وبلاگ Blog

رسوب زدایی و جرم گیری شیرآلات با چند روش اصولی و ساده

خلاصه :امروزه شیرآلات در کنار تمام وسایل دیگر نظیر فرش و تابلو از مهم‌ترین فاکتورهای دکوراسیون منزل هستند و در زیبایی خانه نقش مهمی ایفا می‌کنند. اما شیرآلات علاوه بر زیبایی از کاربردی‌ترین وسایل در خانه هستند. املاح موجود در آب ممکن است باعث جمع شدن رسوب بر‌ روی شیرآلات یا درون لوله‌ها شود؛ این موضوع نه‌تنها به زیبایی محیط آسیب می‌زند بلکه بر روی عملکرد شیرآلات نیز تاثیر می‌گذارد. این رسوب و مواد معدنی علت سبز شدن شیرآلات و لکه‌های سفید روی آن‌ها است. تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا به بررسی موضوع مهم رسوب زدایی شیرآلات بپردازیم و متوجه شویم به چه روش‌هایی می‌توانیم از آن‌ها خلاص شویم.

دلایل ایجاد رسوب در شیرآلات


آب سخت، به دلیل وجود مواد معدنی مثل کلسیم و منیزیم و مواد دیگری همچون آهک باعث جمع شدن رسوب بر روی شیرالات و درون لوله‌ها می‌شود.
سختی آب در مناطق مختلف متفاوت است، در برخی مناطق به علت سختی بالا آب نیاز به دستگاه تصفیه آب در آشپزخانه است زیرا وجود این مواد طعم آب را تغییر می‌دهد؛ هرچه سختی آب بیشتر باشد طعم آب ناخوشایند‌تر خواهد بود؛ همچنین باعث بوجود آمدن لکه‌هایی بر روی شیرآلات می‌شود.

 

از بین بردن رسوب داخل و روی شیرآلات

 

رسوبات روی شیرآلات به زیبایی این محصولات و زیبایی کلی منزل صدمه میزنند؛ از طرف دیگر این رسوبات در عملکرد صحیح شیرآلات تأثیر منفی می‌گذارند که ممکن است باعث از بین رفتن کارکرد نرم شیرآلات اهرمی شود و حتی مانع بسته شدن کامل شیر بشود؛ از طرفی وجود این رسوبات می‌تواند شرایط رشد باکتری‌ها را فراهم کند و به یک عامل بیماری‌زا تبدیل شود. در صورتی که این رسوبات درون لوله جمع بشوند بر عملکرد کلی آن تاثیر منفی می‌گذارند و باعث کاهش شدید فشار آب می‌شوند.


بیشتر بخوانید: شیرآلات چشمی چه مزایایی دارند؟
 

نشانه های وجود رسوب در داخل شیرآلات ساختمانی

رسوب زدایی و جرم گیری شیرآلات


اگر بخواهیم با توجه به نشانه‌ها تشخیص دهیم که داخل شیرآلات منزل ما رسوب جمع شده است، باید بگویم از بارزترین نشانه‌ها، کاهش فشار آب است؛ در شرایطی که اهرم را تا انتها باز می‌کنید، می‌بینید که تغییر چندانی در فشار آب ایجاد نمی‌کند؛ از طرف دیگر رسوبات جمع شده در لوله باعث کاهش عملکرد سیستم‌های گرمایشی می‌شود و مانع گرم شدن آب است.

بارزترین نشانه‌های وجود رسوب در داخل شیرآلات این دو مورد است اما توصیه می‌شود که به صورت مرتب، به عنوان مثال هر هفته یکبار رسوب زدایی شیرآلات پرکاربرد منزل مانند حمام و آشپزخانه را انجام دهید؛ به این دلیل که اگر پاک‌کردن رسوبات آب اتفاق نیوفتد عوارض آن به کاهش فشار آب و اختلال در عملکرد سیستم گرمایشی منتهی نمی‌شود و ممکن است به مرور زمان باعث شکستگی در لوله‌های آب گرم شوند و یا منجر به آلودگی آب بشوند و همچنین برای سلامتی خطرناک باشند.


 برای رفع این مشکلات روش‌هایی پیش روی ماست که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

تميز كردن رسوب شيرآلات

شما هم به دنبال راهی برای خلاص شدن از این رسوبات هستید؟
این املاح معدنی باعث زشت شدن شیرآلات خانه‌های ما می‌شود، فشار آب را کاهش می‌دهند و ما را از استفاده آب گرم محروم می‌کنند یا با فراهم کردن محیط مناسب رشد میکروب و باکتری‌ها سلامت اعضای خانواده ما را به خطر می‌اندازند؛ اما این مژده را به شما می‌دهیم که با روش‌های خیلی ساده‌تر از آنچه تصور می‌کنید این رسوبات وجرم‌ها پاک می‌شوند.

در این بخش از مقاله به نحوه جرم‌گیری شیرآلات و پاک کردن رسوب آب می‌پردازیم.

تمیزکردن شیرآلات با سرکه


قبل از آموزش جرم گیری شیرآلات به این نکته توجه داشته باشید که شیرآلات طلایی شودر بخصوص شیرآلات طلایی سری بیزانس با روکش pvd در مقابل هر شوینده ای مقاوم هستند. سرکه یک ماده در دسترس که در تمام خانه‌ها پیدا می‌شود و به راحتی می‌توان از آن برای رسوب زدایی شیرآلات کمک گرفت. سرکه یک ماده اسیدی است، اما اسید آن به شیرآلات آسیبی وارد نمی‌کند؛ همچنین یک راه حل کم هزینه نیز می‌باشد.

برای تمیز کردن شیرالات با سرکه می توانید به دو روش عمل کنید.

روش اول: می‌توانید چند پارچه نازک یا دستمال را به محلول آب و سرکه (یا فقط سرکه، بستگی به آبکاری روی شیرآلات دارد) آغشته کنید و کل شیر را با آن بپوشانید و ۳۰ تا ۶۰ دقیقه به آن زمان بدهید و به محلول آب و سرکه اجازه دهید تا به خوبی وظیفه خود را انجام دهند.
بعد از آن می‌توانید شیرآلات را با یک اسفنج یا مسواک مرطوب و تمیز، پاک کنید.
روش دوم: در صورتی که امکان باز کردن و جدا کردن اجزای شیر را دارید می‌توانید آن را برای ۱۵ تا ۲۰ دقیقه (در صورت نیاز می‌توانید زمان بیشتری را در نظر بگیرید) در محلول آب و سرکه قرار دهید.

آبلیمو

تمیز کردن شیرالات با آبلیمو به دو شکل صورت می‌گیرد؛ می‌توانید با کمک پارچه‌ای که آن را با آبلیمو آغشته کرده‌اید از دست این رسوبات خلاص شوید، یا مستقیماً با کشیدن یک نصف لیمو بر محل رسوبات روی شیرآلات این رسوبات را پاک کنید.



 

مایع ظرفشویی و جوش شیرین

این روش نیز بسیار کاربردی است. در مرحله اول یک تا دو قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی را به دو لیوان آب گرم اضافه می‌کنیم و این مخلوط را با یک اسفنج نرم و مرطوب به محل رسوبات به صورت دورانی می‌کشیم؛
در مرحله بعد مقداری جوش شیرین را با چند قطره آب مخلوط می‌کنیم و خمیر به دست آمده را با یک مسواک بر روی رسوبات می‌کشیم تا این مواد از شیرالات جدا شوند.

الکل

الکل به‌تنهایی قدرت چندانی برای رسوب زدایی ندارد و تنها در دو حالت می‌تواند کمک کننده باشد:
کاربرد اول در صورتی که رسوبات زیادی روی شیرآلات نباشد و در این حالت با چندبار کشیدن پنبه آغشته به الکل بر محل رسوبات می‌توانیم آن‌ها را جدا کنیم؛ حالت دوم هم در مناطقی است که آب سخت دارند، رسوبات زیادی بر شیرآب نشسته است و سرکه به‌تنهایی موفق به از بین بردن آن‌ها نشده، در مراحل بعد می‌توانیم از الکل نیز استفاده کنیم.
 
همچنین بخوانید : شیرآلات آشپزخانه مدرن چه ویژگی هایی دارند؟

 
نکته: هنگام رسوب‌زدایی شیرآلات استفاده از دستکش برای محافظت از پوست دست در برابر مواد حساسیت‌زا، در صورت حساسیت به این مواد از ماسک هنگام تنفس و در نهایت اسفنج نرم و مرطوب استفاده کنید، استفاده از اسفنج زبر و خشک می‌تواند موجب خش افتادن روی شیرآلات شود.

نکته: اصلا از اسیدهای صنعتی موجود در بازار استفاده نکنید؛ این مواد نه‌تنها باعث آسیب‌های جدی به شیرآلات می‌شوند بلکه این آسیب گارانتی شیرآلات شما را از بین می‌برد؛ حتی استفاده از مواد جرم‌گیر و رسوب زدایی شیرآلات در بازار نیز گاها می‌تواند باعث ایجاد لکه روی شیر آب منزل شما شود.
 

رسوب زدایی شیرآلات دوش حمام

رسوب زدایی شیر توالت و حمام به روش های بالا صورت می‌گیرد؛ اما برای علم دوش کمی متفاوت است.
رسوب زدایی دوش به دو بخش لوله‌های آن و سردوش تقسیم می‌شود. برای لوله‌های دوش مانند بقیه شیرآلات عمل می‌کنیم اما سردوش را در یک کیسه پلاستیکی پر از سرکه می‌گذاریم و آن را محکم می‌بندیم تا برای چند ساعت در سرکه بماند و تمام رسوبات آن در سرکه حل شود؛ سپس آن را تمیز می‌کنیم و در نهایت آماده استفاده است.



 

برای تمیز کردن رسوبات درون لوله، بسته به شیرآلات انتخابی خود باید یکی از این راه‌ها را امتحان کنید؛ راه اول این است که آب را از فلکه اصلی قطع کنید، سپس شیر آب را باز کنید و تمام بخش‌ها را به مدت یک ساعت درون سرکه قرار دهید.
یا صرفاً می‌توانید پرلاتور یا هواساز را خارج کرده و آن را تمیز کنید؛ در صورتی که نمی‌توانید آن را خارج کنید، می‌توانید مانند روش سردوش، بخش خروجی آب از لوله را برای چند ساعت در کیسه سرکه قرار دهید.
نکته مهم: تمام راه حل‌هایی که در این مقاله گفته شد برای بعد از زمانی بود که رسوب بر روی شیرآلات نشسته است، اما اگر دوست دارید از این موضوع پیشگیری کنید می‌توانید هر روز شیرآلات را با آب و صابون بشویید تا بدون دردسر آنها را زیبا و سالم نگه دارید.

علت سبز شدن شیرآلات

از مهم ترین علت سبز شدن شیرالات می توان به تجمع رسوبات و مواد معدنی بر روی شیرآلات اشاره کرد، در صورتی که در فصول زمانی مختلف شیرآلات خود را با موادی که در  این مطلب اشاره شد؛ تمیز کنید خبری از رنگ سبز بر روی شیرآلات نخواهد بود.

سخن آخر

در نهایت این نکته را ذکر کنیم که شیرآلات برند شودر به خاطر طراحی خاص بدنه، رسوب پذیری بسیار کمتری نسبت به سایر مدل‌های بازار دارد و این دغدغه را تا حد زیادی کاهش داده است.
اگر قصد خرید شیرآلات را دارید می‌توانید در صورت تمایل برای خرید شیرآلات شودر با کارشناسان فروش ما تماس بگیرید؛ کارشناسان ما شما را راهنمایی خواهند کرد تا بهترین انتخاب را برای نیاز خودتان و متناسب با منزلتان داشته باشید.

 

منتشر شده در تاریخ 1399/05/26

نظرات | نظر خود را ثبت کنید

حسین شهبا ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
پاسخ
سلام برای تمیز کردن شیر الات شودر از چه مادهای استفاده کنیم چون سرکه استفاده کردم پاک نشده

هافمن 1400/07/28

سلام. لطفا با پارچه نخی نرم و محلول آب و سرکه شیرآلات را تمیز کنید.

نظر خود را ثبت کنید



مطالب مرتبط

مشاهده آرشیو