وبلاگ Blog

دکوراسیون آشپزخانه مدرن

خلاصه :فکر می­‌کنید چه چیزهایی در زیبایی دکوراسیون داخلی بخش‌­های مختلف خانه شما تاثیر دارد؟ شاید گمان کنید فقط مواردی همچون مبلمان است که در دکوراسیون خانه مهم و موثر است. ولی خوب است بدانید تجهیزات و وسایل مختلف و مورد استفاده در هر قسمت خانه مثل شیرآلات بهداشتی بر نوع دکوراسیون تاثیر مستقیم و یا حتی غیر مستقیم دارند.

آشپزخانه قطعاً یکی از مهم‌ترین قسمت‌های خانه به‌حساب می‌آید. قسمتی که برخی از کارهای اساسی خانه همانند پخت و پز در آن صورت می‌گیرد. به همین منظور طراحی و دیزاین آن برای صاحبخانه‌های با سلیقه و هنرمند از اهمیت بالایی برخوردار است. 

هرچه فضای آشپزخانه به روزتر و مدرن‌تر باشد کارکردن در آن برای هرشخصی لذت بخش‌تر و دلچسب‌تر خواهد بود. در این مقاله سعی کرده‌ایم تا شما را با زمینه طراحی دکوراسیون آشپزخانه بیشتر آشنا کنیم پس اگر شما هم به موضوع طراحی دکوراسیون آشپزخانه مدرن علاقه‌مند هستید تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

سبک مورد علاقه تان را مشخص کنید!


در اولین گام برای طراحی دکوراسیون یک آشپزخانه باید شما سبک مورد علاقه‌تان را مشخص کنید. اینکه ساختار آشپزخانه شما به چه شکل است سبک انتخابی شما را برای طراحی آشپزخانه‌تان محدود می‌کند. پس با در نظر گرفتن فضا و غالب آشپزخانه سعی کنید سبکی مناسب برای آشپزخانه منزلتان انتخاب کنید. 

برای مثال طراحی یک آشپزخانه کلاسیک با کابینت‌های بزرگ برای یک خانه کوچک مناسب نیست و یا استفاده از تم سنتی در خانه‌های آپارتمانی نمی‌تواند ایده جالبی برای آشپزخانه شما باشد. شاید شما به نوع خاصی از سبک طراحی علاقه‌مند باشید ولی در ابتدا باید کلیّت کار را در نظر بگیرید. در نظر نگرفتن ظاهر خود آشپزخانه و معماری آن مثل این است که بخواهید در یک زمین با شیب زیاد استخر بسازید یا در یک زمین کشاورزی کار ساختمان‌سازی انجام دهید.

دکور آشپزخانه

اجزای یک آشپزخانه


در قدم بعدی شما پس از انتخاب‌کردن سبک مدنظرتان باید وسایل آشپزخانه‌تان را با توجه به سبک انتخابی خریداری و تهیه کنید. در این مرحله از کار باید با اجزای یک آشپزخانه آشنا شوید تا بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید و بتوانید از خرید وسایل اضافه جلوگیری کنید.

اجزای اصلی یک آشپزخانه شامل مواردی همچون کابینت‌ها، گاز، یخچال، شیرآلات و دیوار و کف آشپزخانه می‌شود. البته که اجزای آشپزخانه با توجه به سبک انتخابی شما متغیر هستند. برای مثال در یک طراحی ایرانی برای آشپزخانه فرش و پرده نیز بسیار تاثیر گذار بوده و باید برای خرید آن‌ها نیز دقت زیادی داشته باشید تا با باقی اجزای آشپزخانه‌تان و همینطور باقی وسایل منزلتان هماهنگ باشند.

کابینت‌ها، قسمت اصلی طراحی هر آشپزخانه


مهم‌ترین قسمت یک آشپزخانه در طراحی دکوراسیون آشپزخانه، کابینت‌های آشپزخانه است که عمده‌ی فضای آشپزخانه را به خود اختصاص داده است. اولین موردی که برای انتخاب کابینت مطرح می‌شود طرح کابینت است که شما پیش‌تر با انتخاب سبک مورد علاقه‌تان اینکه چه چیزی از کابینت آشپزخانه می‌خواهید را انتخاب کرده‌اید و می‌دانید زمانی که برای انتخاب کابینت منزلتان خواهید رفت چه طرحی را قرار است انتخاب کنید.
دکوراسیون آشپزخانه مدرن

قدم بعدی که یکی از مهم‌ترین قسمت‌های طراحی آشپزخانه محسوب می‌شود، انتخاب رنگ بندی کابینت‌ها است. اینکه شما می‌خواهید برای کابینت‌های آشپزخانه خود از چه رنگ‌هایی استفاده کنید یک بحث سلیقه‌ای بوده ولی ترکیب کردن این رنگ‌ها باهم بسیار مهم است؛ اما به صورت کلی استفاده از رنگ‌های هیجان انگیز ایده خوبی برای استفاده در کابینت‌ها نیست و اگر شما هم قصد دارید یک آشپزخانه مدرن داشته باشید می‌بایستی از رنگ‌هایی استفاده کنید که از آن‌ها آرامش بگیرید.

استفاده از رنگ‌ها و طرح‌های کلاسیک مثل رنگ چوب، خاکستری، سفید و رنگ‌هایی از این دست باعث ایجاد حس آرامش در شما خواهند شد. همچنین استفاده از رنگ‌های خنثی مثل سفید انعطاف زیادی برای هماهنگی با دیگر قسمت‌های منزلتان خواهد داشت. علاوه بر این استفاده از رنگ‌های شاد و هیجان انگیز و فانتزی ممکن است در ابتدای کار خیلی زیبا و جذاب به نظر بیاید اما بعد از گذشت مدت زمان نسبتا کوتاهی شما را خسته خواهد کرد و برای شما تکراری خواهد شد؛ شاید حتی دیگر برای شما دلنشینی خاصی هم نداشته باشد و از انتخاب خود پشیمان شوید.

پس در انتخاب رنگ بسیار دقت کنید که مهم‌ترین بخش در طراحی دکوراسیون آشپزخانه است.
عمده‌ترین حالتی که برای رنگ‌بندی در کابینت‌های آشپزخانه استفاده می‌شود تم طرح چوب، تم مشکی، تم تیره، گلاس سفید مشکی، تم قهوه‌ای، تم سفید، گلاس سفید، گلاس نقره‌ای، ام دی اف سفید قهوه‌ای و مدل‌هایی از این قبیل هستند. 

جایگاه سینک ظرفشویی در آشپزخانه

از دیگر قسمت‌های مهم یک آشپزخانه سینک ظرفشویی آن است. هرچه شما انتخاب بهتری در زمینه سینک ظرفشویی داخل آشپزخانه‌تان داشته باشید علاوه بر زیبایی، کار در آشپزخانه را برای خودتان راحت‌تر کرده‌اید.
سینک‌های ظرفشویی دارای مدل‌های مختلفی هستند که می‌توان آن‌ها را به سه دسته سینک ظرفشویی تک لنگه، سینک ظرفشویی دو لنگه و سینک ظرفشویی چند لنگه تقسیم‌بندی کرد. در انتخاب نوع سینک ظرفشویی فضایی که برای نصب سینک در اختیار دارید، بسیار حائز اهمیت است.
شما باید سینک ظرفشویی تان را بر اساس فضای نصب آن انتخاب کنید. اگر فضای کوچکی در اختیار دارید می‌توانید از سینک‌های ظرفشویی تک لنگه و دو لنگه استفاده کنید. توجه داشته باشید که کار کردن با یک سینک ظرفشویی تک لنگه با لنگه بزرگ خیلی راحت‌تر از کار کردن با یک سینک ظرفشویی دولنگه با لنگه‌های خیلی کوچک بوده که علت سختی کار با آن هم در استفاده از ظروف بزرگ است.

ولی اگر شما فضای کافی برای سینک ظرفشویی در اختیار دارید، می‌توانید از سینک‌های ظرفشویی چند لنگه نیز استفاده کنید که کار را برای شما بسیار ساده و آسان می‌کنند. علاوه بر چند لنگه بودن سینک ظرفشویی شما بایستی جنس سینک ظرفشوییتان را نیز مشخص کنید. سینک‌های ظرفشویی دارای تنوع در جنس نیز می‌باشند که در طراحی دکوراسیون آشپزخانه مدرن شما تاثیر زیادی خواهند گذاشت.
َشیرآلات شودر آشپزخانه

شیرآلات آشپزخانه


شیرآلات قسمت مهمی از آشپزخانه هستند که می‌توانند هم بر روی سینک شما و هم بر روی خود کابینت‌های شما سوار شوند. دقت در انتخاب شیرآلات در آشپزخانه بسیار مهم است چرا که اگر در این مورد انتخاب صحیحی نداشته باشید، ممکن است در آینده با مشکلاتی مثل رسوب‌گیری شیرآلات، چکه‌کردن شیر آب، مصرف زیاد آب، سختی کار با شیرآلات و مواردی از این قبیل مواجه شوید.
در اکثر آشپزخانه‌ها چه ایرانی و چه اروپایی از شیرآلات اهرمی استفاده می‌شود که علت استفاده از آن هم سهولت استفاده از این شیرآلات است. با استفاده از این شیرآلات شما می توانید دمای آب را به صورت دقیق تنظیم کنید که این مورد برای آشپزی بسیار مهم است. علاوه بر شیرآلات اهرمی شما می‌توانید از شیرآلات چشمی نیز در آشپزخانه منزلتان استفاده کنید. اما ما خرید شیرآلات چشمی را برای آشپزخانه خیلی به شما توصیه نمی‌کنیم زیرا ممکن است قطع شدن آب در حین کار با شیرآلات چشمی شما را کمی اذیت کند.

و اما در مورد رنگ‌بندی شیرآلات، هم می‌توان به صورت سلیقه‌ای عملکرد و رنگ دلخواه را استفاده کرد و هم می‌توان از مدل‌های لوکس شیرآلات مثل رنگ‌های طلایی و نقره‌ای استفاده کرد که این مورد نیز همانند دیگر موارد بسته به سلیقه شما است. امروزه استفاده از شیرآلات طلایی و نقره‌ای مرسوم‌تر شده است. شما نیز اگر قصد کار در یک آشپزخانه مدرن را دارید، می‌توانید از شیرالات طلایی و نقره‌ای برای آشپزخانه منزلتان استفاده کنید.


از بابت خرید شیرآلات نگرانی نداشته باشید؛ زیرا قرار است در این بخش به شما شرکتی را معرفی کنیم که سال‌ها است در این زمینه فعالیت دارد. شرکت شیرآلات شودر با ۳۰ سال تجربه ساخت و عرضه شیرآلات ساختمانی یکی از بهترین و معتبرترین شرکت‌های عرضه‌کننده شیرآلات در ایران است. شیرآلات شودر دارای تنوع بسیار زیادی در طرح و رنگ هستند که انتخاب‌های زیادی را برای شما فراهم کرده‌اند و این اجازه را به شما می‌دهند که دقیقه همان چیزی را انتخاب کنید که دوست دارید. از مزیت‌های این شیرآلات نیز می‌توان به رسوب‌گیری کم، استفاده از رنگ‌های الکترواستاتیکی در شیرآلات رنگی، استفاده از پرلاتورهای کاهنده مصرف آب، استفاده از کارتریج‌های با کیفیت بالا و ساختار ارگونومیک آن‌ها به منظور سهولت در استفاده از این شیرآلات اشاره کرد.

شما می‌توانید برای مشاهده شیرآلات در طرح‌های مختلف به منظور استفاده در آشپزخانه به صفحه محصولات سایت شودر مراجعه کنید و در این صفحه تمامی شیرآلاتی که به منظور استفاده در آشپزخانه هستند را مشاهده کرده و مورد دلخواهتان را انتخاب و خریداری نمائید.

شیرآلات مدرن، نیاز امروز بازار


شاید پیش از این برندها و تولید کنندگان شیرآلات مختلف توجه آنچنانی به تولید شیرآلات مدرن و خاص نداشتند اما امروزه با توجه به نیاز بازار و علایق و توجه افراد به داشتن آشپزخانه با دکوراسیون مدرن، نقش شیرآلات مدرن و به روز پررنگ تر از پیش است.

لازم به ذکر است این پیشرفت در تولید شیرآلات مدرن فقط محدود به ظاهر نیست و صنعت تولید شیرآلات با پیشرفت های چشم گیر خود توانسته محصولاتی مرغوب و با کیفیت تولید کند تا کارایی بهتری داشته باشند، کار کردن با این تجهیزات راحت تر شود و در مصرف آب نیز صرفه جویی گردد.

شیرآلات آشپزخانه مدرن چه ویژگی هایی دارند؟


همانطور که پیش تر گفته شد شیرآلات در دکوراسیون آشپزخانه مدرن نقش پررنگی دارند. بنابراین در زمان انتخاب شیرآلات به ویژگی های شیرآلات انتخابی خود دقت کنید.

این روزها شیرآلات ساختمانی در مدل های مختلفی و به منظور استفاده در موقعیت های متفاوتی عرضه می شوند. محل استفاده از این تجهیزات باعث تفاوت هایی در نوع، مدل و ظاهر شیرآلات می شود. برای مثال شیرآلاتی که در سرویس بهداشتی استفاده می شوند با شیرآلات آشپزخانه متفاوت است. همچنین شیرآلات آشپزخانه مدرن با شیرآلات آشپزخانه سنتی نیز تفاوت های اساسی دارد. اگر برای خرید شیرآلات آشپزخانه مناسب مشکل دارید، می توانید مدل های مختلف و نظرات کاربران را مشاهده کنید. 

شودر شیرآلات آشپزخانه

شیرآلات چشمی

برای اینکه دکوراسیون آشپزخانه مدرن شما تکمیل باشد به شیرآلات مدرن احتیاج دارید، از جمله شیرآلات مدرن که می توانند یک آشپزخانه زیبا و جذاب را برای شما به وجود آورند، می توان به شیرآلات چشمی و یا شیرآلات مدل دار اشاره کرد.

درعین حال که این شیرآلات به شدت زیبا و به روز هستند تاثیر فوق العاده ای در جلوگیری از هدر رفتن آب نیز دارند. شیرآلات چشمی با توجه به تکنولوژی خاص خود مانع از باز ماندن آب حتی برای مدت زمان کوتاه می شوند و علاوه بر صرفه جویی آب باعث کاهش هزینه های جانبی نیز می گردند.

شیرآلات توکار


یکی دیگر از انواع شیرآلات که محبوبیت بسیاری دارند و برای تکمیل چیدمان آشپزخانه مدرن از بهترین انتخاب ها به شمار می آیند شیرآلات توکار هستند. جاگیر نبودن این شیرآلات و مینیمال بودن ظاهر آنها باعث می شود تا فضای کمتری در آشپزخانه اشغال شده و از شلوغی بیش از حد نیز جلوگیری می کنند.

شیرآلات توکار فقط مختص آشپزخانه نیستند و شما می توانید برای سرویس بهداشتی و حمام نیز از شیرآلات توکار استفاده کنید. این یکپارچگی در استفاده از یک مدل محصول در مکان های مختلف، ظاهری بسیار شیک و چشم نواز ایجاد می کند.

شیرآلات فنری


شیرآلات فنری و شلنگ دار علاوه بر ظاهر مدرن و به روز به شدت کاربردی هستند. وجود چنین شیرآلاتی در دکوراسیون آشپزخانه مدرن شما فقط زیبایی به همراه ندارند، بلکه این شیرآلات می توانند با کارایی های ویژه ی خود در بالا بردن سرعت و کیفیت کارها در آشپزخانه موثر باشند و آشپزخانه مدرن شما را تکمیل کنند.

رنگهای مختلف شیرآلات

همانقدر که تنوع طرح و مدل شیرآلات در انتخاب این محصول تاثیر دارد، رنگ های مختلف آن نیز در انتخاب افراد با سلیقه های مختلف موثر است. اینکه رنگ طلایی در آشپزخانه مدرن شما خود را بهتر نشان می دهد یا استیل، و یا اینکه شیرآلات رنگی دوست دارید و با وسایل آشپزخانه تناسب دارند یا خیر، همه و همه در نتیجه ی نهایی و داشتن یک آشپزخانه مدرن، سنتی و ... اثر مستقیم دارد.

همانطور که در گذشته طرح و مدل های شیرآلات محدود بوده است، رنگ آنها نیز محدود به رنگ استیل می شد ولی حالا به واسطه انواع مدل ها، رنگ ها و طرح ها هیچ محدودیتی برای انتخاب، ایده پردازی و اجرا برای داشتن یک آشپزخانه مدرن وجود ندارد.

چیدمان آشپزخانه مدرن این روزها کار چندان سختی نیست فقط کافی است طرح ها و ایده های یک طراح داخلی با سلیقه را اجرا کنید و یا خودتان با جستجو در بین گزینه های موجود دکوراسیون داخلی دلنشین و مورد پسندتان را داشته باشید. مراقب باشید شلوغی بیش از حد محیط، استفاده از تجهیزات مختلف که بیش از حد عجیب و نامعقول باشند و استفاده از رنگ های نامناسب با محیط می تواند مانع از داشتن یک آشپزخانه ی آرام شود و خیلی زود از این دکوراسیون نامتناسب دل زده می شوید.

قسمت آخر طراحی آشپزخانه با اجاق گاز و هود


یکی دیگر از قسمت‌های داخلی آشپزخانه که باید به آن توجه داشت گاز و هود آشپزخانه است. انتخاب اجاق گاز روی انتخاب کابینت شما نیز تاثیر خواهد گذاشت؛ زیرا با انتخاب مدل‌های مختلف اجاق گاز باید برای آن فضا فراهم کنید که این امر باعث می‌شود تا انتخاب کابینت‌های شما هم دستخوش تغییر شوند.

اجاق گازها به صورت کلی به سه دسته‌ی اجاق گاز مبله (کابینتی یا فردار)، اجاق گاز صفحه‌ای و اجاق گاز رومیزی تقسیم می‌شوند. در این قسمت قصد داریم شما را با این اجاق گازها بیشتر آشنا کنیم تا انتخاب صحیحی در مورد اجاق گاز آشپزخانه‌تان داشته باشید:

اجاق گازهای مبله را ما از زمان‌های قدیم به خوبی به یاد داریم؛ اجاق گازهایی سنگین و بزرگ که فضای زیادی را در آشپزخانه اشغال می‌کردند و برای ما تداعی‌کننده خاطرات گذشته هستند. امروزه به علت کوچک‌تر شدن فضای خانه‌ها استفاده از این نوع اجاق گاز خیلی مرسوم نیست؛ زیرا هم جای زیادی را اشغال می‌کنند هم دارای تنوع کمی هستند. علاوه بر این به علت سنگینی زیاد این نوع از اجاق گاز، جابه‌جایی آن هم کاری دشوار و سخت خواهد بود.

هود و گاز

اجاق گازهای رومیزی نسل بعدی از اجاق گاز بودند که به بازار عرضه شدند. خوبی این اجاق گازها این است که دیگر مثل اجاق گازهای مبله فضای زیادی را اشغال نمی‌کنند و می‌توان آن‌ها را به راحتی در آشپزخانه‌های کوچک نیز استفاده کرد. تعداد شعله‌های این نوع از اجاق گازها معمولا ۳، ۴ و یا در موارد بسیار کمی ۵ تایی هستند.

این نوع از اجاق گازها به‌روزترین نوع اجاق گاز بودند که به بازار عرضه شدند. بعد از اینکه در اکثر آشپزخانه‌ها از کابینت استفاده شد تولیدکنندگان اجاق گاز به این فکر افتادند که اجاق گازهایشان را حتی کوچک‌تر از اجاق گازهای رومیزی کنند تا فضای کمتری در آشپزخانه اشغال شود و پیشخوان کابینت خلوت‌تر دیده شود؛ به همین منظور اجاق گازهای صفحه‌ای به بازار معرفی شدند.

قسمت‌های اصلی این اجاق گازها در داخل کابینت زیر آن‌ها قرار گرفته است و فقط قسمت‌های مصرفی مثل شعله‌ها و پیچ تنظیم شعله در بیرون قرار دارد. اگر قصد استفاده از این نوع اجاق گاز را برای منزلتان دارید بهتر است قبل از ساخت کابینت این مورد را با شرکت سازنده کابینتتان هماهنگ کنید.
اما در مورد هود هم سعی کنید هودی را انتخاب کنید که علاوه بر کارایی خوب با اجاق گاز شما همخوانی داشته باشد. برای مثال اگر از یک اجاق گاز صفحه‌ای مشکی شیشه‌ای برای آشپزخانه‌تان استفاده می‌کنید بهتر است از هود همرنگ و هم جنس همان اجاق گاز استفاده کنید.

کلام پایانی

در این مقاله به موارد مختلف و مهمی برای طراحی دکوراسیون آشپزخانه مدرن اشاره کردیم که در این بین به طور مختصر مواردی همچون انتخاب کابینت که مهم‌ترین قسمت طراحی آشپزخانه بود را شرح دادیم و در کنار آن به موارد مهمی همچون سینک ظرفشویی، شیرآلات، گاز و هود پرداختیم. همانطور که پیش‌تر به شما گفتیم همه چیز به انتخاب شما بستگی دارد.

اینکه بخواهید با سلیقه شخصیتان چه سبک‌ها و رنگ‌هایی را انتخاب کنید؛ و اما به عنوان نکته آخر این مقاله از سادگی غافل نشوید. خیلی از افراد فکر می‌کنند که هرچه آشپزخانه شلوغ‌تر و تجملاتی تری داشته باشند به‌روزتر و مدرن‌تر هستند و این در حالی است که شما می‌توانید در عین سادگی زیباترین طراحی‌ها را برای آشپزخانه‌تان داشته باشید و امروزه در دنیای مدرن استفاده از طرح‌های خلوت و ساده بسیار پرطرفدار است.

منتشر شده در تاریخ 1400/06/03

نظر خود را ثبت کنید



مطالب مرتبط

مشاهده آرشیو