وبلاگ Blog

تاثیر شیرآلات استاندارد بر سرانه مصرف آب

خلاصه :مدیرکل دفتر مديريت مصرف آب و آبفای وزارت نیرو گفت: تجهیزات، استانداردها و تعرفه ها، چرخه‌ای هستند به هم متصل و نمی‌توان قوانین سخت‌گیرانه‌ای برای بخش سرانه مصرف آب تدوین کرد، اما شیرآلات غیراستاندارد در بازار موجود باشد.
بنفشه زهرایی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در مورد دلایل بالا بودن متوسط سرانه مصرف آب شرب در ایران، گفت: متوسط سرانه مصرف آب شرب خانگی در کشور ۱۵۰ لیتر برای هر نفر در شبانه‌روز است و الگوی مصرفی هم که امسال در کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی مصوب شد ۱۵۰ لیتر برای هر نفر در روز است.

وی افزود: میزان سرانه مصرف ‌آب تابع عوامل متعددی است که یک بخش مربوط به فرهنگ و آداب و رسوم است که در میزان آن اثرگذار است و یک بخش دیگر هم نوع شیرآلات و تجهیزات آب بر است که در اختیار مردم قرار دارد تا بتوانند مصرف آب را مدیریت کنند.

*قوانین سخت‌گیرانه‌برای بخش سرانه مصرف آب نیازمند تجهیزات و شیرآلات استاندارد

زهرایی گفت: واقعیت این است که تجهیزات، استانداردها، ضوابط و تعرفه ها، چرخه‌ای به هم متصل هستند و نمی‌توان قوانین سخت‌گیرانه‌ای برای بخش سرانه مصرف آب تدوین کرد، اما در عین حال تجهیزات و شیرآلات غیراستاندارد در بازار موجود باشد.

* مبحث ۱۶ مقررات ملی ساختمان، برای آب استاندارد مناسب مشخص کرده اما به خوبی اجرا نمی‌شود

وی ادامه داد: در مبحث ۱۶ مقررات ملی ساختمان، برای آب خروجی شیرآلات استانداردهایی مناسبی مشخص شده، اما متأسفانه به خوبی اجرا نمی‌شود و اکثر واحدهای مسکونی که از شهرداری پایان کار دریافت می‌کنند، خروجی شیرآلات آنها بررسی و چک نمی‌شود و استانداردهای لازم را رعایت نمی‌کنند.

*اگر شیرآلات استاندارد باشد، قطعاً صرفه‌جویی بهتری را شاهد خواهیم بود

زهرایی گفت: وقتی خروجی شیرآلات استاندارد نیست، با هر دقیقه باز کردن شیر، ممکن است، بیش از ۱۵ لیتر آب خارج شود که برای بسیاری از کاربری‌های خانگی، عمده آن هدر می‌رود. در صورتی که می‌شد مصرف آب در همین مدت زمان را با استفاده از شیرآلات استاندارد به کمتر از سه لیتر رساند.

وی افزود: بنابراین مصرف‌کننده شاید در زمان باز و بسته کردن شیرآلات محدودیتی در مصرف ایجاد کند، اما میزان اثربخشی این محدودیت که از سوی مردم اعمال می شود، وابسته است به نوع شیرآلات. به عبارت دیگر اگر شیرآلات استاندارد باشد، قطعاً صرفه‌جویی بهتری را شاهد خواهیم بود.

مدیرکل دفتر مدیریت مصرف و ارتقای بهره‌وری آب و آبفای وزارت نیرو افزود: در دفتر مدیریت مصرف وزارت نیرو تمام این موارد برای مدیریت مصرف آب با هم و در کنار هم پیگیری می‌شود تا مدیریت مصرف آب محقق شود.

*برای مدیریت مصرف آب باید به فرهنگ‌سازی و بالا بردن آگاهی مردم اهمیت دهیم

زهرایی خاطر نشان کرد: برای مدیریت مصرف آب شرب هم باید به فرهنگ‌سازی و بالا بردن آگاهی عمومی مردم اهمیت دهیم و هم اینکه اگر مشترکانی که بالاتر از الگوی مصرف آب مصرف کردند، تعرفه آنها اصلاح و جریمه شود.

*استانداردهای شیرآلات از اول ۹۸ اجباری است

وی ادامه داد: پیگیری‌های انجام شده و همکاری سازمان ملی استاندارد باعث شد تا از ابتدای ۹۸، استانداردهای شیرآلات اجرایی شود. باید با شهرداری‌ها و سازمان‌های نظام مهندسی تعامل کنیم که اجرای مبحث ۱۶ مقررات ملی ساختمان با جدیت بیشتری پیگیری شود.

پیگیری‌های انجام شده و همکاری سازمان ملی استاندارد باعث شد تا از ابتدای ۹۸، استانداردهای شیرآلات اجرایی شود. باید با شهرداری‌ها و سازمان‌های نظام مهندسی تعامل کنیم که اجرای مبحث ۱۶ مقررات ملی ساختمان با جدیت بیشتری پیگیری شود

به گفته وی، توافق‌نامه‌هایی بین شرکت‌ مهندسی آب و فاضلاب کشور و سازمان نظام مهندسی وجود دارد و آموزش مهندسان مکانیک که پایان کار تاسیسات ساختمان های نوساز را چک می‌کنند، در حال انجام است اما منجر به این نشده است که در عمل مبحث ۱۶ مقررات ملی ساختمان با جدیت اجرا شود.
*در اکثر شهرهای بزرگ محدودیت ناپایداری برای منابع تأمین آب داریم

وی تأکید کرد: در اکثر شهرهای بزرگ محدودیت ناپایداری برای منابع تأمین آب داریم و در بسیاری از شهرها منابع تأمین به خاطر همین مشکلاتی که وجود دارد، در معرض تهدیدات کمی و کیفی قرار گرفته و میلیاردها تومان طرح روی میز وزارت نیرو برای جایگزینی منابع تأمین آب شرب قرار دارد، چرا که ناپایداری کمی و کیفی این منابع موجود موجب قطعی آب شرب خواهد شد که تبعات سیاسی و اجتماعی و بهداشتی زیادی دارد که به هیچ وجه پذیرفته نیست.

به گفته وی، وزارت نیرو و شرکت های تابعه به هر شکل ممکن در تلاش هستند که آب شرب را با بالاترین اطمینان پذیری و بهترین کیفیت ممکن تأمین کنند.

زهرایی خاطر نشان کرد: با مدیریت مصرف آب می توان از اجرای این طرح‌هایی که میلیاردها تومان هزینه خواهد داشت، صرفه‌جویی کرد و آن مبالغ را در نقاط دیگری برای اشتغال‌زایی و اولویت‌های دیگر توسعه ملی به کار برد.


منبع: خبرگزاری فارس

منتشر شده در تاریخ 1397/10/15

نظر خود را ثبت کنید



مطالب مرتبط

مشاهده آرشیو