن است منجر به مسدود شدن لوله شود، در طول لوله وجود داشته باشد نیز نرم شود و از بین برود. بهتر است این حرکت را چند بار در هفته انجام دهید.
قدم چهارم: در این مرحله یک قاشق چایی‌خوری جوش شیرین را با ۴/۱ پیمانه آب لیمو ترکیب کنید و آن را روی سطح سینک بریزید و اجازه دهید به مدت ۱۰ دقیقه روی سینک بماند سپس با آب داغ شست‌وشو دهید.
جوش شیرین یک ماده تمیزکننده طبیعی است که باعث تجزیه چربی روی سطوح می‌شود. از این ماده نه‌تنها در تمیز کردن سینک ظرفشویی، بلکه در تمیز کردن تمام وسایلی که جوش شیرین باعث آسیب به آن‌ها نمی‌شود، می‌توانید استفاده کنید.
 قدم پنجم: در این مرحله یک مخلوط بزرگتر از جوش شیرین و آبلیمو مستقیماً درون لوله فاضلاب می‌ریزیم.

۲/۱ پیمانه جوش شیرین و ۴/۱ پیمان آب لیمو را مستقیماً درون لوله بریزید و بعد از آن ۲/۱ فنجان سرکه سفید را نیز درون لوله بریزید؛ ۵ الی ۱۰ دقیقه صبر کنید، سپس آب جوش را درون لوله بریزید. این کار باعث تمیز و ضد عفونی شدن لوله‌های متصل به سینک می‌شود.

قدم آخر: از آرد برای جلا دادن به سینک کمک بگیرید. وقتی پنج قدم قبلی را انجام دادید سینک را به خوبی با یک حوله خشک کنید؛ وقتی مطمئن شدید رطوبتی باقی نمانده است، از آرد بر روی سینک بپاشید و با استفاده از یک حوله خشک و تمیز با حرکات دورانی به آرامی آن را روی سینک حرکت دهید. سپس آرد اضافی را دور بریزید. شاید لازم باشد چند بار این کار را انجام دهید تا سینک ظرفشویی آشپزخانه شما جلا پیدا کند.

از بین بردن لکه جوهرنمک از سینک ظرفشویی


یکی از اشتباهات رایج هنگام تمیز کردن آشپزخانه، شستن سینک ظرفشویی با جوهر نمک است. برعکس آنچه تصور می‌شود، استفاده از این مواد شیمیایی نه‌تنها باعث تمیز و براق شدن سینک نمی‌شود، بلکه به مرور زمان باعث تیره شدن و ایجاد لکه‌های سیاه روی سینک می‌شود.
برای از بین بردن لکه جوهر نمک روی سینک چند روش وجود دارد که امتحان یکی از آن‌ها احتمالا کافی است.

۱. یکی از ساده‌ترین روش‌ها، شست‌و‌شوی سینک با آب و صابون است.
۲. سرکه سفید برای از بین بردن لکه جوهر نمک روی سینک تاثیر بسزایی دارد. سرکه را روی لکه سیاه بریزید و ۳۰ دقیقه تا یک ساعت به آن زمان بدهید؛ پس از سپری شدن این زمان با آب داغ سرکه را بشویید.

 3. با ترکیب کردن نمک، جوش شیرین و چند قطره آب خمیری حاصل می‌شود که می‌تواند در رفع سیاهی سینک به شدت موثر باشد. این خمیر را بر روی لکه تیره قرار دهید و اجازه دهید تا خشک بشود؛ سپس پس با آب داغ آن را بشویید.
4. اما بهترین کاری که پس از سیاه شدن سینک ظرفشویی با جرمگیر، می‌توانید انجام دهید استفاده کردن از جوش شیرین و لیمو است.

این روش به این صورت است که پس از آنکه رطوبت سینک ظرفشویی خشک شد، جوش شیرین را روی لکه تیره بریزید و نیم ساعت صبر کنید، پس از آن با یک نصف لیمو تمام جوش شیرین‌های چسبیده به سینک ظرفشویی را به طور کامل پاک کنید و در نهایت با آب داغ تمام سینک را بشویید. این روش نه تنها به از بین بردن لکه جوهر نمک از سینک ظرفشویی کمک بسزایی می‌کند، بلکه باعث درخشان شدن و جلای سینک نیز می‌شود.

تمیز کردن سینک گرانیتی

 
سینک ظرفشویی گرانیتی در رنگ‌های مختلف تولید می‌شوند و ظاهر زیبایی هم دارند، اما اگر آن‌ها را تمیز نگه ندارید به راحتی می‌توانند زیبایی کل آشپزخانه را تحت تاثیر قرار دهند. در ادامه به روش تمیزکردن سینک ظرفشویی گرانیتی می‌پردازیم.
برای تمیزکردن سینك ظرفشويي گرانیتی هم مانند سینک استیل باید چند مرحله را انجام دهیم تا به نتیجه مطلوب برسیم.
مرحله اول: قبل از انجام هر کاری سینک ظرفشویی باید از هرگونه ظرف و مواد غذایی پاک کنید و سپس با آب داغ و مایع ظرفشویی آن را آبکشی کرده و بعد از شستن سینک آن را با پارچه خشک کنید.

مرحله دوم: جوش شیرین را روی سینک بریزید، مقداری کمی سرکه سفید را به جوش شیرین اضافه کنید(اسپری کنید بهتر است) و اجازه دهید تا این دو با هم ترکیب شوند و گاز تولید کنند؛ سپس با یک اسفنج یا مسواک نرم مخلوط به دست آمده را در تمام نقاط سینک بسایید.
مرحله سوم: بعد از اینکه به اندازه کافی با مخلوط جوش شیرین و سرکه کل سینک را تمیز کردید، وقت آن است که سینک را با آب داغ بشویید و در نهایت با یک حوله آن را خشک کنید.

مرحله آخر: پس از تمیز و خشک شدن سینک ظرفشویی، نوبت به انجام حرکت آخر می‌رسد.
برای درخشش سینک چند قطره روغن معدنی روی یک پارچه نرم بریزید و با استفاده از حرکت دورانی سینک را جلا ببخشید.
نکته: روغن‌های معدنی با روغن‌های طبیعی که معمولا بصورت روزانه استفاده می‌کنیم متفاوت هستند. از انواع روغن‌های معدنی که معمولاً در خانه‌ها پیدا می‌شود و به راحتی در دسترس است می‌توان به روغن بچه و وازلین اشاره کرد.

تمیز کردن سینک سرامیکی

تمیز کردن سینک 
تمیز کردن سینک سرامیکی در آشپزخانه یکی از واجبات است، زیرا این نوع سینک‌ها که در معرض غذا، قهوه و چای هستند، به راحتی تغییر رنگ میدهند و لکه می‌گیرند. همینطور به علت حساسیت این جنس سینک‌ها باید با احتیاط بیشتری با آن‌ها برخورد کرد زیرا ممکن است خط بیفتند یا آسیب ببینند.
در ادامه با روش قدم به قدم تمیز کردن سینک سرامیکی آشنا می‌شویم.
قدم اول: با استفاده از صابون مایع، آب داغ و یک اسفنج نرم سینک ظرفشویی را به آرامی تمیز کنید. سپس سینک را آبکشی کرده و با حوله نرم خشک کنید. برای ضدعفونی کردن سینک می‌توانید از سرکه استفاده کنید.

در همین زمینه : شیرآلات روشویی

نکته: تحت هیچ شرایطی از سفیدکننده استفاده نکنید.
قدم دوم: در این مرحله هیدروژن پراکسید یا آب اکسیژنه را به سینک اسپری کنید و اجازه دهید چند ساعت بماند، سپس آن را با آب گرم بشویید.
قدم سوم: مقدار کمی جوش شیرین بر روی سطح سینک بریزید و با یک اسفنج نرم و مرطوب آن را با حرکات دورانی تمیز کنید، در این مرحله به جای اسفنج می‌توانید از مسواک نرم استفاده کنید، سپس سینک را با آب بشویید.

قدم چهارم: اگر هنوز لکه‌ای باقی مانده است، در این مرحله از آبلیمو و نمک استفاده کنید و آن را روی لکه‌های باقیمانده بریزید و اجازه دهید تا ۵ دقیقه روی لکه بماند؛ سپس پس با یک اسفنج نرم یا یک تکه پارچه تمیز مخلوط آب و نمک را روی آن لکه‌ها بسایید. مراقب باشید که این کار را بسیار آهسته و نرم انجام دهید تا روی سینک سرامیکی خراش نیفتد.
قدم آخر: در آخر با روغن لیمو سینک را جلا دهید. ۳ تا ۴ قطره روغن لیمو را روی یک پارچه خشک بریزید و آن را به صورت دورانی درون سینک بکشید.

کلام آخر
در این مقاله در خصوص روش‌های تمیز کردن سینک ظرفشویی صحبت کردیم و قدم به قدم با تمیز کردن سینک‌های استیل، گرانیتی و سرامیکی آشنا شدیم.

به همین راحتی با انجام چند مرحله ساده و استفاده از مواد طبیعی می‌توانید سینک ظرفشویی آشپزخانه خود را همچون روز اول نو و تمیز نگه دارید. دقت کنید که همیشه سینک را با آب گرم و مایع ظرفشویی بشویید و هفته‌ای یک بار روش‌های گفته شده در این مقاله را با توجه به نوع سینک آشپزخانه‌تان انجام دهید تا اثر آن را ببینید.
از اینکه تا انتهای این مقاله از سایت شودر همراه ما بودید، سپاسگزاریم.

 

 

 

منتشر شده در تاریخ 1400/03/03

نظر خود را ثبت کنید



مطالب مرتبط

مشاهده آرشیو